2020-03-22, 08:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Det bästa ytdesinfektionsmedlet ska tydligen vara Plus. Viktigt att det innehåller tensid.

Så det jag beställde som innehåller Nonjoniska tensider (2-Propylheptanoletoxilat)<5%
skall fungera bra då? Om jag kan sluta använda handsprit till kundkorgar osv så kommer handspriten täcka behovet för våra kunder och oss själva fram till maj.
Citera
2020-03-22, 08:59
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Jag funderar på varför det dröjde så länge innan detta började synas i Skåne? Sportlovet här är vecka 8 så om inkubationstiden är 5-14 dagar borde de smittade ha dykt upp redan vid vecka 10?

Jag har noterat vilken enorm skillnad det är på kvaliten på inlägg beroende på vilken tid på dygnet man är här. Man skulle kunna anta att tidig morgon-dagtid borde hålla högre kvalite än sen kväll-nattetid, jag upplever att det är preciis tvärtom. En oerhört stor skillnad dessutom!
Citera
2020-03-22, 09:00
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Kan du styrka påståendet med en vederhäftig källa?

T.ex här;
https://www.thesun.co.uk/news/11163860/coronavirus-patients-most-infectious-in-first-few-days/
Citera
2020-03-22, 09:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag funderar på varför det dröjde så länge innan detta började synas i Skåne? Sportlovet här är vecka 8 så om inkubationstiden är 5-14 dagar borde de smittade ha dykt upp redan vid vecka 10?

Jag har noterat vilken enorm skillnad det är på kvaliten på inlägg beroende på vilken tid på dygnet man är här. Man skulle kunna anta att tidig morgon-dagtid borde hålla högre kvalite än sen kväll-nattetid, jag upplever att det är preciis tvärtom. En oerhört stor skillnad dessutom!

Du får ju räkna från veckan dom kommer hem. Om sportlover var v.8 så kom dom hem v.9 och börjar sprida smittan.
Citera
Medlem
Varför säger så många läkare och professorer olika? Vissa säger att det är en överdriven hysteri medan andra säger att drastiska åtgärder behövs.

Ta denna länk som exempel

https://mobil.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/hans-budskap-stoppa-coronahysterin-om6549729.aspx
Citera
Medlem
Nu kan man ej testa vårdpersonal i Stockholm längre. Testerna är slut.
Samhället rasar samman innan de börjat.
Citera
2020-03-22, 09:04
Medlem
Stefan Löfvén ska hålla tal till nationen ikväll kl 21.10 i SVT. Vad kommer han säga:

"Det är ett allvarligt läge. Tvätta händerna."
Citera
Medlem
Norge har inte haft några dödsfall sedan ett par dagar. Spänt på dagens siffror.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
det vet man ej men näsan om den e kall tar lättare upp Virus (har med blodcirkulationen att göra)
Det har ingenting med näsan att göra! Det beror på luftfuktigheten. Vid kallt väder lyckas viruspartiklarna stanna kvar längre i luften innan de sjunker till marken. Vid värme och större luftfuktighet sjunker de snabbare till marken vilket resulterar i att det inte smittar lika lätt.
Citera
Medlem
Heja Uppsala!

Åke Lundkvist, professor i virologi vid Uppsala universitet, säger att det relativt snart kan finnas coronaprovtagning som görs via blodprov

Han säger att det är oklart när snabbtesterna kan nå vården, bland annat eftersom det kommer att krävas etiska tillstånd. Men redan inom två veckor hoppas han att själva testmetoden kommer att vara färdig.
Han säger att provtagningen i*dag är resurskrävande, bland annat eftersom vårdpersonal sanerar mellan provtagningarna.
– Men om vi kan göra det här med blodprov i stället, särskilt på människor som är friska, då är det inga problem med att ta prover på rad.

https://www.svd.se/svenska-forskare-jobbar-med-snabbtest-av-corona
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Så det jag beställde som innehåller Nonjoniska tensider (2-Propylheptanoletoxilat)<5%
skall fungera bra då? Om jag kan sluta använda handsprit till kundkorgar osv så kommer handspriten täcka behovet för våra kunder och oss själva fram till maj.

Rimligtvis bör det fungera. Nonjoniska tensider finns i vanlig tvål så det bör fungera genom samma mekanism som tvål.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Varför säger så många läkare och professorer olika? Vissa säger att det är en överdriven hysteri medan andra säger att drastiska åtgärder behövs.

Ta denna länk som exempel

https://mobil.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/hans-budskap-stoppa-coronahysterin-om6549729.aspx

Därför det är nytt virus och kunskapen är låg även hos prof, läkare mm. Sen är det komplicerat att styra hastigheten på en smitta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in