2020-03-21, 19:24
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Jag är ingen expert, men ansiktsmasker låter väldigt resonabelt. Antagligen väldigt kostnadseffektivt dessutom. Släng in lite handtvättar i varje gathörn så blir smittan säkert mildare.

Problemet är att smittan kommer att komma tillbaka vad vi än gör. Om nu inte minsta by i Kirgizistan lyckas utrota viruset så är det bara en tidsfråga. Kina kommer vakna upp en dag till att hela städer helt plötsligt fått nya coronautbrott.

De kommer självklart få nya enstaka fall, med tanke på hur dåligt resten av världen sköter detta, men något utbrott behöver det inte hinna bli igen. De vet precis hur de ska hantera detta nu, ansiktsmasker på i den staden helt enkelt. Det fåtal som ändå hinner trilla in har de kapacitet att ta hand om, även om någon enstaka säkert hinner dö.

Ekonomin kommer inte att behöva drabbas igen.
Citera
2020-03-21, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Vad får du ut av att snacka en massa skit och försöka skrämma människor? Är du jätterädd för detta virus kan jag lugna dig med att du förmodligen inte kommer märka av att du har det.

40% dödlighet på avslutade fall... vad betyder det?

En sak du bör oroa dig för är den samhällskollaps som står för dörren om vi inte snart öppnar samhället igen. Där kan vi börja prata om massaker med kanske flera miljoner döda i
Sverige och miljarder i världen. Krig och jävelskap är bara början om hela världsekonomin fallerar och länder börjar implodera.

Haha 🤣 du ser för mycket på film
Citera
Medlem
Coronavirus Cases: 300,227
Deaths: 12,948
Recovered: 94,625
https://www.worldometers.info/coronavirus/

Nesten så mange som 1/3 er friskmeldt.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Jag vill att du hittar en endaste som säger att det är möjligt att helt utrota viruset utan att det kommer tillbaka. Om inte viruset utrotas så är det bara en tidsfråga tills samhället har slut på resurser. Det blir extremt dyrt att "vänta ut" corona. Virus behöver inte gå till jobbet.

Eh, har jag någonsin ens antytt det? Nej. Tillskriv mig inte ståndpunkter jag aldrig uttryckt.
Vad vi ska göra är givetvis att bromsa och fördröja det så mycket vi kan utan att slå igen allt i flera månader. Eftersom vi nu släppt det för långt redan kommer en total nedstängning av vissa regioner bli oundviklig. Hade vi varit på tå från början a la Sydkorea, Hong Kong osv så hade det inte behövt bli så. Men flatheten, velandet och den totala bristen på beredskap här har bestämt vårt öde redan, iaf i storstäderna. Vi måste dock fortfarande försöka bromsa det, och då blir en närmast total lockdown i tre-fyra veckor mindre smärtsam än en halvdan i fyra månader, tror jag iaf. Sen ser man till att lära sig av asiaterna hur man bäst öppnar upp igen utan att få samma tokspridning. Vi får helt enkelt acceptera en annan livsstil i ett år eller två, tills det blåst över eller mediciner och vaccin finns.
Att låtsas som inget och kollapsa hela vården på bara några veckor är givetvis inget alternativ.
Citera
2020-03-21, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Här är mer uppdaterad karta. Den är dock inte helt up to date på vissa ställen kanske. Har inte hunnit "ta rundan" vilket tar rätt lång tid. Men de viktiga är uppdaterat som de nya talen från Italien som kom för inte så länge sedan. Med uppdaterat menar jag inom sista timmen alltså.

Sen delade jag in Ryssland inte bara i de 8 större regionerna utan i de 85 oblast/delrepubliker/krajer/autonoma distrikt/federala städer. Det enorma distriktet som nu är mörkgrönt är Sakha. Det är dock bara 7 insjuknade i det området. Färgen beror ju på att det bara bor 950.000 invånare i det enorma området

Mer uppdaterad karta äni morse
Tidigare kartor:
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars
17 Mars

Här är även "dödskartor":
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars
Takk!
Citera
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Kina kommer få tillbaks smittan om de inte A fått flockimmunitet B Skaffar fram ett vaccin

Möjligen hinner de få fram medicin som minskar dödligheten.

