2020-03-21, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
källa ?
Någon på Twitter enligt min vän nyss.

Snart kommer officiella siffror.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PROPERREEL
Kan viruset gjorts av människan?
(Typ laboratorium)

Kan, ja. Vi har kunskapen. Inte det minsta troligt dock. Det här är inget unikt utbrott. Vi har haft liknande influensautbrott och virusutbrott i flera hundra år.

Vill man få en liten referenspunkt över hur vanligt det egentligen är så kan man läsa på om följande:

https://en.wikipedia.org/wiki/Influenza_A_virus

Kolla gärna in alla subtyper i högerkolumnen:

Influenza A virus subtype H1N1
Influenza A virus subtype H1N2
Influenza A virus subtype H2N2
Influenza A virus subtype H2N3
Influenza A virus subtype H3N1
Influenza A virus subtype H3N2
Influenza A virus subtype H3N8
Influenza A virus subtype H5N1
Influenza A virus subtype H5N2
Influenza A virus subtype H5N3
Influenza A virus subtype H5N6
Influenza A virus subtype H5N8
Influenza A virus subtype H5N9
Influenza A virus subtype H6N1
Influenza A virus subtype H6N2
Influenza A virus subtype H7N1
Influenza A virus subtype H7N2
Influenza A virus subtype H7N3
Influenza A virus subtype H7N4
Influenza A virus subtype H7N7
Influenza A virus subtype H7N9
Influenza A virus subtype H9N2
Influenza A virus subtype H10N7

Jag spenderade en hel kväll med att läsa på alla subgrupper. Det är helt hopplöst att tro att det här viruset skulle vara labbmodifierat efter det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Ni som har tillgång till SvD: Belgisk chefsvirolog: ”Vi borde inte stängt skolorna”.
Vidare: ” Enligt Marc Van Ranst var alltså politikernas beslut att stänga samtliga Belgiens skolor från den 16 mars ett av de sämre som tagits så här långt i krisen.
– De borde inte ha stängts. Där valde politikerna att inte lyssna på vetenskapsmännen, säger professor Van Ranst”. Han menar att politikerna fallit för grupptryck från Frankrike.
I samma artikel länkas till en norsk tidning med rubriken ” Tenk om svenskene har rett?”.
Så helt givet att all ska ”stängas ner” är det inte men veka politiker kan falla för frestelsen att visa sk ”handlingskraft ”.
Apropå Frankrike har man problem där att få ungdomar att ”lyda” och skickar ut militär. Hur länge tror ni Macron kan sitta kvar när de börjar skjuta sina egna landsmän?

Baserat på följande antaganden så har Tegnell er al rätt:

1) vaccin ligger två år bort.
2) man utvecklar någon nivå av immunitet efter genomgådd sjukdom
3) unga får milda symptom

Då vill man att de unga ska bli smittade samtidigt som man skyddar äldre och riskgrupper. De unga kommer inte att märka så mkt och de kommer senare att agera skydd för vidare spridning. Och samhällspåverkan i stort blir lägre.
Citera
2020-03-21, 18:09
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
https://www.propublica.org/article/a-medical-worker-describes--terrifying-lung-failure-from-covid19-even-in-his-young-patients

Mer rapporter om svåra fall bland dom under 50.

“I have patients in their early 40s and, yeah, I was kind of shocked. I’m seeing people who look relatively healthy with a minimal health history, and they are completely wiped out, like they’ve been hit by a truck. This is knocking out what should be perfectly fit, healthy people. Patients will be on minimal support, on a little bit of oxygen, and then all of a sudden, they go into complete respiratory arrest, shut down and can’t breathe at all.”

Man börjar ju fundera om der är som med SARS. Att ju mer virus man utsätts för desto sjukare blir man. Isåfall ska man ju undvika sjukhuset så långt det bara går.
Citera
Medlem
Bra initiativ från Apotea. Trycket är hårt och de lånar personal från företag som har det svårt nu. Bra för båda parter. Apotea klarar sina toppar och kan expandera medan andra företag slipper sparka anställda och kan komma igen då vinden vänder.

Samtidigt pågår initiativ för att rekrytera 100 nya personer, och som en del i detta har Apotea erbjudit andra företag att ”låna ut” sina anställda under krisen. Pär Svärdson förklarar att nätapoteket betalar löner för de anställda och att arbetsgivare då kan undvika varsel.

