2020-03-21, 16:18
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Men snälla du dom skiter i reglerna. Polisen får hämta och bötfälla dom. Sen är smittan redan i omlopp innan stängningen. Italien är dom ute ändå skiter i det, och då sitter man jävligt risigt till.
Enkla regler följs inte och inte ens i detta land. Åre afterski here we come. Partajresor går före moralen att inte smitta andra. Slå ihjäl dom allihop.
Staden Lodi stängde 28 februari och där har man stoppat den exponentiella ökningen. Bergamo stängde 9 mars och där galloperar ökningen fortfarande.....det tar tid att vända sådant här.
Karantän fungerar och tar tid...tid sverige nu slösar med.
Senast redigerad av godhetsaposteln 2020-03-21 kl. 16:23.
Citera
Medlem
mjohan84s avatar
Iakttagelser ifrån stan idag, väldigt många riskpatienter ute på stan , inne i köpgalleriet... helt onödigt då ingen mataffär finns där

Många som går och snyter sig, de flesta som träffar
Någon man känner diskuterar corona , hör detta ofta när man är ute

På många affärer har de satt fram rea-skyltar samt även klarna (betala sedan)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Ska bli intressant att läsa Italiens siffror ikväll, jag är övertygad om att peaken har kommit och att antalet döda och smittade sjunkit
Jag gissar på 700 döda och 6k smittade. Toppen är ej nådd än.
Citera
2020-03-21, 16:19
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Ingen har någonsin pratat om att flockimmunisera äldre. Du har nog missförstått hela grejen. Självklart så ska dom skyddas.

Då är det inte flockimmunitet utan grupp immunitet.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Dödlighetssiffrorna stämmer säkert, men däremot kan du inte räkna med att siffrorna om antalet bekräftade fall är jämförbara!

Exakt.

Spanien har inte tid och resurser i nuläget att testa för allmänsmitta. Allmänsmittan är förmodligen mycket, mycket större än i Tyskland.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Det är luftburet. Halveringstiden är 1.1 timme i luft, upp till 3 timmar är en betydande andel virus kvar i luften. Men små mängder är kvar även efter ett dygn. En enda viruspartikel räcker för smitta, men då måste man ha maximal otur att andas in detta så precis så den landar på en ace-2 receptor.

Dock har nyare forsknig kommit som tyder på att viruset även kan angripa via furin-klyvning. Alltså kan risken vara större även med en enda partikel.

Om det du säger stämmer lillebror. Om en enda person med corona går in på maxi och hostar då kommer alla 300 personer som går förbi på Det området närmsta timmen bli smittad. I det lagret hade minst 200 miljoner människor varit smittade nu
Citera
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asris
Spanien och Italien är inte mer trångbott, snarare tvärt om jämfört med många länder i Sydamerika Afrika Asien

Samt Spanien Italien har nog säkert mer tillgång till hygien som vatten

Så det är ju konstigt dessa 2 länder drabbas hårt jämfört med många andra länder som är mer tätbefolkat har sämre hygien?

Du vet säkert hur man hälsar på
VArandra i dessa länder .., kindpuss
Citera
2020-03-21, 16:20
Medlem
Finns något worst case scenario framräknat i antal smittade, intensivvårdade och döda i Sverige?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Nu behöver det ju inte vara den smittan men han sprider medvetet eftersom han rör sig sjuk utan att ta ledigt och hur länge har han varit dålig och rört sig runt i samhället? Sedan så har han papperslösa hemma hos sig som knappast kommer vara först till lasarettet även om de har rätt till vård. Han uppger åtminstone att den ena killen som vistas hos honom är det, märkligt nog eftersom han skulle åkt till Frankrike i december. Det är antagligen en ruljans kring hans umgänge. Jag har åtminstone varnat här för Bäckby och Gideonsberg i Västerås och afghaner på grund av honom och hans uppträdande. Det är en fullständigt opålitlig människa. Han rör sig bland landsmännen mycket och uppenbart struntar han fullständigt i smittspridning. Bara skrattade åt mig igår. Ifrågasätter mina kunskaper om sjukdomar när jag om och om igen säger att det inte handlar om hur han upplever en sjukdom eftersom andra kan bli svårt sjuka och även dö och även inte heller utsättas för andra smittor samtidigt under en pandemi. Han bryr sig inte.

Tyvärr är han inte ensam. Dessvärre finns det många fler av hans skrot och korn. Jag blir vansinnigt arg på dessa individer!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asris
Spanien och Italien är inte mer trångbott, snarare tvärt om jämfört med många länder i Sydamerika Afrika Asien

Samt Spanien Italien har nog säkert mer tillgång till hygien som vatten

Så det är ju konstigt dessa 2 länder drabbas hårt jämfört med många andra länder som är mer tätbefolkat har sämre hygien?

Hvem som er rammet hardest kan vi ikke si før pandemien er ferdig.

Det er fokus på Spania og Italia nå rett og slett fordi epidemien er mer fremskreden i disse landene enn i for eksempel India.
Citera
Medlem
Citat:
Ska bli intressant att läsa Italiens siffror ikväll, jag är övertygad om att peaken har kommit och att antalet döda och smittade sjunkit

Bra att du är övertygad. Då kan vi och italienarna börja andas ut.
Citera
Medlem
Citat:
Peaken i Italien är helt klart på väg, men det kan nog dröja 1-2 veckor till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in