Finns inget som tyder på att flockimmunitet är en bra strategi i nuläget.

Alla länder förutom Sverige struntar ju i denna strategi.
Citera
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Då kanske den naturliga följdfrågan är hur stor sannolikheten är för lunginflammation?

Om 90.000 dör i Sverige varje år så har vi en generell dödlighet på 1% med eller utan Corona så statistik på dödlighet är ju väldigt beroende av alla åkommor.

Dödligheten bland människor 0-50 utan underliggande sjukdomar verkar ju i det närmaste ligga på noll globalt sett så vad har dessa människor för skydd mot viruset som andra saknar utöver ett starkare immunförsvar?

Är lunginflammation ett symptom eller en komplikation? Frågor som dessa borde man försöka svara på.

Skyddet för folk 0-50 är nog i första hand immunförsvaret. Sen har många 50+ problem med högt blodtryck, diabetes, övervikt, rökning osv.

Jag är ingen läkare, så jag vågar nog inte svara mer.
Citera
Medlem
Jag tycker den mest intressanta frågan men även mest tragisk är vad för virus Italien har. Rena rama skräck scenario måste väl råda i landet? För inte kan man heller begrava de anhöriga. Helt galet vad tragiskt verkligen!
Någon som kan förklara hur det är möjligt att viruset är så starkt därborta?

Teorierna är många och i Milano bör många kineser som arbetar. Jag börjar mer och mer tro att viruset på något sätt fått fäste där redan Oktober förra året. Man måste göra någon sorts forskning på viruset därborta.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Vi kan inte göra som i den blodiga diktaturen Kina. Där vet man att regim skjuter ner dem i värsta fall. Det är bara att lyda.

Att göra som i Kina gör ju inte i våra demokratier. Men böter är utmärkt. Pengar är det enda som fungerar i vår kapitalistiska värld. Det är bara att höja från 100 euro till 1000, 10 000 osv. The sky is teh limit. Enkelt. Då reagerar, och gråter, homo economicus.

Säger inte att man ska avrätta folk, arrestera folk i 24 timmar och sedan ge dem böter som en klapp på rumpan när de ska lämna polisstationen det borde räcka för att få folk att fatta att det är en allvarlig situation.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Varför är de andra 20% ens där?

??
Det är dom inte.
Citera
2020-03-21, 19:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Hur kommer det sig att USA har så få dödsfall i förhållande till antal smittade då?

Jo för att det nämligen fungerar som så att sjukdomen har ett långt förlopp. Som du kan se har de även endast 171 friskförklarade och 283 döda utav 22 tusen bekräftade fall. Kanske är svårt för vissa att förstå men man dör inte direkt när man blir smittad.
Citera
2020-03-21, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Världen kommer att förändras när vi äntligen tar oss igenom det här, vi kommer att behöva ta ett par steg tillbaka rent ideologiskt.

Vi måste återfå vår medmänsklighet och vår solidaritet, utan dem så är vi dödsdömda som art om nästa sjukdom är ännu värre än denna.

Du ska ha all heder för att du gör din del, jag gör liksom du vad jag kan och försöker att hålla mig hemma så mycket det går, jag bokstavligen klättrar på väggarna och har troligen städat allt som går att städa av lägenheten inklusive alla ventiler i fönster och i badrum.

Men när allt detta är över så måste vi börja ställa krav på våra politiker, vi måste börja kräva att vissa saker som sjukvård, postverket, apoteken och skolor blir återförstatligade.

Vi måste nationalisera allt samhällsviktigt för att säkra att vid en framtida krissituation så skall de inom sjukvården veta att de har tillgång till medicin, de ska veta att deras löner inte pressas ner av privatiserade sjukhus som är rena fuskbyggen.

Vi hade en apotekskris för bara några månader sedan när flera sjukhus stod utan medicin för att det vart problem, hade skiten hänt förra månaden eller i början av denna månad så hade det varit kört för vår sjukvård nu.

För att förtydliga, jag förespråkar absolut inte planekonomi utan att vissa saker inte kan vara privatiserade, vi kan inte placera vinstintressen före våra medmänniskor!

Jag kunde inte hålla med dig mer! Ta hand om dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in