2020-03-21, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det handlar ju inte om att skydda Christianiterna utan om att hindra smittspridning. Folk samlas av nyfikenhet och bryter därmed mot den uppmanade sociala distanseringen. Danskarna får inte vara närmare än två meter ifrån varandra.
Tycker det är bra! De har bötesbelopp klara om nån inte fattar. Behövs i Sverige med. Journalister som intervjuar här i Sverige står fortfarande jättenära. Visar hur smarta (not!) de är😠
Citera
2020-03-21, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Har du några siffror på det området? Någon som tittat på det?.
Vad jag kan förstå utav det hela så räknar man med ett större antal människor eftersom man sätter upp fältsjukhus i Uppsala och vill bygga om Älvsjömässans lokaler till IVA anläggningar.
Man gör ju inte sådant i onödan, eller också ligger man före och tar det säkra före det osäkra. Det är ju trotts allt en bra handling.
Älvsjömässan det låter smart! Visste jag inte om faktiskt. Jo nog förbereder man sig allt men man är inte öppna med sina beräkningar
Citera
2020-03-21, 11:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
På vilket sätt gör jag bort mig när jag punkterar trådsanningen att 500 skulle jobba med coronafrågan på FHM? Du verkar ju hålla med mig i sak, så varför detta barnsliga påhopp?

Nja, det blev lite olyckligt formulerat, rent allmänt menat för folk som tror sig veta bättre än Folkhälsomyndighetens samlade intelligentia, dokumentet borde alla läsa innan de ger sig in i den här tråden.

Sorry, inte personligt mot dig.
Citera
2020-03-21, 11:57
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och den goda nyheten, inte alla yngre som intensivvårdas avlider. , knappt någon dör.

Intensivvård är inte synonymt med att man håller på att dö eller kommer att dö.

Lite sans och balans i rapporteringen vore skickligt av dig.

Hur kan du veta det när vi är precis i början av dessa unga personers sjukhusvistelse?
Citera
2020-03-21, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Jag knöt näven i fickan, bet mig i tungan och nöp mig i armen idag inne på Ica när jag var där i morse för att inte skälla ut zombierna efter noter. Att trettio och fyrtiotalisterna inte inser att de inte längre är herre på täppan är skandalöst, framförallt fyrtiotalisterna har ställt till nog med jävelskap för det har landet och borde "kila vidare". Ouppfostrade jävla zombies, må dem få leva på äppelmos i vuxenblöjor i resten av sina liv!

Hmm är inte 50-talisterna värst?
Citera
2020-03-21, 11:58
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clowerzs
Förstår att denna redan postats men postar igen då det är viktig information! LÄS!

”SVT AVSLÖJAR: HÄLFTEN AV DE SOM INTENSIVVÅRDAS I SVERIGE ÄR UNDER 65 ÅR 🔸 9 PATIENTER ÄR 20-49 ÅR

Folkhälsomyndigheten har sagt att ”i stort sett alla som dör eller behöver intensivvård är över 80–90 år” men SVT avslöjar nu att hälften av de som intensivvårdats i Sverige är under 65. Svenska intensivvårdsregistret SIR visar följande ang coronafallen avslöjar SVT:

✅ 9 st patienter mellan 20 och 49 år
✅ 20 st patienter mellan 50 och 65 år
✅ 20 st patienter mellan 66 och 79 år
✅ Bara 6 personer på 80 år eller mer

Dödsfall avser främst äldre men statistiken ang de som intensivvårdas skiljer sig tydligt åt från den bild Folkhälsomyndigheten förmedlat. När Folkhälsomyndigheten vid torsdagens presskonferensen fick frågor om en 27-åring på intensiven blev svaret att fallet var väldigt ”udda” och att ”i stort sett alla som dör eller som behöver intensivvård är över 80 till 90 år”, berättar SVT.

SVT ställer nu frågan om det är möjligt att myndigheten tonat ned risken för människor i aktiv ålder att bli allvarligt sjuka. Myndigheten svarar att ang dödsfall står man fast vid det man tidigare sagt men att man saknar underlag för att kunna svara på åldersfrågan kopplat till intensivvård.

SVT framhåller att färska siffror från USA visar att 47 % procent av de som intensivvårdats är under 65 år och i Nederländerna är hälften under 50 år. Se hela avslöjandet på SVT:s webbsida.

