2020-03-22, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Kan vara tur? Att de smittade klarar av det bättre.

Tur?

Och i Italien har man otur?

Den mest ovetenskapliga förklaringen jag någonsin läst.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Kan någon förklara varför Finland har så få dödsfall?
Mest troligt är att de som har smittats inte har bakomliggande sjukdomar, som försvårar tillfrisknandet.
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
32 st ligger i respirator i Norge nu
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Har är i alla fall en referens till idén att breddgraden spelar in (på grund av de förhållanden som råder där).

"The establishment of community transmission has occurred in a consistent east-and-west pattern. The new [regional] epicentres of the virus were all roughly along the 30-50 degree [lines of latitude] north zone,” according to a team of US and Iranian researchers. Their work, made public this week on the Social Science Research Network (SSRN) and pending review by peer experts, said that common temperature and humidity factors in these locations may allow epidemiologists to anticipate where virus cases may become focused.

https://amp.scmp.com/news/china/science/article/3074970/coronavirus-becomes-pandemic-scientists-ask-if-lines-map-hold

Artikeln är dock så "gammal" som 13 mars. Mycket har hänt sedan dess. Lite mer:

"The US-Iranian researchers, led by Mohammad Sajadi of University of Maryland School of Medicine in Baltimore, said there was a “striking similarity” between conditions in locations inside the current outbreak corridor, with average temperatures in the five-to-11 degree Celsius range and relative humidity of between 47 and 79 per cent."

Intressant. Här är mina teorier:

1 Generationsboende och socialkontakt mellan äldre och unga.

2 Hur dom första smittades. I Sverige var dom första fallen folk som hade semestrat i Italien/Österrike/Iran. I Italien var det förmodligen kineser som gick runt i städerna och hostade ner massa italienare, så det blev okontrollerat redan från början.

3 Italien drabbades långt innan oss. Det gjorde att vi kund lägga upp en strategi och vara uppmärksamma på tidigare coronafall på ett annat sätt.

4Avlånga och stora Sverige Vi har en väldigt liten befolkningsmängd fördelad på en stor yta. Långt mellan norr och söder.

5Hälsan på vår befolkning. Jag tror att svenskarnas levnadsvanor och livsstil kan spela in i att den svenska befolkningen har ett en bättre fysisk hälsa, och ett starkare immunförsvar.

6Vi har varit bättre än många andra på att isolera riskgrupper och har bättre rutiner när det gäller den biten
Citera
2020-03-22, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Mest troligt är att de som har smittats inte har bakomliggande sjukdomar, som försvårar tillfrisknandet.

Så om man är ung och frisk så har man väldigt, väldigt liten risk att dö?

Var den som dog i Finland frisk och ung?
Citera
2020-03-22, 13:15
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
De finns ju värre arbeten vi svenskar gör än att rensa fisk, även om de så klart inte tillhör toppjobben.
Att frysa om fisken flera gånger och transportera den tvärs över jorden och sen säljas som svensk är ju extremt galet.

När vi ändå är inte på livsmedel.
Hur sprids viruset i mat?
Gissar att tillagning vid tillräckligt hög temperatur tar kål på viruset. Dessutom kan det inte överleva så länge utan mänskliga celler. Det är inte som bakterier som klarar sig utan en värdorganism.

Men om någon hostar på din sallad eller på tallriken innan du lägger upp maten är det nog inte så bra. På vissa ytor lever viruset flera dagar.
Citera
2020-03-22, 13:16
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Nånting är det ju.

Sydkorea har ju också väldigt få dödsfall...
Vet inte vad som händer i Tyskland, men i SK har de haft massiv spridningbekämpning sedan dag 1. Där av få antal döda.Dödligheten ligger dock på 1.23 i SK. Då har de masstestning också.
Citera
2020-03-22, 13:16
Medlem
Citat:
Tur?

Och i Italien har man otur?

Den mest ovetenskapliga förklaringen jag någonsin läst.

äh, vad tror du själv? Finland har bara 594 smittade, Italien har 53,578 smittade
Citera
2020-03-22, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Detta är ju ingen tråd om prepping. Men jag är ändå nyfiken på hur länge du tänkt att kunna hålla ut. Själv är jag hyffsat förberedd på en tre veckor lång nedsläckning, med kortvariga störningar i el och vattentillförseln.

Nä det vet jag, var inte heller meningen att göra ett "prepper" inlägg. Utan det var mitt svar på frågan om vad man ska göra för att förbereda sig på att dö.

Som det ser ut just nu så klarar vi oss i månader då dom ur släkten som är här också handlat för stora summor.

On topic:

Såg att Röfven ska tala till nationen. Ska bli kul att höra vad idioten har för bortförklaringar angående den pandemi som både han och hans kompanjoner (Anders Tegnell & co) är skyldiga till att ha ignorerat och därmed lär ha skapat ett Italien 2.0: skandinavien edition..

Vi såg det inte komma kanske?
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag menade inte vilken region eller land, utan var du hämtat siffran. Annat uttryckt: Vad har du för källa?

För att stolpa ned:

1. Vad är yngre människor?

2. Vad är nästan 50 procent?

Och framför allt:

3. Var har du hämtat dina siffror?
Bra frågor. I synnerhet nu när Italienarna har släppt en preliminär rapport om sina dödsfall. 99% av de döda har minst en bakomliggande sjukdom, som försvårar tillfrisknandet.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Det gäller Europa och USA.

I Italien har inte antalet smittade ökat tiofaldigt på tio dagar. Snarare runt fem-sex gånger (har jag för mig, hittar inte siffrorna nu).
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Kan någon förklara varför Finland har så få dödsfall?

Det sprider sig olika fort bland riskgrupper?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in