Citat:
Intressant, ändå lite svårt att förstå. (Jag menar barn blir ju sjuka väldigt mkt förstå året på dagis pga nya virus)
Vad var det för sjukdom ni fick då?
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Det är två faktorer som påverkar hur sjuk man blir av en infektion: 1. patogenen (dvs viruset eller bakterien) och 2. kroppens respons
Så precis samma bobba kan drabba två olika personer på helt olika sätt.
Det är litet av ett mysterium varför de flesta barn (dock inte spädbarn) får så lindriga till obefintliga symptom.
Möjligen för att deras immunförsvar är underutvecklat när det gäller "slå ihjäl fanskapet" (vilket betyder döda alla infekterade celler, slå på en häftig feber och håll den hög länge m.m. obehagligt) men bra på att snabbt utveckla förmåga att känna igen viruset.
(Obs! Extremt förenklad spekulation!)
Man ser samma fenomen (men i mindre utsträckning, och naturligtvis inte alls numera) med vattkoppor och röda hund, två andra virussjukdomar. Barn blir sjuka, men de flesta blir milt sjuka och tillfrisknar snart. Vuxna blir i allmänhet verkligt sjuka (+fosterskador om gravida) om de först i vuxen ålder får dessa barnsjukdomar.
(Hände i min familj när jag var 8 och min syster 3: syster knappt sjuk alls, jag borta från skolan ca 1vk per sjukdom, men för min mamma i 35-års åldern: sjukskriven i 5-6 veckor, mestadels sängliggande, läkare gjorde hembesök ett par ggr, ledinflammationer livet ut som följdsjukdomar.)
Så precis samma bobba kan drabba två olika personer på helt olika sätt.
Det är litet av ett mysterium varför de flesta barn (dock inte spädbarn) får så lindriga till obefintliga symptom.
Möjligen för att deras immunförsvar är underutvecklat när det gäller "slå ihjäl fanskapet" (vilket betyder döda alla infekterade celler, slå på en häftig feber och håll den hög länge m.m. obehagligt) men bra på att snabbt utveckla förmåga att känna igen viruset.
(Obs! Extremt förenklad spekulation!)
Man ser samma fenomen (men i mindre utsträckning, och naturligtvis inte alls numera) med vattkoppor och röda hund, två andra virussjukdomar. Barn blir sjuka, men de flesta blir milt sjuka och tillfrisknar snart. Vuxna blir i allmänhet verkligt sjuka (+fosterskador om gravida) om de först i vuxen ålder får dessa barnsjukdomar.
(Hände i min familj när jag var 8 och min syster 3: syster knappt sjuk alls, jag borta från skolan ca 1vk per sjukdom, men för min mamma i 35-års åldern: sjukskriven i 5-6 veckor, mestadels sängliggande, läkare gjorde hembesök ett par ggr, ledinflammationer livet ut som följdsjukdomar.)
Vad var det för sjukdom ni fick då?
Ja, barn blir väldigt mycket sjuka, men inte så väldigt ofta allvarligt sjuka (numera).
Som sagt, spekulativt och förenklat. Immunsystemet är komplext, och det ger inte intryck av att bli enklare att förstå ju mer man lär sig, eller ju mer som blir känt.
Det var just Röda hund och Vattkoppor min familj hade (tidigt 80tal, på den tiden vaccinerades bara för mässling). Inte helt säker på ordningen, vilken som kom först. Men min stackars mamma var alltså rejält sjuk, och länge. Jag minns att jag redan var tillbaka i skolan och tyckte det var otroligt länge sedan jag var sjuk (åttaåringars tidsbegrepp, 3-4 veckor är en evighet) och kunde inte förstå varför hon fortfarande mest låg i sängen.