2020-03-21, 19:33
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Dödssiffrorna i Italien följer nästan kusligt väl en ökning av 25.46% per dygn.

Jag gick tillbaka till 4:e mars då man hade haft 107 döda. Så här ser det ut.

Faktiskt antal vs Beräknat med 25.46% per dygn
-----------------------------------------------------------
107 107
148 134
197 168
233 211
366 265
463 333
631 417
827 524
1016 657
1266 824
1441 1034
1809 1297
2158 1627
2503 2042
2978 2561
3405 3213
4032 4032

Håll med om att det är nästan sjukt.

Fast det där är ju inte per dygn, utan antalet döda totalt sen den 4 mars.
Citera
Medlem
Ratis avatar
Vaccinet som testas i USA ser hittills lovande ut. Nu gäller det att hitta alla positiva nyheter som bara finns.

https://www.expressen.se/nyheter/jennifer-43-testades-for-vaccin-inga-biverkningar/
Citera
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Eh, har jag någonsin ens antytt det? Nej. Tillskriv mig inte ståndpunkter jag aldrig uttryckt.
Vad vi ska göra är givetvis att bromsa och fördröja det så mycket vi kan utan att slå igen allt i flera månader. Eftersom vi nu släppt det för långt redan kommer en total nedstängning av vissa regioner bli oundviklig. Hade vi varit på tå från början a la Sydkorea, Hong Kong osv så hade det inte behövt bli så. Men flatheten, velandet och den totala bristen på beredskap här har bestämt vårt öde redan, iaf i storstäderna. Vi måste dock fortfarande försöka bromsa det, och då blir en närmast total lockdown i tre-fyra veckor mindre smärtsam än en halvdan i fyra månader, tror jag iaf. Sen ser man till att lära sig av asiaterna hur man bäst öppnar upp igen utan att få samma tokspridning. Vi får helt enkelt acceptera en annan livsstil i ett år eller två, tills det blåst över eller mediciner och vaccin finns.
Att låtsas som inget och kollapsa hela vården på bara några veckor är givetvis inget alternativ.
Populistiskt trams. Alla dessa länder som du nämner kommer få tillbaka sjukdomen. Alla experter är överens om det.

Din "lösning" löser ingenting annat än att tömma plånboken och leka duktigt som tog i hårdast. Finns viruset kvar i något annat land så kommer det sprida sig tills ca 60% har hunnit bli sjuka. Att du hellre offrar fler cancersjuka imorgon än några coronasjuka idag tyder bara på dåligt omdöme. Antingen kollapsar vården i några veckor idag, eller kommer den få dras med extrema budgetminskningar i flera år framöver.
Citera
Medlem

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/har-trotsar-de-coronareglerna-/
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Visst känns det bra att sjukhusen drivs efter devisen just in time istället för beredskapslager i ett sånt här läge?

Finland (där jag har en massa släkt) valde ju en annan väg efter 90-talskrisen, dom ville aldrig någonsin mer hamna i denna skit då dom tappade 30 procent av sin handel när Ryssland pajja ihop -91.

Nu har dom lager för 36 månader på allt.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det kan jag inte uttala mig om. Jag säger bara att Kina kommer få smittan tillbaks om de inte har uppnått immunitet i stora delar av befolkningen

Ja det är ju nåt som är säkert. Om inte vaccin kommer snabbt. (Testas just nu på folk i Kina).
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Pga det nedstängda samhället, inte pga av 700 extra döda. Några av de 1500 som dör i vanliga fall varje dag, där nu naturligtvis i corona istället.

Nej du har fel, krematorierna är igång 24/7 och har varit det ett tag nu. Det beordrade man redan för ett par veckor sedan.

https://www.svd.se/har-har-krematoriet-oppet-dygnet-runt
Citera
2020-03-21, 19:34
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Driver du med mig? Har du tömt dina bag-in-boxar redan?

Du försvarar fortfarande……. ditt påståendes att en miljard kommer att dö….Det var en enrading som du försökte göra till trådsanning. Minst fem gånger bad jag dig om källor. Inget. Tystnad.

Att du kallar en enrading för arbetsteori eller beräkning visar att du inte tillhör kategorin kvinnor med intellekt.

Fel igen.
Jag dricker inte alkohol alls.
Källor har du redan fått så många gånger. Men du läser dem aldrig. Dessutom ratar du allt som inte står i "lancet" så du är bara bortkastad energi, och har varit hela tiden.
Dina egna bidrag till tråden har dock lyst med sin frånvaro från första början. Du är bara här för att klaga och förpesta alla diskussioner.
Citera
Medlem
MrSokratess avatar
Kritiserade Trump igår för hans svaga PK men idag skötte han sig bättre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Många säger att man blir immun medans andra säger att man inte blir det.

Vilket av svaren stämmer?

Stämmer det att man blir immun under en viss tid tex 1 år så kan man ju leva som vanligt. Få skiten sen leva på som vanligt efter det?

Du kan inte bli frisk från det om du inte blir immun=),sen så har viruset bara funnits sen november...

Så der finns inget facit än på hur länge man har antikroppar i blodet...

https://www.svtplay.se/fraga-doktorn

15 min in säger dom att det måste röra sig om en biologiska sensation vi aldrig skådat förut för att vi inte ska bli immuna en viss tid..
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det har ju alltid funnits extremt grymma smittor i mänsklighetens historia som dödat många. Digerdöden, spetälska, smittkoppor etc. Men det har tagit tid för smittan att sprida sig. Nu idag åker virus och bakterier flygplan från land till land. Och smittan sprids blixtsnabbt.

Ja, det känns som en apokalyptisk zombiefilm. Det går så fort att smitta många.
Varför kommer alla dessa sjukdomar från Kina/ Östasien, vill du förklara detta?
Citera
2020-03-21, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Att Löfven kontaktat Sydkorea och kommit överens med dom om ett samarbete är väl positivt? Bra Stefan.
Det var bra gjort av Löfven!
Man måste börja ta in kunskap och erfarenhet utifrån. Uppenbarligen är fhm helt borta.
Sverige behöver hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in