2020-03-22, 10:49
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Finns inga bevis för att Polstjärnan inte är ett fysiskt objekt. Jag påstår att den inte är ett fysiskt objekt.

Det praktiska handhavandet för att bestämma en satellits position argumenterar för att satelliten är ett bevis för att jorden skulle vara rund, utgår ifrån mätningar av en platt yta som sedan till ändamålets gagn klistras på en sfärisk yta.

Jag har visat för Bongoman att hans argument är ad-hoc.

Det är metoden globjordare använder för att positionbestämma objekt i på himlen. Se länk.
http://debunkingflatearth.blogspot.com/

Bongomans exempel handlar om en satellit. Det vore bra om du slutade och använda tråden till chatta.

Du har inte visat ett skit. Du har bara babblat och vägrar visa oss att du faktisk har rätt.

Vad är polstjärnan om det inte är ett fysiskt objekt?
Citera
2020-03-22, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja? 'Stolpens' topp är ju bara ett annat ord för polstjärnan, satelliten, drönaren eller vilket fixerat objekt i skyn man väljer som utgångspunkt.

Du har fattat att 'stolpen' inte är det centrala här?
Prudents exempel mäter vinkeln ifrån himlakroppen. Att mäta en himlakropp görs vanligtvis ifrån jordytan.

Ett exempel som praktiserats under lång tid:
i navigering med hjälp av himlakroppar föreställer sig observatören himlen som en sfär och jorden som ett horisontalplan. Det finns inget avstånd till himlakroppen, den är bara en ljuspunkt på himmelssfären.
Platt yta och sfärisk himmel, inga avstånd till himlakropparna. Handhavande vid astronomisk navigation.
Kolla upp det!
Citera
2020-03-22, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Du har inte visat ett skit. Du har bara babblat och vägrar visa oss att du faktisk har rätt.

Jo, jag har visat dig åtskilliga gånger att ditt satellitargument är ogiltigt. Länken som ska debunka flat earth debunkar sitt eget argument. Jag inkluderar länken till "Debunking the Flat Earth" så att du skyndsamt kan granska ditt ad-hoc argument.

Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Vad är polstjärnan om det inte är ett fysiskt objekt?

Jag vet bara att Polstjärnan är ett ljus på himlen.
Citera
2020-03-22, 11:23
Medlem
Citat:
Jo, jag har visat dig åtskilliga gånger att ditt satellitargument är ogiltigt. Länken som ska debunka flat earth debunkar sitt eget argument. Jag inkluderar länken till "Debunking the Flat Earth" så att du skyndsamt kan granska ditt ad-hoc argument.

Nej det har du inte, det är ingen som förstår ditt argument "debunka flat earth debunkar sitt eget argument".
För mig och väldigt många andra så är observationen en bevis för att jorden inte är platt.

Citat:
Jag vet bara att Polstjärnan är ett ljus på himlen.

Förklara observationen att "ljuset" är synligt lika många grader över horisonten som betraktarens breddgrad.

Och eftersom varken du eller någon annan inte kan förklara observationen så är den ett evidens för att jorden inte är platt. Och detta alldeles oavsett om du tror att ljuset är "ett icke fysiskt objekt"
Senast redigerad av WilleGarvin 2020-03-22 kl. 11:26.
Citera
2020-03-22, 11:37
Medlem
Citat:
Jag har visat för dig upprepade gånger att satelliten inte bevisar att jorden är rund, det bevisar enbart att ditt argument är ad-hoc.

Jo, jag har visat dig åtskilliga gånger att ditt satellitargument är ogiltigt.

Du har inte visat något någonstans. Du har bara påstått saker. Du är mycket oärlig och förvränger varje detalj så mycket du orkar. Det enda du har bevisat är att du inte klarar av att debattera. Om du försöker få förtroendet för flatt-folk att bli så lågt som möjligt har du verkligen lyckas. Om du däremot försöker få flatt-folk att framstå som ett bättre vetande har du misslyckas totalt.
Citera
2020-03-22, 11:42
Medlem
Skriver du fortfarande i tråden? Tycker du inte att jag är trist att diskutera med?
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det är ingen som förstår ditt argument "debunka flat earth debunkar sitt eget argument".
För mig och väldigt många andra så är observationen en bevis för att jorden inte är platt.

