Citat:
Ursprungligen postat av
Florman
Sverige har andra geografiska förutsättningar. Att bomma igen till exempel skolor i Kiruna vore ju ren galenskap! Barnen drabbas också hårt av en skolstängning, mina barn får till exempel inte göra matteprov pga risk för fusk hemma, utan betygen ska sättas på grundval av Nationella Prov som tydligen hänger löst de också.
På läkarprogrammet ställs examinerande seminarier med sex deltagare in pga rädslan för Corona.
Den stress detta med undervisningsrestriktioner medför är inte heller hälsosamt för alla och totalt onödigt när ingen grundskola här ens verkar hårt drabbad av Corona.
Nu förstod jag inte - varför skulle det vara värre att bomma igen skolor i Kiruna? Det är ju just i glesbygd (fortfarande i andra länder...) som man brukar tillämpa hemskola över internet. T.ex. i the Australian Outbacks. Förr sköttes skolan över kommunikationsradio, nu har de flesta (men inte alla p.g.a. bristande täckning) internet med satellituppkoppling...
Jo, men det går också att lösa. Ungarna kan ju gå till skolan och göra prov (olika prov så att de inte kan utbyta information om vad som kommer på provet) vid olika tider, exempelvis, så att de blir färre och man kan sprida ut dem mera.
När det gäller läkarstudenterna är jag mer tveksam om man ska ta denna hänsyn FÖR DERAS EGEN skull, för de har ju ändå valt att utbilda sig till ett yrke där de kommer att möta smitta... Kan de inte göra provet med skyddsutrustning på? Vore ju verklighetstroget och bra! Sedan kan ju läkarstudenter naturligtvis också sprida smittan vidare, även man får hoppas att de vet hur man hostar rätt, hur man tvättar händerna o.s.v..
Hela grejen är ju att FÅ SLUT PÅ SMITTSPRIDNINGEN, och det måste övergå alla andra hänsyn. så länge som vi har allmän smittspridning, så kan ju inte samhället fungera ändå. Bättre att göra processen kort med viruset, svälta ut det... Kolla bara på Norge, de har stängt ner helt nu. Men här är det förstås omöjligt...