2020-03-22, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xmz
”Det är ju ingen explosionsartad spridning”
”Vården blir ju inte överbelastad”
”Det kommer inte dö 100k människor”
”Jag håller med alla ovan, det är inget allvarligt”

Nä, vad fan beror det på? Det är just alla åtgärder som vidtagits i hela samhället som bromsar det.

Exakt. Pandemi = global panik och hårda åtgärder, samtidigt som miljoner söndercurlade västerlänningar sitter och garvar framför sina laptops och säger att läget är lugnt.

Vi kan sitta och garva för att smarta människor jobbar stenhårt åt oss, på sjukhus och i laboratorier.

Nu har vi ung 13 000 döda (obs ett löst antal som kommer att växa vid slutsummering) TROTS globala panikåtgärder, och då är vi ändå bara i början av katastrofen.

Hade ingen gjort någonting hade corona troligen varit precis överallt.

Det är ett dåligt, nykläckt, skört virus, men det är snabbt. Hastigheten är dess stora fördel.

Samtidigt fäster det dåligt, och går att få bort med tvål och vatten (en metod som som många garvar åt, oklart varför).

Vad är det för fel på människor?

Ena stunden ska Löfvén hängas, som om det var han som skapat corona, och i andra stunden ges handfasta sunda råd, som man skrattar åt.

Tvätta händerna för h-e. Det handlar om fakta och basal hygien.

Gissningen att det inte kommer att dö 100 000 människor kan vi nog snart skrota förresten. 13 000 på 2 månader tycker jag är ganska imponerande iaf. Och vi är inte i närheten av mållinjen.

100 000 är i slutändan inget omöjligt antal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag hoppas verkligen att Johan Gieske har rätt. Det värsta är över till slutet av maj.

Från https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/italiens-nya-beslut-for-att-stoppa-smittan/ 2020-03-22 kl ca 14:55

Ja alltså om spridningen fortsätter i den takt den gör idag så är kommer nästan halva befolkningen vara infekterade inom 6 veckor och om det inte redan saktat ner redan då.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Inse en sak, det är inget katastroftillstånd i Sverige. Vakna upp ur sin psykos, snälla. Allt tyder på att vi är mycket milt drabbat, detta av flera orsaker.

Det dog 43 personer bara i Holland idag pga Corona. Och dom fick sitt första inhemska fall 1 månad efter oss och ligger alltså 4 veckor bakom oss i fas.
Man kan inte jämföra det rakt av. I Holland så hade de gissningsvis samhällsspridning tidigare än oss. De första fallen vi hade verkar inte ha spridit vidare smittan - hade de gjort det hade vi känt till det nu, i form av många dödsfall.

Hursomhelst, vi kommer komma dit. Egentligen är det bara en tidsfråga.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Unga dör av influensa, lunginflammation mm hela tiden. Ska vi ta åtgärder och stänga samhället för dem också?

Finns det fortfarande folk som inte har förstått det här? *suckar*

Det handlar om att corona-spridningen går så fort och drabbar så många, att sjukvården inte räcker till för alla som kommer att behöva vård. Många av dem intensivvård - alltså övervakning dygnet runt, respirator, i värsta fall ECMO. Det går att få fram fler sjukhussängar genom att bygga fältsjukhus - alltså tält - och det håller militären på med nu på flera platser i landet. MEN personalen räcker inte till, respiratorer och ECMO:s räcker inte till, och inte heller sådant som skyddsutrustning för personalen, testkit o.s.v..

Därför har vi ALLT att vinna på att "plana ut kurvan". Alltså att se till att spridningen går långsammare, så att inte så många behöver sjukhusvård på samma gång.

Och förutom sjukhusvården, så är det inte bra för samhället om så många människor är sjuka samtidigt, att viktiga samhällsfunktioner inte fungerar för att större delen av personalen är sjukskrivna samtidigt.

