2020-03-22, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Jag fattar i alla fall. Hur glada blir Kineser om det kommer ett flyg fullt med coronaSvenskar? Ja, turismen mellan Sverige och Kina kommer vara obefintlig framöver.

Det finns inget land i hela världen som kommer ta emot svenskar utan karantän i 2 veckor eller vilja besöka Sverige. Nya Tjernobyl om vi fortsätter att inte göra något..
Citera
2020-03-22, 14:01
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Det var absolut inte det hon sa i intervjun jag hörde.
Ingen sänkning där inte. Hon ville att företag skulle slippa få betala hyra.

Bostadsbidrag? Varför gör du det personligt helt plötsligt? Håller inte din argumentation längre? Nej jag vet.

Vad jag menade är att kan vi ge skattebetalarnas pengar till fattiga Svenskar, så kan vi kanske ge dem till behövande företag med. Jag har inte hört något om att staten skall betala hyror för företag. Jag har däremot hört att de vill att de rika hyresvärdarna skall sluta suga ut företagare.

Då hon var med i alla media enligt dig, så får du gärna komma med en länk.
Citera
2020-03-22, 14:05
Medlem
Citat:
Nu pågår det som sagt en kampanj att tysta ner allt och återgå till det normala.

Jag tror inte folk fattar hur det här kommer påverka turistnäringen långsiktigt..

Testar knappt människor. Testar inte vårdpersonal. Inför inga åtgärder för att förhindra spridning.
Knappt några vårdplatser. Folk går ut på stan nu som vanligt och äter på restaurang och klubb.
Det här tror alltså svensson kommer gå bra långsiktigt? Vänta ni bara..

Långsiktigt kommer nog de flesta som verkligen bidrar något att flytta till ett annat land.
För vem i helvete vill beblanda sig med så destruktiva och korkade människor.

"Lås in de äldre".. jaha? Vad gör vi med alla äldre turister som kommer hit då? Låser vi in de också?
Tror ni att vi kommer att vara välkomna till andra länder när vi låter viruset härja fritt utan testning?
Tro inte att länder uppoffrar sina ekonomier och levnadsstandarder för att ett par svenssons sedan ska komma in och förstöra allt.

Samtidigt har vi Tegnell som skyller på skidåkning i yngre IVA-fall.. och svenskarna säger "jag har fullt förtroende för honom".. dessa individer måste vara riktiga får till människor. Fattar ni inte vad FMH försöker göra? De försöker tysta ner en panik, en panik man bör ha medan eliten sitter på all förhandsinformation.

Samtidigt som "opartiska" och "objektiva" massmedia kör hyllningkampanjer för Tegnell och FHM.
Svenskarna är ett mycket sjukt folk.

Tiotusentals företag är i konkurs innan årets slut. Miljontals nya arbetslösa. Dumme Svensson inser det inte än. Som vanligt. "Vi har varit naiva". "Vi såg det inte komma".
Citera
2020-03-22, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Vad jag menade är att kan vi ge skattebetalarnas pengar till fattiga Svenskar, så kan vi kanske ge dem till behövande företag med. Jag har inte hört något om att staten skall betala hyror för företag. Jag har däremot hört att de vill att de rika hyresvärdarna skall sluta suga ut företagare.

Då hon var med i alla media enligt dig, så får du gärna komma med en länk.

I så fall ska det vara rättvist. I så fall ska ALLA få betald hyra. Inte bara stora företag som tar ut miljoner eller miljarder i vinst och nu inte är likvida för 1 månadshyra.
Stadsmissionen stängde pga spridning och hemlösa vet inte var de ska ta vägen..

Samtidigt vill hon att företagen ska få undvika att betala hyra till hyresvärdar men på något sätt måste hyresvärdarna få in pengar? Var tror du de kommer ifrån?...

Suga ut? Ja ja. Hade det varit något hederligt företag på 5-10 man hon pratade om så vore det en sak.
Nu är det inte riktigt så..

Precis som Vimal Kovac, VD för Stureplansgruppen.
Hans holding bolag tog ut cirka 100 mkr i vinst senaste åren.
Nu vill han att skattebetalarna ska gå in och rädda Stureplansgruppen.
Samtidigt som klubbarna på Stureplan var hyfsat fyllda i helgen.
Det är riktigt patetiskt vad det är som pågår här.
Än värre är att vanliga svenssons är så lättlurade.. får som sagt. Riktiga får.
Citera
2020-03-22, 14:10
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Det hade vi kunnat göra om vi hade haft en 500-procentig överkapacitet inom vården. Då hade vi kunnat isolera riskgrupper och låta resten jobba på som vanligt. Verkligheten är att vi har haft en 75-procentig kapacitet att klara den vanliga vården innan det här hände.

Det är bättre att låta företagen gå i konkurs och att låta dom arbetslösa leva på a-kassa ett par månader. En ny efterfrågan kommer tillbaka ganska direkt när folk har levt isolerade i månader. Det blir en köpfest utan dess like för de företag som står beredda den dagen.

Fetat. Min bedömning skiljer sig mycket från din. T ex en ej utförd tjänst såsom taxi, tåg-, flygresa, hotell, klippning, konferens, transport, m.m. kommer alltid att vara förlorad. Även om vi inom en snar framtid återgår till det normala innebär det inte att folk kommer att ta igen dessa förlorade tjänster genom att konsumera mer av dem.
Samma gäller öl och mat på pub och restaurang men även fysiska produkter. Vi kommer inte plötsligt gå ut och konsumera mer bara för att faran är över.