Nej, det är du som inte förstår. Bara du.

Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Förklara observationen att "ljuset" är synligt lika många grader över horisonten som betraktarens breddgrad.

Och eftersom varken du eller någon annan inte kan förklara observationen så är den ett evidens för att jorden inte är platt. Och detta alldeles oavsett om du tror att ljuset är "ett icke fysiskt objekt"
Du inser förstås det inte men breddgraderna har ju skapats efter stjärnans beteende, inte tvärtom.
Men om är en religiös fanatiker som du måste man ju tänka som prästerna säger.
Citera
2020-03-22, 11:45
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Finns inga bevis för att Polstjärnan inte är ett fysiskt objekt. Jag påstår att den inte är ett fysiskt objekt.

Fast det är ju bara ett påstående du kastar in när det börjar bli svårt för dig att argumentera. Dvs ad hoc, som du påstår dig vara så mycket emot.

Citat:
Det praktiska handhavandet för att bestämma en satellits position argumenterar för att satelliten är ett bevis för att jorden skulle vara rund, utgår ifrån mätningar av en platt yta som sedan till ändamålets gagn klistras på en sfärisk yta.

Det är bara du som nu pratar om att bestämma en satellits positon. Exemplet handlar om ett förhållande som är omöjligt på en platt jord.

Citat:

Nej du har som sagt aldrig visat ett skit.

Citat:
Det är metoden globjordare använder för att positionbestämma objekt i på himlen. Se länk.

Bongomans exempel handlar om en satellit. Det vore bra om du slutade och använda tråden till chatta.

Det vore bra om du bemötte argument i debatten, och inte drog in saker som påstås på andra ställen.

Ska du inte be mig lämna tråden, eller insåg till och med du till sist att den greppet var utslitet?
Citera
2020-03-22, 12:06
Medlem
Citat:
Ditt exempel utgår ifrån satelliten. Kan vi nu få se denna observation som bevisar att jorden är rund!
Tyvärr.
Observationen vi diskuterar kan inte bevisa att jorden är rund.
Observationen bevisar dock att jorden inte kan vara platt.
Sluta missförstå medvetet!

Citat:
Det fetade: vad bra! Kan vi nu få se detta bevis!
Det är ju inte satelliten som är beviset, du utgår ju ifrån satelliten i ditt exempel.
Satellitens vinkel mäts i förhållande till jordytan, inte till stolpen.

Ditt exempel utgår ifrån satelliten. Kan vi nu få se denna observation som bevisar att jorden är rund!
Du har (felaktigt) påstått att man inte kan mäta vinkeln mot ytan på en sfär så därför föreslog jag exemplet med vinkeln mellan stolpen och linan i stolpens topp för att då behöver man inte bry sig om att mäta vinkeln mot jordytan.
Du medgav efter lång tids undvikande att den metoden funkar för att visa att en yta inte är platt.

Stolpen symboliserar lodlinjen till sändaren i skyn och snöret symboliserar siktlinjen från betraktaren.

Slutsatsen av observationen när man mäter vinkeln mellan lodlinje och siktlinje blir densamma:
Jorden kan inte vara platt

Citat:
Prudents exempel mäter vinkeln ifrån himlakroppen. Att mäta en himlakropp görs vanligtvis ifrån jordytan.
Nej, man befinner sig fortfarande på marken, men i exemplet mäter man vinkeln mellan lodlinjen och siktlinjen till sändaren i skyn. Slutsatsen blir dock densamma som vid mätning av vinkeln ifrån jordytan (dvs vinkeln mellan siktlinjen mot horisonten och siktlinjen mot himlakroppen):

Citat:
Enligt globjorden mäter man vinkeln tre gånger från en platt yta, sedan tar man hypotenusan från vinkeln och klistrar på dessa på en sfärisk yta och där linjerna möts är satelliten. Ett tydligt ad-hoc argument.
Du missförstår återigen medvetet.
Från tre positioner mäter man vinkeln från jordens yta och sedan placerar man vinkeln från dessa mätningar på en platt yta och eftersom linjerna inte möts i någon gemensam punkt kan mätningen inte ha skett från en platt yta.