Förstod du nu? (Det här var sista gången jag förklarade det här.)
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Det är ju omöjligt att veta något av det
Men har du vänslats med någon som hade symptom?
Citera
2020-03-22, 15:13
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det står beväpnad personal från Gränsbevakningsväsendet på gränsövergångarna till Finland. Dom skämtar inte direkt med reglerna som är uppsatta. Man ska ha jävligt bra anledning för att få åka över.

Bra. Då fattar alla i Haparanda att det är allvar.
Citera
Medlem
Får inte ihop logiken kring att man vill uppnå flockimmunitet med strategin att smittan ska gå långsamt så vården inte överbelastas.

Vad jag har hört finns det högt räknat typ 530 intensivvårdsplatser i Sverige? Och varje svårt sjuk behöver ca 2 veckor intensivvård. Mellan 10-15 procent kräver intensivvård. Minst 60% av befolkningen krävs smittade för flockimmunitet.

Alltså 6 miljoner i sverige ska minst genomgå infektionen.

Lågt räknat 10 % eller 600 000 ska intensivvårdas i två veckor.

Låt oss säga att deras plan faller in så att man precis får ett så långdraget förlopp så att de 560 intensivvårdsplatserna kan användas hela tiden.

Det skulle ju innebära 14 dagar * 600 000 / 530 dagars intensivvård innan flockimmunitet uppnås. Dvs ca 43 år

??? Vilken siffra har jag missförstått
Senast redigerad av grobiankungen 2020-03-22 kl. 15:18.
Citera
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Yngre människor utan någon som helst empati som fortsätter att kramas och pussas eller bara inte isolerar sig. Karma... Huruvida de dör eller ej vet jag inte. Siffror ifrån Kina säger dock att 50% av alla på intensiven dör..

En siffra som nästan garanterat kommer vara lägre om det är många unga som hamnar på intensiven. Är det 90 % gamla med underliggande sjukdomar som hamnar på intensiven är det förstås så att dödligheten blir enormt hög.

Unga kan bli sjuka men har en mycket större möjlighet att återhämta sig.
Citera
Medlem
Vad tycker ni svaret gentemot Kina borde bli efter att allt detta lagt sig? borde man straffa dom ekonomiskt eller finns det andra sätt? Massor av människor liv har påverkats och många har blivit sjuka och tom dött för att dom är äckliga små svin dom har noll skam i kroppen. personligen tänker jag aldrig mer köpa något som är tillverkat i Kina
Citera
2020-03-22, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Rätt håll??? Hur kan man öht tro det? Det tror ju inte ens FHM eller någon myndighet. Jösses liksom.

Nej, hoppas verkligen vi inte får det. Det får vi givetvis inte i absoluta tal då de har betydligt större befolkning, men relativt? Inte säker på att vi kommer klara oss särskilt mycket lindrigare, nej.

Men vet du vad du kan göra, om du inte redan har gjort det? Du kan låsa in dig i källaren och stanna där tills sommaren är över. Se bara till så det finns rinnande vatten.

Så kan alla vi andra miljontals människor som fattat att det inte blir så mycket värre än detta leva vidare våra liv, som vi uppenbarligen gör. Som du själv påstått är uteserveringarna fulla av folk, gymmen är fulla av folk, affärerna är fulla av folk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Kanske för att så många röker på där? 🤷🏼‍♀️

Mycket folk på ett väldigt litet land, lika stort som Jämtland men 17 miljoner invånare.. det bor typ 3 pers per meter och i Jämtland 1 person på 4 km...
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det är väl när viruset sätter sig i nervsystemet som smaken försvinner?

https://www.thailandmedical.news/news/breaking-news-coronavirus-can-also-attack-the-nervous-system,-causing-neurological-conditions-and-ev en-viral-encephalitis
Ingen aning. Sjukt märkligt känns det iaf.
I början gjorde jag te, på samma vis jag brukar. Men efter någon dag insåg jag att jag lika gärna kunde dricka hett vatten. Ölen saknar jag dock, och mitt malörtsbrännvin. Är ju bortkastat att dricka det när man ändå inte känner smaken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in