2020-03-22, 14:20
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Jag hoppas att du har rätt, men jag tror att vi kommer att få dras med begränsningar till början av hösten, också om det går bra. De nuvarande lagarna etc löper ut redan 13.4, jag misstänker (&hoppas) att vi får en förlängning på åtminstone till midsommar.

Personligen hoppas jag ju själviskt att vi slipper utegångsförbud, folk verkar hålla sig inne eller ute på ensliga promenader relativt bra. Men det har ju från regeringshåll aviserats om möjlighet till såväl utegångsförbud som reseförbud inom landet (över länsgränser mera specifikt - illa för dem som har stugan litet längre bort).

Fler dödsfall lär vi få. Själv är jag ganska irriterad över att vårt informationstillstånd är så mycket sämre än Norges när det gäller folk i behov av vård, enkla klara siffror som man kunde följa i realtid (eller ens nästan) skulle göra mycket för att lugna de som är nervösast, men också få folk att tänka till litet extra innan de beger sig ut på "nödvändiga" ärenden.

En sak som gör mig lugn/glad är att kommentarsfälten angående minister Anderssons vädjande om att hålla alla barn hemma var väldigt mycket åt det hållet att strängare karantäner gärna kunde tillämpas, och att folk som inte minskar sina och barnens sociala kontakter till ett minimum är skitstövlar.

Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Viruset älskar minusgrader. Många verkar göra en tankevurpa att det dör av minusgrader. Det är tvärt om. Det frodas i minusgrader.

Viruset varken lever eller frodas oavsett temperatur. Det börjar föröka sig först när det har kommit in i en levande vävnad som tex. en människa.
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Tyskland verkar ju göra ett förträffligt jobb. Kan itne Stefan Löven ringa Angela Merkel och ta råd därifrån. Vi vill göra vad de gör, samma åtgärder och strategi.
Stäng skolor isf
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Hur är det i Spanien nu där du är?

Har kontakt med folk i Alicante. Det är riktigt illa. Fick precis en video på Whatsapp där folk ligger på golvet i sjukhuset i drösar och försöker andas. Finns inga sängplatser kvar.

Jag kan dock säga dig att värre kommer det bli även i Spanien innan detta är över.

Detta virus bör ha bränt igenom jordens befolkning i början på juli

Lägg upp videon.
Citera
2020-03-22, 14:21
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Det är så rapporteringen går till. Mellan 14.00 igår och 14.00 idag har det dött 1 person. Huruvida det är ett dåligt sätt att rapportera vet jag inte, men det är samma varje dag. Och faktum kvarstår att 1 person är färre än 4 personer som det var igår.

Ja mycket bättre. Positivt. Men fler på intensiven och de uppdaterar inte lika ofta, kanske har mycket att göra? Eller så kanske det läggs in färre. Det är det här som är det värsta att hela tiden vara i ovisshet, och lita på myndigheter gör inte jag iallafall, men man är ju tvungen.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Så det är alltså bevisat att man kan smitta flera dagar innan man fått symptom.
(Orkade inte läsa hela inlägget i detalj)

Visa säger att om man tar i ex. Ett dörrhandtag så kan smittan sitta kvar där 2 veckor. Vilket jag tycker låter väldigt länge.
Risken måste minska avsevärt med tiden.

Det talar för att bli smittad även innan man visar symptom.
Viruset överlever säkerligen inte på ett handtag i två veckor. Möjligtvis i fem dagar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Läs på...... Tagits upp i tråden 100-tals gånger redan..........
Om det tagits upp 100 gånger i tråden så måste jag i snitt leta 110 sidor innan jag hittar det. Och jag vet inte vad jag letar efter. Jag går på information från experter och myndigheter, och av allt att döma får man någon form av immunitet eller skydd mot corona, under någon tid, om man haft det en gång.

När någon människa fått corona två gånger kan man börja fundera i den banan. Tills dess är det bara att hoppas på det bästa.