Det finns en stor psykologisk effekt här. Efter en chock och dåliga tider håller folk betydligt hårdare i sin plånbok. Detsamma gäller de företag som du skriver kommer att stå beredda. De kommer också hålla hårdare i slantarna även om det går bra för dem.

Desto mer vi kör ekonomin i botten nu, desto längre tid kommer återhämtningen att ta.

// CC
Citera
2020-03-22, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Samtidigt som "opartiska" och "objektiva" massmedia kör hyllningkampanjer för Tegnell och FHM.
Svenskarna är ett mycket sjukt folk.

Tiotusentals företag är i konkurs innan årets slut. Miljontals nya arbetslösa. Dumme Svensson inser det inte än. Som vanligt. "Vi har varit naiva". "Vi såg det inte komma".

Haha precis.. och Lena Mellin skriver i aftonbladet "Utan Tegnell hade vi varit chanslösa"..
Det är de.

Garanterat. Och majoriteten kommer vara småföretagare, inte stora.
Istället oroar sig Svenssons över att topprocenten ska räddas till vilket pris som helst.
Citera
2020-03-22, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Fetat. Min bedömning skiljer sig mycket från din. T ex en ej utförd tjänst såsom taxi, tåg-, flygresa, hotell, klippning, konferens, transport, m.m. kommer alltid att vara förlorad. Även om vi inom en snar framtid återgår till det normala innebär det inte att folk kommer att ta igen dessa förlorade tjänster genom att konsumera mer av dem.
Samma gäller öl och mat på pub och restaurang men även fysiska produkter. Vi kommer inte plötsligt gå ut och konsumera mer bara för att faran är över.

Det finns en stor psykologisk effekt här. Efter en chock och dåliga tider håller folk betydligt hårdare i sin plånbok. Detsamma gäller de företag som du skriver kommer att stå beredda. De kommer också hålla hårdare i slantarna även om det går bra för dem.

Desto mer vi kör ekonomin i botten nu, desto längre tid kommer återhämtningen att ta.

// CC

Snar framtid återgår till det normala? Det kommer bara bli värre eller följer du inte utvecklingen i Italien eller Spanien?
Vad är det som är onormalt idag?
Att det har varit lite mindre folk ute på stan?
Glöm inte att det var på grund av turistnäringen som den ekonomiska krisen skedde.
Inte för att svenssons skippat äta ute i 5 dagar.
Otur för dig så tar övriga länder lite mer allvarligt på virussituationen.
Lycka till med din argumentation.
Kommer komma tillbaka och garva åt dig sen..
Citera
2020-03-22, 14:22
Medlem
blobben!!!s avatar
Om jag får ta på mig foliehatten så skulle det inte förvåna mig om Soros & co har köpt domedagsprofeter för att kunna blanka börsen. Panikmarodörerna sprider sin dynga på varenda hörn av Internet och Soros plånbok blir bara tjockare för varje dag.
Citera
2020-03-22, 14:29
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Snar framtid återgår till det normala? Det kommer bara bli värre eller följer du inte utvecklingen i Italien eller Spanien?
Vad är det som är onormalt idag?
Att det har varit lite mindre folk ute på stan?
Glöm inte att det var på grund av turistnäringen som den ekonomiska krisen skedde.
Inte för att svenssons skippat äta ute i 5 dagar.
Otur för dig så tar övriga länder lite mer allvarligt på virussituationen.
Lycka till med din argumentation.
Kommer komma tillbaka och garva åt dig sen..

Du skriver att det kommer bli värre och värre (vilket du har helt rätt i). Samtidigt undrar du vad som är onormalt idag? Logik?

Vill du ha exempel på vad som är onormalt idag? Är du seriös?

// CC
Citera
2020-03-22, 14:59
Medlem
Alexander Bard pratar om framtidens jobb och framtidens boende:

https://www.foretagarna.se/foretagarpodden/2020/mars/foretagarpodden-215/
Citera
2020-03-22, 15:01
Medlem
Jag ska i alla fall jobba imorgon. Jobbar mot Volvo och Scania. Har ej hört ngt men tror vi klarar oss.
Citera
2020-03-22, 15:02
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
I så fall ska det vara rättvist. I så fall ska ALLA få betald hyra. Inte bara stora företag som tar ut miljoner eller miljarder i vinst och nu inte är likvida för 1 månadshyra.
Stadsmissionen stängde pga spridning och hemlösa vet inte var de ska ta vägen..

Samtidigt vill hon att företagen ska få undvika att betala hyra till hyresvärdar men på något sätt måste hyresvärdarna få in pengar? Var tror du de kommer ifrån?...

Suga ut? Ja ja. Hade det varit något hederligt företag på 5-10 man hon pratade om så vore det en sak.
Nu är det inte riktigt så..

Precis som Vimal Kovac, VD för Stureplansgruppen.
Hans holding bolag tog ut cirka 100 mkr i vinst senaste åren.
Nu vill han att skattebetalarna ska gå in och rädda Stureplansgruppen.
Samtidigt som klubbarna på Stureplan var hyfsat fyllda i helgen.
Det är riktigt patetiskt vad det är som pågår här.
Än värre är att vanliga svenssons är så lättlurade.. får som sagt. Riktiga får.

Du behöver väl inte ta de sämsta exemplen som standard. Jag är lika intresserad som du att sådana exempel får skatt. Men sanningen är att fastighetsägarna är väldigt förmögna och de har inte samma utgifter som småföretagare.

I vilket fall som helst så ser framtiden osäker ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in