Citat:
Ursprungligen postat av
blobben!!!
Jag vill att du hittar en endaste som säger att det är möjligt att helt utrota viruset utan att det kommer tillbaka. Om inte viruset utrotas så är det bara en tidsfråga tills samhället har slut på resurser. Det blir extremt dyrt att "vänta ut" corona. Virus behöver inte gå till jobbet.
Eh, har jag någonsin ens antytt det? Nej. Tillskriv mig inte ståndpunkter jag aldrig uttryckt.
Vad vi ska göra är givetvis att bromsa och fördröja det så mycket vi kan utan att slå igen allt i flera månader. Eftersom vi nu släppt det för långt redan kommer en total nedstängning av vissa regioner bli oundviklig. Hade vi varit på tå från början a la Sydkorea, Hong Kong osv så hade det inte behövt bli så. Men flatheten, velandet och den totala bristen på beredskap här har bestämt vårt öde redan, iaf i storstäderna. Vi måste dock fortfarande försöka bromsa det, och då blir en närmast total lockdown i tre-fyra veckor mindre smärtsam än en halvdan i fyra månader, tror jag iaf. Sen ser man till att lära sig av asiaterna hur man bäst öppnar upp igen utan att få samma tokspridning. Vi får helt enkelt acceptera en annan livsstil i ett år eller två, tills det blåst över eller mediciner och vaccin finns.
Att låtsas som inget och kollapsa hela vården på bara några veckor är givetvis inget alternativ.