SVT:s info från intensivvårdsregistret avser åldern på de som vårdas på intensiven och inkluderar ej underliggande sjukdomar. Studier från Italien ang dödsfallen visar 99% av dödsfallen hade underliggande sjukdomar, tex högt blodtryck (76 % av fallen), diabetes (36 %), kranskärlssjukdomar (33 %), hjärtflimmer (25 %), cancer senaste fem åren (20 %) och kronisk njursvikt (18 %), se hela studien här bit.ly/2U8nnL6. Statsepidemiologen säger till SVT att intensivvårdsunderlaget ännu ej går att dra slutsatser av.

ANALYS
Det underlag som finns i nuläget och som SVT framhåller för Sverige, Nederländerna och USA indikerar att bilden att bara äldre blir svårt sjuka och kräver intensivvård är felaktig. Allmänheten behöver korrekt information för att kunna hantera detta på rätt sätt och inse allvaret med myndigheternas råd. Norges regering är bekymrad över samma sak i Norge där 11 av 34 som intensivbehandlats är under 50 år, se här https://bit.ly/2U8OyFO.
= = =

INFO: Om du anser att media inte ska rapportera om den största folkhälsokrisen i mannaminne som just nu drar fram över bl a Europa och Sverige och som WHO klassar som en pandemi så var god lämna denna sida. Det är en självklarhet att detta inte ska mörkläggas - det handlar om att rädda liv.”

Smittrisken, det vill säga kontakten mellan individer som är yngre tenderar att vara större och därmed större spridning i vissa åldersgrupper.
En äldre person går kanske inte ens utomhus utan kanske bara har kontakt med hemtjänsten.
Citera
2020-03-21, 11:58
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Folktandvården har väl bara öppet för akuta besök. Privata har väl öppet. Jag tycker de har väldigt bra skydd. Och har de inte det dvs visir, munskydd och handskar så gå därifrån. Det är väl i så fall tandläkaren som ska vara ”rädd”.
Om tandläkaren är rädd om sig själv bara, så får utrustningen ge vika, det måste vara en ordentlig sanering av utrustningen som skall stoppas in i mun efter mun, tror inte riktigt dom hinner med det mellan patienterna. Tror det är större risk att patienter smittas än tandläkare.
Citera
2020-03-21, 11:59
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Att yngre friska drabbas illa av influensan är extremt ovanligt, dessutom hamna i kritiskt tillstånd.

Influensa, lunginflammation, krupp osv. Drabbar friska personer som kan bli riktigt sjuka om det vill sig illa.

Det är fortfarande väldigt ovanligt precis som med corona. Poängen är att undantag finns alltid, och när media basunerar ut varenda undantag de hittar så blir det missvisande.

Italiens myndigheter har varit väldigt noga med att förtydliga vilka det är som dött och som drabbats i huvudsak, det är INTE friska, unga personer. Och så ser det ut överallt. Men ja, undantag finns och det är ingen hemlighet.

Sedan är det ingen nyhet att rökare, diabetiker och astmatiker bör vara extra försiktiga oavsett ålder.
Citera
Medlem
20% blir allvarligt eller kritiskt sjuka enl. kinesisk studie.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Vilket misstag är det största Sverige begått under krisen?

Att låta Anders Tegnell avgöra vilka åtgarder som ska göras.
Senast redigerad av Kurt7777 2020-03-21 kl. 12:01.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Problemet i Sverige är att det inte finns tillräckligt med intensivvårdsplatser.

Just nu finns det tillräckligt med intensivvårdsplatser, eller har du uppgifter som visar annat?

Vad som händer sedan kan varken du eller jag veta, det beror på hur pass väl man skyddar individer i riskgrupperna och i övrigt följer uppmaningen att tvätta händerna och undvika onödigt socialt umgänge samt hålla sig borta från folk när man är sjuk eller har symptom.
Citera
2020-03-21, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Jag knöt näven i fickan, bet mig i tungan och nöp mig i armen idag inne på Ica när jag var där i morse för att inte skälla ut zombierna efter noter. Att trettio och fyrtiotalisterna inte inser att de inte längre är herre på täppan är skandalöst, framförallt fyrtiotalisterna har ställt till nog med jävelskap för det har landet och borde "kila vidare". Ouppfostrade jävla zombies, må dem få leva på äppelmos i vuxenblöjor i resten av sina liv!

Problemet är alla födda mellan ungefär 1980-2010 som vandrar runt i samhället som dödspatruller med endast lite snor i näsan och sprider skiten vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in