2020-03-21, 14:03
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Ytterligare 4 döda i Sverige nu enligt AB.

Det är så missvisande att Folkhälsomyndigheten, fortsätter att skriva att majoriteten av de som avlidit har kommit inresta från Italien. Säkert många nära anhörig som smittats, men det står ändå klart nu att Italien står inte för de flesta fallen av corona, det gör Sverige och den allmänna spridningen vi har. Och hur kan man veta vilka smittkedjor där är, när hälften av patienterna som kommer in ligger intuberade (enligt sköterskan på SVT häromdagen).

Citat:
Totalt har 1 746 personer rapporterats smittade med covid-19 i Sverige (17 fall per 100 000 invånare), 53 % av de smittade är män. Fallen är mellan 0 och 99 år gamla (medelålder 50). Majoriteten av det totala antalet fall har smittats utomlands (tabell 2). Även fall som smittats i Sverige har till störst del smittats av personer i sin omgivning som kommit hem från utlandsresa och visats vara smittade, men nu finns även fall som misstänks ha smittats i samhället. Nationellt har 20 av fallen rapporterats avlidna.

Sverige 699 40%
Italien 462 26%

Undra hur länge det ska stå såhär. Så vi ska hålla oss lugna.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Det är nu redan i princip kört, regeringen reagerade inte i tid och nu har vi konsekvenserna.
Fan att det skulle behöva gå så här illa, lycka till där ute.

Det är kört för att 20 svenskar dött?
Är du dum i hela huvudet eller bara korkad?
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge
Stäng ner ALLT, sa professor i infektionsmedicin Björn Olsén imorse i Helgstudion:

https://www.svtplay.se/video/26042928/helgstudion/helgstudion-21-mars-09-00

Han verkar väldigt trovärdig men upplevs nog av Tegnell och FHM som en riktigt fet böld i röven. Kines i studion bara om att inte vara närmare än 1 meter det är för lite på tok för lite.
Citera
2020-03-21, 14:04
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
EXAKT!

De säger fel saker och fjantar sig i otydliga termer. " kanske inte är bästa tiden " dans är kul, men "
Ingen VÅGAR säga det som många andra gjort.

T.ex Andrew Cuomo i NY Han tar detta på allvar! Även om det ser illa ut även där.

Så de som inte insett får inte upp ögonen och därmed fortsätter det ju
1 2 4 6 8 10 20 40 80 160 320 640 1280 2560

Ja. Nästa steg blir 40 döda, hur snabbt tror du vi är där?
Citera
Medlem
Var på vandrarhem i Jämtland för 2 dagar sedan. 2 bröder från Stockholm hade kommit dit nyligt för att slippa smittan i Stockholm.

Helt jävla dum i huvet. Dom vet säkert inte att även fast dom inte har symtom så kan dom smitta. Okunnighet eller bara idioti. Nåt av dom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Överdriver de i artikeln?:

Ja man överdriver. Var i Oslo nyligen.

Det som stör mig lite är klungan av äldre på konditoriet som jag ser när jag handlade bröd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag hoppas att om och när vi väl bygger en ny ekonomi, att den blir bättre, rättvisare och bygger på allas lika värde och respekt för miljön som vi faktiskt ska leva av.

Lås mig gissa... "ta från dom rika, ge till dom fattiga"?

Ett enkelt räkneexempel då; 800 000 arbetslösa, ungefär 10%, lite lågt.
Låt oss ge dessa en låg ersättning från a-kassan; 15000. Struntar i sociala avgifter.

800*15 = 1200, ger utgifter på 1,2 miljarder i månaden. Det går fort att göra slut på våra miljardärers pengar på det sättet.

Nu spekulerar man ju dessutom i arbetslöshet uppåt 40%, staten har andra utgifter, inte minst vård. Vad väljer du om valet står mellan mat och vård. Eller lägenhet och tält?

Blir det bra med en stor andel svältande människor utan tak över huvudet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Du missförstår. När man räknar på hur vi befinner oss i relation till Italiens kurva så ska man beakta att vår befolkning är lägre, därför bör dödstalen vara lägre.
Det är inte så säker.
Jag skulle personligen smitta lika många stockholmare som milanobor,
Sen kanske det är större sannolikhet att jag stöter på någon som redan blivit immun i Stockholm.
Italiens "yttre gräns" är dock mycket större, men jag tror inte att den är mättad än.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Precis. Håller med det sista du skrivit. Men problemet är att FHM signalerar att allt är frid och fröjd utan att ta till hårda eller tvingande åtgärder. Det är väldigt paradoxalt. Varför ska folk inte åka till skidorter, gå på resturang eller eventemang när alla beslutsfattande på FHM menar att allt kommer ordna sig.
Så länge man ger dubbla budskap i all som sägs så kommer folket att lyssna till de som passar dom bäst. Rekommendationer ger inte ett skit när man inte är tydlig och skarp hela tiden.
Folk kan inte ta egna beslut utan att vara egoistiska. Har man planerat sin skidresa så kommer man att genomföra den oavsett rekommendationer. Går man på gymmet 3 dagar i veckan så kommer man att fortsätta att göra de tills det att gymmet är stängt.
Är man uttråkad så kommer man gå till Åhlens och testa smink med sina kompisar.
Viruset kommer att öka så länge det är fritt fram att ta egna beslut. Enkelt.
Citera
2020-03-21, 14:05
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
antalet dubblas på 3 dagar, låter inte så farligt i början men det blir snart höga siffror

Jo, känner till exponentiellt räknande, men hur kom du fram till två veckor från och med nu.
Citera
Medlem
sannes avatar
Är det i helgen alla uteserveringar öppnar?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det går att fixa, genom att barnen måste checka in till varje lektion i den nätbaserade undervisningsportalen. Dessutom går det att skriva kontrakt med i alla fall äldre barn: villkoret för att du ska få vara hemma (och de flesta barn vill ju det), är att du skriver på att du inte kommer att gå ut under den schemalagda tiden. Lärarna kan också göra oannonserade hembesök... sådana saker. Det går som sagt i andra länder, bara inte här...
Just det, lärarna måste fortsätta att arbeta även om skolorna stänger. Vem ska passa deras barn? Lärarna tillhör inte yrkena på listan, hur har de tänkt där?

Jag är inte emot att skolorna stängs men jag undrar hur de tänkt lösa problemet med deras barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in