2020-03-22, 16:52
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Intressant, ändå lite svårt att förstå. (Jag menar barn blir ju sjuka väldigt mkt förstå året på dagis pga nya virus)
Vad var det för sjukdom ni fick då?

Ja, barn blir väldigt mycket sjuka, men inte så väldigt ofta allvarligt sjuka (numera).

Som sagt, spekulativt och förenklat. Immunsystemet är komplext, och det ger inte intryck av att bli enklare att förstå ju mer man lär sig, eller ju mer som blir känt.

Det var just Röda hund och Vattkoppor min familj hade (tidigt 80tal, på den tiden vaccinerades bara för mässling). Inte helt säker på ordningen, vilken som kom först. Men min stackars mamma var alltså rejält sjuk, och länge. Jag minns att jag redan var tillbaka i skolan och tyckte det var otroligt länge sedan jag var sjuk (åttaåringars tidsbegrepp, 3-4 veckor är en evighet) och kunde inte förstå varför hon fortfarande mest låg i sängen.
Citera
2020-03-22, 16:52
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Jag instämmer helt med dig.

Sjukt konstig tid bara om det tex är karantän eller skolstängning.
Hur ska folk hinna planera om morgondagen när det informeras 21.15?
Det kommer inga nya restriktioner i ett sådant tal. Sådant kommer på presskonferenserna. Plus att det här är inspelat i förväg.

Det kommer vara ett tal för att stärka moralen och inskärpa situationens allvar.
Citera
2020-03-22, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Det dog 852 personer i estonia. Jag har förutspått att 18e april når sverige det antalet döda på en enskild dag i corona. Jag har också lovat skicka en flaska vin till den som först prickar rätt dag. Antagligen en "Gran Corona" om dessa fortfarande säljs...
Jag spår 15 april.
Citera
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Vem står för regin?

Lars Noren? Colin Nutly? Lukas Moodysson?

Svt verkar det som enl expressen
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Osså tjötar man om massiva desinformationskampanjer från Kina och Ryssland (och högerpopulistiska aktörer).

Ur dagens chatt i Expressen med Henrik Sundbom, nån slags ”expert” på detta.

Till råga på allt ska Agnes Wold chatta ikväll. Kommer hon fortsätta att uppmana oss att bete oss som vanligt?

https://www.expressen.se/nyheter/stall-dina-fragor-till-agnes-wold/

Jag är varken ryss, kines eller röstar höger, men är kritisk till hur allt kring smittan hanterats.

Och förresten, det verkar snarare finnas ”desinformatörer” (”krishanterare”?) från andra sidan här i tråden ...

Du är inne på något.

Man fokuserar på andra länder och deras "desinformation" men väldigt lite på vår "information".
Jag menar, vi är ju inte dumma i huvudet vi ser ju, hör och kan läsa många källor.

Staten beter sig som att internet inte finns och har monopol.

Det finns ju som du är inne på desinformatörer i tråden som enligt mig försöker styra debatten med halmgubbar, påhopp och rena dumheter som avhandlats flera 1000 gånger redan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Herr Löfven är en inkompetent idiot tillsammans med övriga i regeringen, jag förväntar mig inga konstruktiva lösningar ifrån regeringshåll. De har haft sin chans och misslyckats samtidigt som detta skördar människoliv i Sverige.

Ja jag håller helt med dig.

Men ett tal till nationen bör innehålla något konstruktivt och extraordinärt.

Kommer aldrig mer lyssna annars. Fan knappt på hesa Fredrik.

Snacka om att ropa på vargen från statens sida om inget ordentligt händer ikväll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut221
Mediterar 20 min om dagen och ger fan i att följa varenda lilla siffra och media 24/7
Har man barn hinner man inte följa allt. Blir långa uppehåll. Tur är väl det. Får däremot kämpa mellan nyheter o Bolibompa, bara en tv o lite internet.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GRG-M86
Tyvärr måste jag hålla med dig, på tok för avancerat för folk. Har de senaste dagarna blivit mer o mer förvånad över såna idioter till vänner jag har, trodde jag hade ganska smarta vänner men tydligen inte.
Är det bara svenskar som är så korkade eller är det samma sak i andra länder?

Samma överallt.

Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Hur dumma tror du att svenskar är, egentligen? Nähä, farfar fick influensa, togs in på sjukhuset och dog sedan av en helt vanlig hjärtinfarkt...?

Enstaka dödsfall när det gäller anhöriga men de har inte hela bilden. De vet att en anhörig har dött men inte hur många andra.
Jag har själv haft anhöriga som dött och dödsorsaken har meddelats i efterhand. Jag har givetvis inte kunnat kontrollera om orsaken stämt.

Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Gissar personligen på karantän eller skolstängning. Kanske bara i Stockholm, men förhoppningsvis också i VG

Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag tror han kommer presentera en mycket stor nedstängning.

Hoppas på ordentlig nedstängning men tvivlar.

Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Åtgarder, åtgarder, testing, testing, testing, isolering, och nu ocså spårning genom mobildata, presis som Sydkorea.

Norrbaggarna kan vara glada över att de har stängt gränsen när svenskarna måste fly Sverige

Har alltid ansett unionsupplösningen som ett misstag. Fast i dagsläget, vi borde nog ha styrts från Oslo och inte tvärtom.
Citera
Medlem
Citat:
En rapport från vårsolen.
Folk står glatt i klungor i villaområdet o pratar med varandra. Föräldrar umgås medans barnen leker vid strandkanten. Joggare flåsar förbi gångtrafikanter med minimalt avstånd. Närapå ingen viker av o försöker hålla avstånd (några få undantag med äldre kvinna o medelålders man).
Ungdomar i tonåren tyck inte överhuvudtaget insett att landet förbereder sig för en epidemi. I gårkväll/natt partajades det hos grannen längre ned på gatan.
De bidrar till flockimmuniteten, det är väl bra?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
3 inlagda på intensiven idag hittills. Hoppas inte fler. Även den 18/3 har uppdaterats till från 16 till 17 (någon region som rapporterat sent?) och även gårdagens siffror från 5 till 6 (21/3).

https://portal.icuregswe.org/siri/report/vtfstart-corona

UPD.

Det verkar som ökningen är förflyttning mellan dagar.

toppen på 17 fall 20 mars kan ju höra ihop med skidresenärer. Kanske inte blir så illa det här.
Citera
2020-03-22, 16:54
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Ja, det märker man tydligt.

Enligt vissa så skulle vi ha hundratals dödsfall per dag vid det här laget. De har haft katastrofalt fel och fortsätter skriva här ändå. Ett vanligt citat från dessa domedagsprofeter är: "vänta 1-2 veckor". De har sagt så i flera veckor nu...
Ja, det börjar nästan bli någon slags tragikomedi av det hela. Redan har några börjat gardera sig med "vänta till nästa våg", "nästa mutation" o.s.v.
Citera
2020-03-22, 16:54
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Vem står för regin?

Lars Noren? Colin Nutly? Lukas Moodysson?
Roy Andersson ... tråkigare än så kan det inte bli
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in