”Responsen har varit fantastisk, bland annat från hotell och reseindustrin. Jag har pratat med personalchefer som börjat gråta av glädje. Vi har fått in runt 50 personer som kommer att börja under nästa vecka”, säger Pär Svärdson.

Han understryker att samarbete är viktigt i krisen där det gäller att hjälpa varandra för att undvika varsel och uppsägningar.

”Nu löser vi det här vecka för vecka. Då kan exempelvis hotellen snabbt komma tillbaka i personal sedan, men om de sparkar personalen nu är de på en helt annan nivå när bokningarna börjar komma igen”.

https://www.breakit.se/artikel/24247
Citera
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
1) Isolera riskgrupper.

2) Se till att sjukhusen har resurser.

3) Social distancing för att minska trycket på sjukhusen. T.ex. max x antal i samma rum samtidigt. Ta inte i hand osv osv.

4) LÅT ALLT ANNAT FLYTA PÅ SOM VANLIGT. VI FÅR IMMUNITET. VI HÄSLOSAMMA, FRISKA UNGA DÖR INTE.

Precis, kör upp gamlingarna till Norbotten, isolera av hela länet och kör upp all vårdpersonal, och så kan resten av Sverige låta viruset löpa fritt och fortsätta våra liv.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Jo jag ska ta med en nästa gång. Men då får jag eventuellt slut och då kommer jag efterhand bli sjuk och kan riskera få lungskador med.

Såg ett ungt par där mannen såg ut som en bodybuilder, de tittade föraktfullt mot mig ungefär som att jag var fåfäng eller något som bar mask.

Jag köpte ett gäng masker i Januari långt före smittan kom till Europa och det blev brist på allt, bara för att andra inte tänkt till eller för att myndigheterna inte kan erbjuda masker till sina medborgare så ska vi som förberett oss bli stigmatiserade?

Så jag ska då ta av mig masken i solidaritet med andra och vara med att sprida smittan vidare...

Det hade varit gött om de som tömde lagren i Januari och sedan la ut på blocket/tradera hade skänkt dem till riskgrupper istället. Ja, det var väldigt många som gjorde så. Såg en annons när en kille försökte kränga 500 st ffp3. Innan det förbjöds.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Någon på Twitter enligt min vän nyss.

Snart kommer officiella siffror.

Exakt som igår? I så fall blir jag faktiskt lättad, då 546 är bara i Lombardiet.
Citera
2020-03-21, 18:10
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Hej, gravid fru i vecka 30. Har en husbil med solpaneler på 12 kvm, 90 liter vatten, kylskåp men ingen toa. Funderar på natt dra till skogs. Enda problemet är att jag inte har någon värmekälla. Bör vi sticka ut ett par veckor eller hålla oss i lgh? Vi bor i centrala Stockholm. Om sticks, hur löser vi kylan?

Köp en kupé-värmare och flera långa förlängningssladdar. Åk lång upp i Värmland eller Dalarna. Prata med någon camping eller annat ställe med eluttag om du kan köpa elenergi från dem. Det finns flera vinter-öppna campingplatser nära vintersportorter. Smittrycket är lägre på landet än i Stockholm.
Citera
Medlem
Citat:
Italy charges more than 40,000 people with violating lockdown

Minority continue to flout decree as nation records biggest daily rise in coronavirus deaths
https://www.theguardian.com/world/2020/mar/18/italy-charges-more-than-40000-people-violating-lockdown-coronavirus

Bötfäller 40.000 italienare som är ute trots förbud.

Citat:
Coronavirus: Italy charges 50,000 people with breaching lockdown, including priests
https://www.independent.co.uk/news/world/europe/coronavirus-italy-lockdown-charge-priest-quarantine-self-isolation-a9414516.html

'50.000 bötfälls för brott mot utegångsförbudet och även präster.
Varenda dag bötfälls tusentals i Italien för att dom inte följer utegångsförbudet.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Ingen säkerhet ligger bakom det med luftburet utan kan i vissa fall stanna i luften, men mest är fortfarande det ordinarie smittvägarna som dropparna. Vi får mer info eftersom under detta, men sluta med att tvärsäkert slå fast sakerna i tidigt skede.

Vilka säger att det inte är luftburet?
Citera
Medlem
6557 nya fall och 793 nya dödsfall

källa: BBC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem