2020-03-21, 20:09
Medlem
abo142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Varför är du och besöker inte bara 1 men 3 gallerior om du är så rädd?

Vem har sagt att jag är rädd?
Dessutom har jag iakttagit på håll med bil och utomhus från torgen.
Citera
2020-03-21, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det är inga problem med resurserna man har i finska skolor. Du kan inte jämföra Sverige och Finland när det kommer till lärare och skolor.

Prata inte om saker du inte har koll på. Lärartätheten är inte mycket högre i Finland än Sverige. När det gäller just detta att nu att undervisa elever både på plats och hemma så är de inte fler lärare per elev än oss och därför är detta en diskussion i vårt grannland nu hur lärarna ska klara detta dubbeljobb.

Däremot har Finland en helt annan utgångspunkt vad gäller skolan i sig. Förutom att lärare är ett respekterat yrke så har de ett likvärdighet i fokus och ett skolsystem där man inte experimenterar med läroplaner och betyg eller har avreglering, konkurrens, vinster, koncerner som driver skola.
Senast redigerad av argeneau 2020-03-21 kl. 20:12.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madrida
Hur ser det ut procentuellt om man kollar på ålder? Utifrån de avlidna. Låter ändå ganska märkligt.

Jadu det finns fina diagram över det någonstans. Men jag minns inte var.

Typ 99,7% är mellan 80 år och döden.
Citera
Medlem
Spridning i Jämtland och Dalarna är inte det Sverige behöver nu när storstäderna kommer behöva all personal de kan få från landsortsregionerna.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej Kina gjorde det i två månader och det hjälpte. Nu kan vi istället få situationen att länder som kontrollerat smittan blockerar länder som Sverige tills deras befolkningar har blivit vaccinerade om ett par år, för vi är smittkällan.
Kina har precis börjat släppa tillbaka folk till sina arbetsplatser så för tidigt att påstå att problemet är borta. Den inhemska smittspridningen verkar vara under kontroll för stunden men man får jobba hårt med många importfall.

Personligen tror jag vi kommer få se många återfall och karantänen tills vaccinet finns.

Det finns dock en enorm risk med Kinas lösning som består i att deras taktik lämnar dem helt oskyddade för andra vågen som vi kan räkna med kommer till hösten.

Då kommer tyvärr Italien vara en petitess i sammanhanget för inte ens Kina kan reda ut en sådan karantän.

Trist verklighet, men vi måste låta naturen ha sin gång, det enda vi kan göra är att plana ut kurvan.så intensivvården hinner med.

Detta uppnås genom att hålla riskgrupper i hemkarantän och minimera sociala kontakter.

I min mening behöver man testa all vårdpersonal regelbundet också ifall det finns indicier som tyder på asymtomatisk.smittspridning, sjukhus och hem är sista ställena vi vill ha in smittan på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Vi måste lita på vår statsepidemiolog.

Han och löfven hade dinglat på ett torg om dom härjat i ett valfritt land i Europa.
Citera
Medlem
Har någon en kurva över Italiens dödsfall kontra Sveriges baserat på då allmän spridning ansågs börja ungefär? Har sett jämförelse med U.S. men inte sverige
Citera
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Ett intressant uttalande och jag kan bara hoppas på att det inte är vår framtid.

Jag vet ju givetvis inte, men jag tror att det enda hoppet är ett fungerande vaccin. Där tar det stopp, förutsatt massvaccineringar. Det här smittar för snabbt för andra tolkningar..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solo-112
Du måtte hata din mamma. Så obegripligt egoistiskt svar, fy fan.
Det är inte mitt svar, det är min mammas svar. Jag antar att du tycker hon är obegripligt egoistisk?

Om jag var 80+ så hade jag lätt accepterat risken att drabbas av en sjukdom med 85% överlevnadschans, för att rädda världen.
Citera
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Just nu så dör folk som flugor i Italien, samtidig pratas det om i Sverige att det framför allt är mycket gamla personer som dör 80-90 åringar.

Är verkligen mer parten av befolkningen godtrogna och köper denna missleda information ?

FKM framställs som en supermyndighet i blaskor som Aftonbladet, expressen. Superlativen haglar...

Mycket, mycket sjukt.

Sjukare än viruset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
jag bad om en källa !!!!
Lugn, jag ser dem bara på nyheterna, det är källan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Du är en idiot.

100 år av medicinsk utveckling jämfört med spanska sjukan.

Spanska sjukan härjade när det var VÄRLDSKRIG.

Inga kommande virusepidemier kommer vara lika dödliga som förr. FÖR ATT MÄNNISKAN HAR UTVECKLATS TEKONOLOGISKT OCH MEDICINSKT. Att hänvisa till tidigare (i vissa fall flera hundra år gamla fall) är totalt efterblivet.

Citat:
Uppskattningsvis infekterades 500 miljoner, vilket motsvarade ungefär en tredjedel av alla människor. Den globala dödligheten är inte känd men uppskattas till mellan 10 och 20 procent av dem som blev infekterade.

Du skriver att inga virusepidemier kommer att vara lika dödliga som förr. Det får vi allt hoppas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in