2020-03-22, 17:26
Medlem
MrAndress avatar
Grundskolan har öppet som vanligt nästa vecka. Men dom kommer stänga efter det.

Det blir 2 veckors påsklov.

Snackat med en inom skolvärlden. Och det är det dom har fått uppifrån.
Citera
2020-03-22, 17:27
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffarn
du är lite överallt just nu.

Det jag menade var att man kan inte jämföra länder då det finns faktorer som är betydliga som skiljer länderna åt

geografiskt
socialt
population

genetik kan förklara det mesta det finns inga skygglappar där.
Nej. Psykologi är gissningar eftersom få ens hälsotestas. Sjukdomar är oftast mycket starkare förknippat till generna och jag är inte alls överallt då jag ens intresserade mig för coronan (jag struntar fullständigt i löpsedlar o rubriker om sjukdomar annars) handlar enbart om att jag blev intresserad av epigenetiska konsekvenser som kan påverka olika grupper oavsett om det är lika eller olika, genom senare utbrott av psykiska sjukdomar. Därav, att jag inte alls är överallt då jag ser det för enkelt att enbart titta på åldern. Jag är intresserad av de där procenten som utvecklar autoimmuna sjukdomar såsom exempelvis schizofreni och sjukdomsutbrott i tidigare led eftersom jag inte tror på ärftlighet av trauman men däremot på virus, bakterier och gener. Dvs arv OCH miljö. Den biologiska miljön främst, eller vad vi ska kalla den.

Alla enklare förklaringar kan vi läsa överallt. Jag följer lite för de mer komplexa. Inser självklart min okunskap då det knappast är mitt område men jag noterar att andra inte är så mycket smartare de heller.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Nä, det säger man inte. Men det är intressant att just Italien drabbas så hårt, eftersom man har tätare förbindelser med Kina än andra EU-länder. Viruset kan ha överförts från Kina till Italien redan i november.

Just det där med att en hotspot inte uppstår omedelbart utan tycks kräva en viss kritisk massa är intressant.

Italien har ju troligen fått in viruset genom de många kineser som arbetar i landet. Dessutom har de nog haft en spridning ganska länge innan det upptäcktes.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Men ärthjärna. 150 är en uteliggare i data. ta bort den och du får en mujkare profil som är helt förväntad.
Men ärthjärna, du kollar på new cases, inte deaths.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Ingen aning. Verkar ju som att typ alla i Sampdoria är smittade. Och bara det faktum att väldigt många italienska fotbollsspelare är smittade tyder ju på att samhällsspridningen i Italien är enorm. För jag kan tänka mig att dessa spelare lever relativt isolerade och skyddade liv. Trots det är ju typ halva Sampdoria, Juventus och Milan smittade.

Italien har typ garanterat 1 miljon smittade.

Precis! Knappast så att man ser dessa grabbar på bussen eller spårvagnen direkt.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Tyskland ska införa en lag att max 2 personer får vistas i samma rum. Hej då ekonomi.
Ja, undantag för famijer som ju oftast är fler än två....annars kallar man dem för par ☺️
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
3 dödsfall idag då.

Eller om de 2 nya i östergötlands flyttas från de tidigare 5 okända, vi får se
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Kanske han kommer inridande i rutan på en häst i cowboyhatt med cigarr i mungipan. Hoppar av hästen, drar en tändsticka mot väggen och poffar hela FHM.
Sedan vänder han sig mot kameran och säger:
""This is not working. Now Sweden there is andra bullar".
Exakt. Detta är vad vi vill se🤠 cowboy style
Citera
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Jag är nyfiken på lite mer ingående beskriving av det fetade tackar på förhand.
Mata inte trollet!
Citera
2020-03-22, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vad är fel på grafen?

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/china/

Den 25:e februari gick Kina från 150 döda/dag, till drygt 30, och sen har det sjunkit därifrån.

Det är helt omöjligt att antal döda minskar med 80% på en dag. Det är ju människor som varit smittade i flera veckor, med varierande inkubationstid.

Det hade under alla omständigheter varit en mjukt avtagande kurva.

Jag ser 150, 71, 52. Innan dess pendlade det kring 100.
Sen behöver statistik aldrig helt överenstämma med verkligheten, vissa kan ha blivit medräknade tidigare, eller senare.
Citera
2020-03-22, 17:29
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Se bara på hur folk beter sig när de är på fyllan i Sverige...
Det är en otroligt stor skillnad eftersom de här smittspridarna är fullständigt nyktra till största majoritet.
Citera
2020-03-22, 17:29
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgAGXg/giesecke-vi-kommer-att-klara-det-har

Giesecke är optimistisk. Han tror att det värsta ska vara över i slutet på maj.

CITAT
I lördags fick jag klart för mig att vården kommer att klara det här. Ingen patient behöver prioriteras bort och alla kommer att få optimal vård. Det finns resurser, och intensivvården byggs ut nu. De bygger upp ett fältsjukhus i Älvsjömässan. Vi kommer att klara det här.

Detta uttalande tycker jag är väl optimistiskt. Alla verkar ha väntar på en anstormning till IVA denna helgen. Jag tror nog de får vänta lite till.
Ja

Flockimmunitet fungerar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in