Citat:
Ingen påstår att den metoden kan bevisa att jorden är rund. Medoden bevisar att jorden inte kan vara platt.

Sluta låtsas som att du inte förstår vad du läser!
Citera
2020-03-22, 12:21
Medlem
Citat:
Fast det är ju bara ett påstående du kastar in när det börjar bli svårt för dig att argumentera. Dvs ad hoc, som du påstår dig vara så mycket emot.
Ja, det är ett påstående. Ad-hoc är ett tillverkat bevis för att stödja ett påstående. Jag tillverkar inget, jag bara påstår. Nu har du lärt dig något nytt. Var tacksam!

Citat:
Det är bara du som nu pratar om att bestämma en satellits positon. Exemplet handlar om ett förhållande som är omöjligt på en platt jord.
Bongomans argument handlar om att triangulera satelliter, alltså positionera.

Citat:
Nej du har som sagt aldrig visat ett skit.

Här visar jag för bongoman att hans argument är ad-hoc. Ska du nu upprepa: "Nej du har som sagt aldrig visat ett skit." Varför inte förnya dig?

Citat:
Det vore bra om du bemötte argument i debatten, och inte drog in saker som påstås på andra ställen.

Ska du inte be mig lämna tråden, eller insåg till och med du till sist att den greppet var utslitet?
Du kastade dig in i diskussionen mellan mig och bongoman, jag bemötte ditt chattande varvid du påstår att jag inte bemött dig och andra. Jag frågar dig vad jag inte bemött varvid vi möts av tystnad från dig.

Du inser såklart inte att läsare av denna tråd har mycket roligt åt våra diskussioner och att utan dig och dina globalistpolare skulle tråden var död. Det är du som genererar uppmärksamhet åt flat earth,
är inte det komiskt! Hade du tagit din internetnarcissism och lämnat tråden så hade den varit mindre underhållande och följaktligen fått mindre uppmärksamhet.

Så vad ska du göra nu? Ska du lämna tråden?
Citera
2020-03-22, 12:45
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ja, det är ett påstående. Ad-hoc är ett tillverkat bevis för att stödja ett påstående. Jag tillverkar inget, jag bara påstår. Nu har du lärt dig något nytt. Var tacksam!

Återigen kommer du med ett helt tomt påstående och avslutar med arrogans. Det har ju tidigare i tråden sammanfallit med att du insett att du inget har på fötterna., och det är samma nu.

Du 'bara påstår'. Menar du att du ljuger eller menar du att det är ett argument du tar till för att stödja linjen du driver? Lögn eller ad hoc, vilket tycker du är bäst?

Citat:

Här visar jag för bongoman att hans argument är ad-hoc. Ska du nu upprepa: "Nej du har som sagt aldrig visat ett skit." Varför inte förnya dig?

Du kastade dig in i diskussionen mellan mig och bongoman, jag bemötte ditt chattande varvid du påstår att jag inte bemött dig och andra. Jag frågar dig vad jag inte bemött varvid vi möts av tystnad från dig.

Vad du inte har visat? Inte ett skit, ingen uträkning, inget exempel, ingen skiss du blivit ombedd att göra, ingenting. Det finns ju ett begränsat antal sätt man kan säga 'ingenting' på. Du har aldrig visat något alls.

Citat:
Du inser såklart inte att läsare av denna tråd har mycket roligt åt våra diskussioner och att utan dig och dina globalistpolare skulle tråden var död. Det är du som genererar uppmärksamhet åt flat earth,
är inte det komiskt! Hade du tagit din internetnarcissism och lämnat tråden så hade den varit mindre underhållande och följaktligen fått mindre uppmärksamhet.

