2020-03-21, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Detta var oerhört intressant, från Aftonbladets Live-rapportering:

75 intensivvårdsplatser behövs för covid-19-patienter på Sahlgrenska Universitetsjukhuset enligt ett pressmeddelande som skickades ut i dag. Sjukhuset bedömer också att flest beräknas behöva sjukhusvård kring den 1 april.

Detta efter att Sahlgrenska i dag fastställt ett huvudscenario för behovet av intensivvårdsplatser för covid-19-patienter de kommande veckorna.

Förloppet beräknas nå sin topp runt 1 april. Prognosen är att sjukhuset då har cirka 290 inneliggande patienter i slutenvård, samt cirka 75 IVA-patienter som insjuknat i covid-19.

I dag på förmiddagen hade sjukhuset 29 inneliggande patienter, varav 7 i respirator på IVA. I slutet av nästa vecka beräknas sjukhuset ha upp till 200 patienter i slutenvård och cirka 40 i behov av IVA-platser.

1. Varför skulle förloppet nå sin topp runt 1:a april? Det är 11 dagar dit. Det måste betyda att antalet som smittas ska börja gå ner precis nu, idag, eftersom det tar ungefär 11 dagar från dess man smittas till dess att man är som sjukast och ligger på intensivvård.

2. Varför skulle det sluta att spridas precis nu?

3. Om kulmen nås 1:a april, varför stället man då in evenemang som ligger i slutet av maj eller ännu längre fram.

4. Varför är det exakt 75 intensivvårdspatienter den 1:a april, vilket råkar sammanfalla med det antal man kan skaka fram på Sahlgrenska maximalt.

Det är något som inte stämmer. När ska man på allvar börja prata om den totala kris som ligger framför oss?

1.APRIL. De vill troligen skämta bort ansvaren och Coronan
Citera
2020-03-21, 17:06
Medlem
angestmannens avatar
Läste just att i Italien har de 47000 smittade av vilka 4000 dött! Det börjar närma sig 10%! Har viruset muterat i Italien eller har de många gamla skröpliga personer?
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit

A är vanligast sen 0.
Tydligen så är man kategoriserad som undermänniska om man har A blod hur nu det ännu går ihop. Oavsett så är det lös forskning som säger att blodgrupp ensam skulle vara orsak till större tolerans mot viruset.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckHumanity
Det tragiska är att de fick ta tag i det själva, medans FHM står och gråter ut om hatet mot Tegnell istället för att göra någon nytta. Jag orkar inte ens bli upprörd längre.

På flatheten glider landet mot katastrof.

Det stora problemet är fortfarande information, information, information.

Var ute o gick någon timme i solen på en lite avskild skogsstig. Mötte ett tiotal personer. Ingen gjorde en antydan till att hålla avstånd. Mitt på stigen går man själv. Mitt på promenadvägen går man två i brädd. Flåsandes kommer man joggandes förbi andra med 40 cm marginal.

Budskapet går inte in hos den stora massan. Det är förrädiskt lätt att förtränga sjukdom o död när solen skiner o vattnet glittrar mellan träden.

O så länge ingen i närheten drabbats så känns allt bara overkligt o överdrivet. Då är det lätt att slarva. Och när det sedan märks så lär den riktiga katastrofen vara ett faktum. Då är det försent.

Sedan så har vi de riktigt stora förnekarna:
Stöd din favoritkrog o gå ut o ta en öl.
Citera
2020-03-21, 17:07
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Nu är jag ingen läkare, utan bara en vanlig simpel pilot, men jag tror inte det är så.
38-åringen i Italien hade väl fått viruset av två kinesiska turister från Wuhan, om jag inte mins helt fel?
Där tror jag man har kedjan klar för sig.
Likadant i USA, en yngre person som kommit från Kina.
Samma med det första svenska fallet.
Det är väldigt osannolikt att patient 0 i Italien verkligen var patient 0. Troligare är att många yngre redan hade hunnit sprida runt det ett tag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Det stämmer och vi skall komma vilka som importerade smittan, omdömeslösa medelklassvennar från storstäderna. Det tar inte stopp där, medelklassen fortsätter att imponera med fjällresor, de är själva fundamentet till spridningen.
Den här gången är det etniska svenskar som är problemet.