Huruvida man får immunitet påverkar ju inte bara flockimmuniteten, utan även sannolikheten att ett vaccin fungerar. Så i det fallet finns det föga skäl att stänga ner hela landet i väntan på ett vaccin.
Citera
2020-03-22, 14:22
Medlem
aina08s avatar
Börjar media bli lite tydligare?
Blev nästan förvånad när ja läste inlägget på Aftonbladet:

"Varit hemma i en vecka i halsont, förkylning osv. Ska snuvan vara helt borta i två dagar innan jag kan återgå till jobbet? Känner mig någorlunda pigg men näsan är fortfarande täppt/rinner. Vill inte gå tillbaka osäker men vill också återgå till arbetet. Tycks inte hitta exakt info om detta, hänvisa gärna vidare.
Emma"

"Hej Emma! Du ska vara helt symtomfri i två dygn efter sjukdom innan du träffar andra människor enligt riktlinjerna."

Tycker att all media varit så nonchalanta i sina artiklar och svar på frågor tidigare.
Tänk om experterna också kunde svara så här tydligt.
Citera
2020-03-22, 14:23
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
När man trakasserar en användare så illa så personen måste lämna tråden, och dessutom mådde väldigt dåligt, då förtjänar man att bli kallad en jävla gris.
Du har dessutom hindrat yttrandefriheten på det viset.
Så vem som är farlig här, det kan verkligen diskuteras.

Det är inte upp till dig att bestämma vilka nyheter som ska få finnas i tråden. Allt man vill skriva om viruset, får man skriva här. Till ditt stora förtret.

Jag har redan svarat på detta men kan tillägga att jag nu kör på total isolering och fokuserar på min matförsörjning, kommande ekonomisk kollaps och andra problem i virusets spår. Det förklarar varför jag inte längre bryr mig om hispiga käringar och andra dårar i denna tråd.
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
Detta är ett piss i havet jämfört med inhemska kriget för 100 år sen + krigen mot Ryssland som gjorde Stalin ursinnig. Finländarna tänker mer på landet än de andra länderna.

Jag tror att om Finland inför strängare förbud i huvudstadsregionen då kommer man respektera det. Människor tar detta på allvar i Finland. 90% nära mig är fallen från utlandet. Hoppas det stannar så. Geografiskt ligger vi enormt bra dessutom.

Håller absolut med. Vi har enorm tur, och klarar oss antagligen ganska bra.

Själv bor jag ganska centralt i Helsingfors, så jag ser ju folk ute hela tiden, men det är mest ensamma joggare och hundpromenader, och folk som handlar och går till apoteket förstås.
Citera
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
När samhället stänger ner och vi till exempel slutar flyga så minskar CO2 utsläppen. Så alla som vill ha en bra miljö borde vara jätteglada för nuvarande situation. 2020 kommer att vara ett trendbrott när det gäller miljön.
Det visar sig att allt detta resande faktiskt inte är nödvändigt. En annan positiv effekt är att vi får mindre sjukdomsspridning. Det gäller så klart inte bara corona utan alla smittsamma sjukdomar.
Tror precis tvärtom - Corona kan mycket väl skynda på den globala uppvärmningen och bli en dödsstöt för miljörörelsen. Fram till nu har en stor del av insatserna för att förbättra miljön gjorts av företag snarare än regeringar. Företag som surfat på vågen av en stark konjunktur och goda tider har tyckts sig ha råd att göra investeringar i miljö och hållbarhet. Nu står vi inför en enorm ekonomisk nedgång med massiv arbetslöshet och stora krav på att försöka återskapa de finansiella värden som förstörts av börsraset.

Jag tror många av dessa nu kommer att dra åt svångremmen ordentligt och då ligger hållbarheten pyrt till.

Och regeringarna lär inte ta deras plats nu när de tömt hela kassakistan för att först fightas med viruset och sedan enorma räddningspaket.

Greta får nog tufft att återfå sin plats i strålkastarljuset när det här passerat...
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Live FREAK show på SVT play:

https://www.svtplay.se/video/26102904/nyheter-direkt/coronavirus-presstraff-efter-mote-med-krishanteringsradet

De är helt jävla verklighetsfrånvända............

Ja, det mesta borde ha stängts för flera veckor sedan. Nu tvekar de t.o.m. med att stänga skolorna.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Det har vi säkert redan, inre så att dom testar äldre personer som avlidit.
Så en åldring på ett äldreboende eller som har hemtjänst låter man ligga kvar i sängen med svåra andningsproblem och hög feber utan att frakta personen till ett sjukhus? Där testas i så fall patienten och hamnar med i statistiken.

Hur menar du att man lyckas gömma undan de äldre personerna från vården? Finns det någon hemlig källare där man låter gamlingarna dö undanskymt från statistiken och sedan hämtas direkt av Fonus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in