Bevisa att folk har roligt åt tråden. Eller är det bara ett 'påstående'? En lögn? Ett sidospår för att du vet att då nått vägs ände i möjligheten att tramsa sönder exemplet som visar att jorden omöjligt kan vara platt?
Citera
2020-03-22, 12:50
Medlem
Bongomans avatar
Citat:

Länka mig till den post där du visar att satelliter fungerar på en platt jord med de data vi använder i praktiken. Du får till och med en chans att hitta en källa på nätet som grafiskt visar en fungerande modell.

Du förstår (förmodligen inte), vi andra kan inte förändra verkligheten till att stämma överens med teorin. Det är bara kommunister och sossar som gör det. Inte tänkande människor.
Citera
2020-03-22, 15:18
Medlem
Det här argumentet kommer ifrån nedan sida. I det exemplet används Polstjärnan. När man navigerar med hjälp av himlakroppar så föreställer sig observatören himlen som en sfär och jorden ett horisontalplan, himlen rund och jorden platt, och inga avstånd till himlakropparna finns. Resultatet för vinklarna/siktlinjerna blir som beskrivet på länkad sida.
http://debunkingflatearth.blogspot.com/2016/02/debunking-flat-earth-how-polaris-proves.html

Du vill nu hävda att linjerna till ett fysiskt objekt i himlen inte möts i en punkt på en platt yta. Som exempel kan du mäta vinkeln till ett hustak, och sedan förflyttar du dig och mäter igen. Linjerna möts i taket. Inget konstigt, det är liksom det som är det fiffiga med vinklar och trianglar.

Men nu när du ska mäta ett objekt i himlen gäller inte längre vinkel, sida osv utan nu ska siktlinjerna från tre vinklar läggas på en sfärisk yta och där de möts är objektet. Detta argument baseras på Polstjärnan vars avstånd från jordytan ingen någonsin använt sig av. Du och andra globalister har valt den punkt i himlen som ingen någonsin fastställt avståndet till och du har applicerat det på fysiska objekt i himlen.

Sedan tar du helt ovetandes detta som en sanning att i himlen gäller andra förutsättningar än på jorden.
Ett likadant exempel är att rymden skulle vara ett vakuum, ingenstans finns ett exempel där tryck existerar bredvid vakuum utan barriär, men när det gäller din runda jord går alldeles utmärkt för dig att bortse ifrån de lagar som gäller på jordytan.

Detta är ett lysande exempel på hur globalister som du helt ovetande kan hålla två motsägelser i tankarna samtidigt. Inget annat än religion. Du är religiös.

Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Tyvärr.
Observationen vi diskuterar kan inte bevisa att jorden är rund.
Observationen bevisar dock att jorden inte kan vara platt.
Sluta missförstå medvetet!

Du har (felaktigt) påstått att man inte kan mäta vinkeln mot ytan på en sfär så därför föreslog jag exemplet med vinkeln mellan stolpen och linan i stolpens topp för att då behöver man inte bry sig om att mäta vinkeln mot jordytan.
Du medgav efter lång tids undvikande att den metoden funkar för att visa att en yta inte är platt.

Stolpen symboliserar lodlinjen till sändaren i skyn och snöret symboliserar siktlinjen från betraktaren.

Slutsatsen av observationen när man mäter vinkeln mellan lodlinje och siktlinje blir densamma:

Nej, man befinner sig fortfarande på marken, men i exemplet mäter man vinkeln mellan lodlinjen och siktlinjen till sändaren i skyn. Slutsatsen blir dock densamma som vid mätning av vinkeln ifrån jordytan (dvs vinkeln mellan siktlinjen mot horisonten och siktlinjen mot himlakroppen):

Från tre positioner mäter man vinkeln från jordens yta och sedan placerar man vinkeln från dessa mätningar på en platt yta och eftersom linjerna inte möts i någon gemensam punkt kan mätningen inte ha skett från en platt yta.

Ingen påstår att den metoden kan bevisa att jorden är rund. Medoden bevisar att jorden inte kan vara platt.

Sluta låtsas som att du inte förstår vad du läser!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in