Visst är det så. Det är svårt att komma från detta faktum. Vet själv en läkare som testades positivt för Covid för någon vecka sedan genom jobbet och hon hade varit på skidsemester i Italien. Gissningsvis hann hon smitta ned ett antal kollegor och patienter innan sjukskrivning eftersom symptomen kom först flera dagar efter hon börjat jobba igen.

Alpsvennarna förtjänar definitivt skit även om det är ignorans och snålhet som ligger bakom deras handlade snarare än uppsåt att vilja smitta andra.
Senast redigerad av Snyltburk 2020-03-21 kl. 17:10.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quinz
Ja, det går ju hand i hand förstås men hur många smittade det är nu som man vet om?

Antalet smittade redovisas på sll.se eller via andra kanaler. Men den siffran betyder givetvis lite när vi officiellt inte tester folk i någon vidare skala.

Å andra sidan är vi för långt in i förloppet för att det ska vara intressant egentligen. Det enda som kommer fungera nu är 3-5 veckors socialt distanserande och halvkarantän.
Citera
2020-03-21, 17:08
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det som samtidigt ofta glöms bort i snacket om flockimmunitet är att den strategin leder till maximalt antal döda, vilket kanske inte bör vara samma om man intog en mer restriktiv agenda.

Om man låter så många som möjligt bli smittade kommer också såmånga som möjligt att både dö och få men. Det är andra sidan av myntet.

Kanske ett "oskyldigt" vapen om man vill genomföra folkmord.
Men samtidigt kan jag inte tänka mig att det finns någon sådan sjukt sadistisk handling.
Jag tror att Sverige som i allt annat tror sig vara störst, bäst och vackrast och att expertarna har förhoppningar sedan att inför hela världen stå och håna dem med " vad var det vi sa, vad var det vi sa"
Jag anar någonstans i allt mediasurr att det är värre än vad de vill säga eller också är det tvärtom. Experter, regeringar och media världen över är ALLARMERANDE DOMEDAGSPROFETER.
Eller också är det andra pesten i ny uniform.
Eller något " annat" som herr Tegnell sade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Folk orkar väl inte med panik i längre än en vecka. Synd, för nu kan myndigheterna tvingas ta till ordentliga tvångsåtgärder. I Schweiz så är t.ex folksamlingar på mer än 5 personer förbjudna. Överträdelser leder till böter. Synd bara om t ex 6 barnsfamiljer i karantän..

(Fler än 5 gäller givetvis ej personer i samma hushåll.)
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Ändå har dom dubbla sjukskrivningssiffrorna.

För Covid, eller menar du generellt? Sjukskrivning handlar inte direkt enbart om immunologiska faktorer, så det är en ganska trubbig jämförelse.
Citera
2020-03-21, 17:09
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Respiratorer (på engelska "Ventilators"): Sverige har i nuläget ca 500 st, vilket är alldeles för få.

Så på CNN, om New Yorks situation. Staden har ungefär lika många invånare som Sverige:

Ventilators, nowhere near where we need to be with ventilators, we need 30,000 ventilators, we're at 6,000. But at least we got to 6,000," Cuomo said on Saturday during a press conference.

(borgmästare Andrew Cuomo)

Fatta hur rökta vi är när han öppet säger att New York behöver 30000 respiratorer. Min beräkning var ju att Sverige skulle ha som mest 46000 samtidiga intensivvårdspatienter i början av juni, kanske var den beräkningen ganska OK.

Vi har dock företaget Getinge som tillverkar respiratorer. Här är en artikel som beskriver att de normalt tillverkar 10000 respiratorer per år, men man kan komma upp i en takt på 16000 per år.
Dock säljer väl företaget på världsmarknaden, misstänker att inte alla går till Sverige? En respirator kostar normal mellan 250000 och 500000 kronor.

https://www.nyteknik.se/samhalle/stor-brist-pa-respiratorer-nu-okar-getinge-sin-produktion-6991212
Citera
2020-03-21, 17:09
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Så män borde börja äta östrogentabletter för att klara sig bättre? Nackdelen kan ju vara att brösten växter något. Men det är kanske hanterbart.

Det lär inte fungera. Vi har ju mekanismer som arbetar för att jämna ut. (Tänk t.ex. risken för att få bröst eller russinpung vid kraftigt anabola-användande. Det är inte det manliga könshormonet man tar som ger dessa bieffekter.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in