2020-03-21, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Italien har arbetat mot smittan flera veckor och försökt begränsat det. Det gör man inte ens här nu i Sverige (begränsar).

Jag pratar om medborgarnas medvetenhet.
Citera
2020-03-21, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Å,fan. Inte sett detta innan, vi både sitter på samma information ju! Det är detta jag försökt varna för i över en månad nu!!!!!
Alla måste läsa detta! Insider-info!

Vet inte vad jag ska tro, känns högst oroande iaf
Citera
2020-03-21, 18:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Å,fan. Inte sett detta innan, vi både sitter på samma information ju! Det är detta jag försökt varna för i över en månad nu!!!!!
Alla måste läsa detta! Insider-info!

Nej, detta är random text i ett forum. Inte kvalificerat som insiderinformation på något sätt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noooooo
För att tillägga:

"María José Sierra, CCAES, explica que el análisis por edad es clave para entender la epidemia: “Alrededor del 50 % de los hospitalizados tienen más de 70 años, el 70 % de los ingresados en UCI tienen más de 60 años, los menores de 30 años tienen una incidencia de hospitalización del 5 %-10 %. En los mayores de 80 años la tasa de letalidad aumenta muchísimo".

Runt 50% av dom på sjukhus är över 70 år. 70% av alla på intensiven är över 60 år. Under 30 år är mellan 5-10%. Man varnar att över 80 år är dödligheten väldigt hög.
Unga på intensiven brukar klara sig bättre än äldre på intensiven.
Du har statistik från Italien här:
https://www.epicentro.iss.it/coronavirus/bollettino/Infografica_21marzo%20ENG.pdf
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
793 avlidna i Italien...

Hoppades det skulle plana ut kring 350-400 per dag, tji fick jag. Nu borde dessutom deras åtgärder börjat ge ordentlig effekt och ändå brakar det av åt helvete.

Det är inledningen på en katastrof som vi bevittnar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurresnigel
Absolut skolor men där finns det ju i alla fall en anledning att barn som har föräldrar som jobbar inom samhällskritiska yrken kan vara där. Men nöjen nu i form av folksamlingar är så jävla patetiskt.
Så att dom kan smittas via sina barn och föra det till vården..
Håller med om att folksamlingar bör undvikas men hur motivera det när den större smittspridaren skolan är öppen och vi ska tvingas dit.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Ja greta firar i champagne varje dag...

För djur, luft och naturen är corona ett lyft. Jag tänker på det när jag vill känna mig positiv. Och JA. Corona har lyckats med det Greta misslyckats med.
Till dags dato. Sen när smittan försvinner så startar nog föroreningen av världen upp igen som förr.
Men just nu är detta en hälsokur för natur och djur.
See it from the bright side.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det finns ingen data för att Covid kan smitta torrt.

Har de harklat och spottat genom ventilationerna i Diamond Princess där folk som skyddade sig ändå blev smittade?
Citera
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
En "global ekonomisk krasch" är redan ett faktum, vi i Sverige kan inte göra ett skit åt det. Den ekonomiska motorn i västvärlden (USA) har stängt ner och koncentrerar sig på att rädda livet på sina medborgare, Sverige borde göra detsamma.
Med den logiken hade den förra stora krisen slagit på samma sätt i alla länder. Så var inte fallet - bland annat klarade sig Sverige betydligt bättre än många andra länder.

Det är en moralisk svår frågeställning - men man ska komma ihåg att ekonomin inte fungerar som en strömbrytare det är inte bara att trycka på knappen när man är klar med att ”rädda människoliv” och tro att allt återgår till tidigare nivåer.

Bara för att ställa det i proportion- vi riskerar att få lika många arbetslösa på tre-fyra månader som vi fick under fem-sex år under bankkrisen på 90-talet.

” Självmordsrisken tredubblas
Under de fyra närmaste åren efter en arbetsplatsnedläggning ökar risken att dö i cancer med 36 procent, jämfört med människor med oförändrad arbetssituation.
Risken för hjärtkärlsjukdomar med dödlig utgång ökar med 18 procent, medan risken för självmord stiger med drygt 263 procent.
Under de tre närmaste åren ökar risken för skilsmässa med 20 procent.
Under de tolv år som undersökningen omfattar ökar risken för skilsmässa med 10 procent för de äktenskap, där någon har drabbats av friställning.”

Vad är de liven värda? Och när det gäller den typen av faror så börjar riskgruppen vid 40+ och inte vid 70+ som vid viruset.
Citera
2020-03-21, 18:36
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
https://www.theguardian.com/world/2020/mar/18/italy-charges-more-than-40000-people-violating-lockdown-coronavirus

Bötfäller 40.000 italienare som är ute trots förbud.

https://www.independent.co.uk/news/world/europe/coronavirus-italy-lockdown-charge-priest-quarantine-self-isolation-a9414516.html

'50.000 bötfälls för brott mot utegångsförbudet och även präster.
Varenda dag bötfälls tusentals i Italien för att dom inte följer utegångsförbudet.
Nu är bestämmelserna hårda, det är inte så att det är frågan ”lev som vanligt, men håll avstånd”. Det kan vara så att folk helt enkelt tar en promenad, eller joggar i parken utan att ha fått lov.
Men visst är det väl bra att polisen är på hugget, tycker du inte det?
Man upprepar även ideligen via olika medier och folk sinsemellan att man ska hålla sig hemma.

Vilken är egentligen din poäng med det här inlägget? Såg ett annat inlägg av dig och nån polare till dig då ni var väldigt dryga mot britter och italienare som inte riktigt respekterade restriktionerna.
Ungefär som att ni kände er förmer.

Att kineserna reagerade på åtgärderna i Italien, är inget att tycka är häftigt. Italienarna har tagit det till sig, och det är ju också en tydlig signal till övriga länder. I övrigt var ju Italien de som reagerade först och hårdast i Europa.
Viktigt är dock att veta att Kina är en diktatur, mens vi i väst är demokrater och har en helt annan syn på mänskliga rättigheter. Vilket som är bäst i nuläget - diktatur eller demokrati - låter jag vara osagt, men det visar dock på att möjligheterna för åtgärder skiljer sig åt.
Och ja, Sydkorea verkar ha lyckats, men deras kultur och mentalitet är också annorlunda än vår.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2020-03-21 kl. 18:42.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
HELT JÄVLA HEMSKT.

Och 24 000 människor dog av SVÄLT idag.

100 000 hittils döda i influensa i ÅR.

1 700 000 barn under fem år döda hittilis i ÅR.

217 000 döda av MALARIA i ÅR.

Vad hemskt detta coronavirus är... oh wait...
För att inte tala om cancer...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Medeltiden från första symtom till döden är 8 dagar. Läste det igår i en artikel och jag orkar fan inte gräva fram den igen.

Ja man gjorde en liten sammanställning för någon vecka sedan. (Tror det var i Kina)
4+4
Alltså av de som dött så tog det 4 dagar från det att de blivit sjuka tills de blev svårt sjuka och sen ytterligare 4 dagar till de dog.
Kan dessvärre inte länka till detta.
Och som alltid ta detta med nypa salt. (Och lite Tequlia) 😃
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in