2020-03-22, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Fast snuva och halsont är väl knappast Corona? Då har man feber, envis torrhosta. Hade själv någon märklig förkylning för ett par veckor sedan, lite snuva, lite hängig, lite yrsel och vissa besvär med att andas på nätterna, dock inget halsont. Nu känner jag mig helt återställd.

Coronaviruset har en mycket stor bredd i symptom. Enbart snuva är en av dem.
Citera
Medlem
LillTurkens avatar
Nu är det enda som kan rädda oss att så många som möjligt ta vaccinet. Folk måste ju dö. Det här är lösningen. Smart. Bättre ta död på så många som möjligt nu. Kostar ju pengar. Och det är ju för många människor i världen. Vilken jävla grej. Ett vaccin som kommer döda miljoner. Miljarder?
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Var är alla partiledare?

Speciellt Annie Lööf?

Hon är mammaledig.
Citera
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
...??? Hur räknar du nu????
Jag tillämpar två aritmetiska operatorer, den ena kallas subtraktion och den andra kallas division. Bara håll muspekaren över datumena 21 mars och 11 mars i graferna i den här länken:
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Det är faktiskt bara 3x rapporterade smittade, och 2.8 gånger avlidna i hela världen de senaste 10 dagarna.
Citera
2020-03-22, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Alltså de där lagarna om allmän upphandling måste kastas i papperskorgen. De bara sinkar allting. Meningen var att de skulle effektivisera och motverka mutor men det blev tvärtom. Vettiga leverantörer ids knappast skicka in en offert och då är det bara rövare kvar. Sjukt.

Finland har lagar om offentlig upphandling precis som Sverige. Nu när det råder undantagstillstånd skiter man blankt i byråkratin.

Läste en artikel i Vasabladet i torsdags (bakom betalvägg) om Vasa centralsjukhus som blivit utan skyddsvisir efter att leveranserna från Kina upphört. Sjukhusets inköpsansvarige tog kontakt med en lokal förpackningstillverkare som omedelbart ställde om tillverkningen till visir och kontaktade ett annat lokalt företag inom plastindustrin som ställde om till produktion av skalmar för visiren. De försörjer nu landets sjukhus med den här utrustningen och väntar på att beställningar från övriga Norden ska droppa in.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Rapporterar inte alla dessa länder löpande över dagen?

Kan ha fel, men enbart sett Frankrike och Italien som rapporterar endast en gång och då på kvällen.

Det rapporteras väl lite olika. Har för mig att kineserna som ex. rapporterar efter dagens slut, vilket jag ser som logiskt. Många länder verkar rapportera kl. 14.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Om det tar ca 14 dagar från infektion tills patienten söker vård (dvs testas) så var det 1800 smittade för två veckor sedan.

Ja korrekt, poängen är bara att det korrelerar ganska bra med vad sjukhusen registrerat båda metoderna har så klart ha en latens på ca 14 dagar.

Men det går ju självfallet projektera framåt också i så fall, om man antar att detta värde ca 14 dagar efter, förändringsfaktorn i genomsnitt är 120% per dag vilket i så fall skulle innebära att ca 23110 personer är smittade just i dag och om fyra veckor innebär det ca 300000 i så fall.
Citera
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abo142
Skillnaderna mellan innerstaden och förorterna är enorm, har åkt bil genom staden i helgen.
Liljeholmen, Skärholmen, Farsta, Kista gallerior är fullpackade!

Vällingby är även helt folktomt och har varit så den senaste veckan.
Citera
2020-03-22, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
Om Sverige har handlat bedrövligt, varför har Norge fler fall med 50% färre människor?

De kanske testar mer? I Sverige räknar FHM med att vi har minst 100k smittade redan.
Citera
Medlem
Fler unga i Sverige får intensivvård än i Kina och Italien
Just nu intensivvårdas nästan 30 personer för corona i Sverige som är betydligt yngre än vad Folkhälsomyndigheten pekat ut som riskålder.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPvxzX/tegnell-bra-om-fler-yngre-ar-smittade-har-an-i-andra-lander
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Jag har sett ett annat underligt förlopp med COVID-19 viruset. Det är som att kroppen reagerar med feber, du har ett virus och så sätter våra, vad det nu heter, igång med att hetta upp dem MEN på något sätt avtar febern direkt. Som att sjukdomen är manipulerad eller muterad och har lärt sig att feber dödar dem.
Febern sitter ju inte i länge och avtar direkt.
Vettefan men jag lägger märke till alla små detaljer alltid.
Kanske sjukvården skulle se till att febern blev högre och satt i längre än vad den gör.
Citera
2020-03-22, 14:41
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Kan någon förklara varför Finland har så få dödsfall?

Jag tror att vi bara är långt efter - i bästa fall.
I värsta fall har vi oupptäckta kluster bland äldre som snart rasslar in med 5-10 döda inom bara några dagar.

Det faktum att vi redan förra veckans torsdag började vidta åtgärder för att stävja smitta och ställa om för en kommande epidemi har tyvärr antagligen inget med saken att göra. Anti-CoVid åtgärder bär frukt tidigast efter 2 veckor, snarare 3-4. (Min egen tippning för Italien är att dödssiffrorna per dag börjar gå ner nånstans första-andra veckan i april.)

Däremot är det möjligt att fler än jag varit uppmärksamma på saken redan en längre tid - vet inte, normalt följer jag inte finska medier just alls.
Redan i medlet-slutet av februari var handsprit slutsålt litet här och där, så kanske en tidig allmän medvetenhet har hjälpt en smula?
Till och med min halvdementa rörelsehindrade far var medveten om saken i slutet av februari och kommenterade att det var bra med extra handsprit framställt överallt på neurologimottagningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in