2020-03-22, 10:58
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asterisk99
Har ett möte med AMS nästa vecka - ställs inte in.

troligen en otrolig nödvändighet.

Håll 2 meter avstånd till människor och skaka inte hand. Läget kan förvärras till nästa vecka och ditt möte ställas in. Du kan även ställa in mötet redan nu på eget bevåg.
Citera
2020-03-22, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Måste ju vara en felöversättning. För annars dog alltså en enda människa i hela Italien den 21 Februari.

Kan vara så att det är övermäktigt just nu att bokföra dödades orsak.

Att en dör = enkel bokföring.

Att hundratals dör = man har inte resurser att bokföra samtliga.
Citera
2020-03-22, 10:59
Medlem
Covids avatar
There is little evidence to substantiate any claim that there any more than a coincidental correlation between blood group ABO and susceptibility of contracting Covid-19. There are far too many parameters that cast doubt over the credibility of their claims, which worse still are not mentioned in a non-peer reviewed pre-print study.

Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Trams. Blodgrupperna har en inverkan på vårt immunförsvar.
Citera
Medlem
lasternassummas avatar
Hydroxychloroquine och azithromycin – Användbara?
Inga randomiserade undersökningar har gjorts ännu (AFAIK).
Här är dock en icke randomiserad undersökning.

https://www.mediterranee-infection.com/wp-content/uploads/2020/03/Hydroxychloroquine_final_DOI_IJAA.pdf

I korthet

«Chloroquine and hydroxychloroquine have been found to be efficient on SARS-CoV-2, and reported to be efficient in Chinese COV-19 patients. We evaluate the role of hydroxychloroquine on respiratory viral loads.»

«Twenty cases were treated in this study and showed a significant reduction of the viral carriage at D6-post inclusion compared to controls, and much lower average carrying duration than reported of untreated patients in the literature. Azithromycin added to hydroxychloroquine was significantly more efficient for virus elimination.»

Hopp?

Citera
Medlem
2 olika sorters Corona misstänker forskarna att det finns! Det har gjorts tester på Färöarna som har en liten befolkning o få smittade därför gör man olika tester. Misstänker att det finns en aggressiv och en mild variant av Corona smittan!

Källa; TV2.dk

Ps. Det jag undrar då är varför ex barn och unga ändå inte verkar svårt sjuka. Det måste ju vara oberoende av vilket virus de får, viruset kan väl inte sortera vem som får det starka eller svaga. Eller??.
Senast redigerad av popll 2020-03-22 kl. 11:11.
Citera
2020-03-22, 11:00
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Det är kul att man i media ständigt tar upp det här med att Kina stängde in sin befolkning och betonar det som hemskt. Alternativt framstår som relativt mycket värre.

"Så gör inte vi i väst", känns det lite som att man ska läsa in i den synen på Kinas behandling av viruset
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Exakt vi får ser när deras föräldrar insett det och det vänder som en Atlantångare på en femöring och alla barn försvinner in till sina dataspel.
Barn och ungdomar verkar dock drabbas i mycket liten utsträckning. Dvs svåra symptom och IVA vård.
Däremot lär de sprida viruset till föräldrar och vänner.
Även yngre vuxna verkar klara sig bra, många är sjuka med milda symptom.
Men blir antalet smittade stort så kommer det hundratals svåra fall även i den gruppen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Som sagt, tåls att sägas igen.
793 döda i Italien igår är alltså totala antalen dödsfallen i dessa regioner förmodar jag. Inte endast pga Covid-19.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/12533887

Fortfarande mycket, men i den statistiken finns det ju faktiskt en möjlighet att det dog färre relativt sett i Italien igår än tidigare, såvida inte siffrorna varit likadant rapporterade alla dagar.

Om så är fallet är det svårt att bedöma vad som faktiskt är Corona och inte.
Den vanliga influensan(som dödar runt 10.000 under säsongen) kommer även falla in där.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Det du skrev stämmer ju.

Du skrev även om karantän av Stockholm. Är det fortfarande vad du tror står på agendan?

Möjligheten finns eftersom allt är förberett av tjänstemännen inom Region Stockholm. Nu är det politikerna som måste besluta. Jag tror att politikerna är riktigt skärrade just nu. Att det inte blev så många nya fall i lördags stärker "vänta och se"-linjen. Men säger Löfven "go!" så kan karantänen vara ett faktum på måndag morgon. Det finns dock olika nivåer av karantän, så vad beslutet blir till slut rent konkret vet jag inte. Det är söndag så jag kan inte tjuvlyssna heller. Jag är i varje fall lika spänd på det där talet som många andra.
Citera
2020-03-22, 11:01
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Kan vara så att det är övermäktigt just nu att bokföra dödades orsak.

Att en dör = enkel bokföring.

Att hundratals dör = man har inte resurser att bokföra samtliga.
Jag funderade ett varv till och kanske så att om någon är smittad och får en hjärtinfarkt så räknas det in i C-19 eftersom man inte har tid att obducera?
Citera
2020-03-22, 11:01
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Tror jag inte Kina har inga alpinbackar.

Du vet att världens största bergskeda ligger i kina till stora delar ?
Och det finns gott om skidorter dit kineser kan åka inom landet.
Kina är inget U-land snarare ett land med extrema kontraster mellan rika och fattiga
Där jet-set kineser kan rumla omkring på ex. skidorter eller badstränder och surfa på vågorna, segla och liknande.

Så visst finns det after-ski i Kina..
Citera
2020-03-22, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Jag funderade ett varv till och kanske så att om någon är smittad och får en hjärtinfarkt så räknas det in i C-19 eftersom man inte har tid att obducera?

Exakt.

Det här är ju bara absurt.

Ska alla dödsfall i Lombardiet skyllas på corona nu?

Detta betyder att statistiken blir otillförlitlig och överdriven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in