2020-03-21, 21:45
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Problemet är ju att man gärna vill arbeta. Svenskens förbannelse if you will. Vem vet hur allt kraschar eller inte. Varje krona räknas.

Ibland glömmer jag att folk tvingas till sina arbeten av ekonomiska orsaker.

Då gäller:
1. Håll dig själv frisk.
2. Smitta inte andra.
Citera
2020-03-21, 21:45
Medlem
Nu stänger de Bondi beach i Australien.
Citera
2020-03-21, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det finns inte heller några data för asymptomatiska influensafall, som är ganska många. Sentinelen ska ses som ett mätetal för utvecklingen, sedan kan man approximera antalet smittade totalt beroende på vilka viktningar som läggs in.

Vecka 10: 1/67 fall = 1,5 % av de med förkylningssymptom smittade
Vecka 11: 6/207 fall = 2,9 % av de med förkylningssymptom smittade

Det går inte att göra några bra statistiska beräkningar utifrån sentinelprover. Det är i grunden ett trubbigt system för att övervaka säsongsinfluensan.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/overvakning-och-rapportering/sentinelovervakning/
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är inte svenska staten som behöver pengar. Problemet är att vi kommer förlora en stor andel av små/medel företag inom handel, restauranger, hotell, turismnäring, evenemang, kultur, idrott, nöje, företagsutbildning, gym, taxi, flyg osv. Miljontals arbetsplatser är hotade. Hela årskurser av studenter kommer inte klara sin examen, och om de kommer ut så finns det inga jobb.

Det går inte att lösa det här genom att trycka pengar. Några länder måste våga visa vägen mot flockimmunitet, så att andra vågar följa efter.
Den där illusionen kan du glömma, den är lika realistisk som kommunismen.
En vacker tanke, men inget mer ...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Unga dör inte av detta virus och det finns ingenting som pekar på att unga kommer dö heller. Enstaka fall av sjuka människor under 50 kommer såklart att dö på grund av andra faktorer.

Unga människor dör i massor varje år, ibland av vanlig säsongsinfluensa tyvärr. Men dödligheten är obetydlig i det stora hela.

Dödligheten bland friska individer 0-50 ligger globalt på nära 0,0%

Alla kommer att känna någon som dör i detta. En väns vän dog nyss, är 50 år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Problemet med den teorin, enligt mig är att Södra Sverige är oerhört väl sammansvetsat. Stockholm, Göteborg och Malmö har alla egen samhällsspridning. Man vet redan nu att folk kommer åka kors och tvärt över sportlovet för att hälsa på släktingar och familj, egentligen kan jag inte klandra dem är "Chefen", FHM, inte sätter ner foten ordentligt. Man tassar runt lite och försöker få folk att fatta beslut själv, något som inte går när det är människor i grupp.

Jag anser faktiskt att nödbromsen är redan förbi i Stockholm. Malmö och GBG har fortfarande chansen inkl resten av landet.

Problemet kommer när Stockholm behöver skicka iväg patienter istället för att ta tuffa beslut. Då är bäddarna redan fulla i avgränsande län när det sätter igång där.

Vi är ju inte ens nära läget som uppstått i Kina eller Italien än, så hur kan du anse att det är försent med en nödbroms???

Vi försöker bromsa lagom.

Chefen har full koll
Citera
2020-03-21, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Nån som har senaste siffrorna för Spanien..?

Dom jag såg vid nio tiden var systemhotande.

Systemhotande på vilket sätt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vad pratar du om?

Var ska folk jobba, när inga företag finns kvar? Vem ska köpa våra exportvaror när hela världen går på knäna? Vem ska kunna köpa en bostad, när ingen har jobb, och inga banker ger ut några lån?

Det här är inte ens en överdrift. Var och varannat företag kommer gå i konkurs om de står utan intäkter i 18 månader, med löpande kostnader.

Ja? Och du tror inte var och vartannat land har exakt samma problematik? Ändå är det Sverige som agerar annorlunda för uppenbarligen tror idioter här "det drabbar inte mig" men precis allting tyder på detta och vi sitter i ett nationellt krisläge där det inte är läge att sitta och oroa sig om sina huslån.
Citera
Medlem
Bananarmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Alla kommer att känna någon som dör i detta. En väns vän dog nyss, är 50 år.

Fy fan vad hemskt!! Det är tyvärr detta vi har alla framför oss.. människor vi känner kommer stupa Hade hen smittas i Sverige eller utlandet? Underliggande sjukdom?
Citera
2020-03-21, 21:48
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Citat:
Ursprungligen postat av DinKamrat
Gör sentinelprover för covid-19 bara för dem som söker vård? Är resultaten viktade på något sätt? Vi bör inte ha någon aning om asympomatiska fall annars.
Sentinelprover är i princip stickprover på patienter med influensaliknande symptom.

Det är min uppfattning också, vilket gör hela idén litet befängd i ett läge där alla med influensaliknande symptom uppmanas att inte söka vård.

Möjligen, MÖJLIGEN, kan man gå bakåt och titta på proverna från tidigare veckor (om de finns kvar och går att testa).
Senast redigerad av Aspsusa 2020-03-21 kl. 21:53.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Okej. Nu blev det tydligt att du trollar. Lite tragiskt men okej, fair.

Ja men hur tolkar du själv statistiken?

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

Antal dödsfall av avslutade fall [Outcome of Cases (Recovery or Death) in Italy] är just nu 44% dödsfall. Sedan kan man ju tolka det som man vill. Till exempel så finns det ju en tolkning som är att det finns många fler fall som inte har fått diagnos. Det är mycket möjligt att det är så men då är vi mer inne på gissningar. Fakta är det jag skriver utifrån tillgänglig statistik.
Citera
Medlem
RCI856645964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Och det som folket inte verkar fatta är att sjukdomen i många fall orsakar skador i lungorna för livet hos många unga och friska.

Ja, hur är det med den saken egentligen?

Jag läste också den uppgiften för länge sedan, men jag har inte sett den upprepad.

Har du någon källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in