2020-03-21, 11:52
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Nu stänger Christiania i Kph. För många lediga köpenhamnare dras dit i dessa dagar och glömmer säkerhetsavstånd De gamla hippiesarna måste skyddas!
Det handlar ju inte om att skydda Christianiterna utan om att hindra smittspridning. Folk samlas av nyfikenhet och bryter därmed mot den uppmanade sociala distanseringen. Danskarna får inte vara närmare än två meter ifrån varandra.
Citera
Medlem
Utdrag ur Koontz bok The Eyes of Darkness från 1981.

"To understand that," Dombey said, "you have to go back twenty months. It was around then that a Chinese scientist named Li Chen defected to the United States, carrying a diskette record of China's most important and dangerous new biological weapon in a decade. They call the stuff 'Wuhan-400' because it was developed at their RDNA labs outside the city of Wuhan, and it was the four-hundredth viable strain of man-made microorganisms created at that research center."
Citera
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Det finns inte tillräckligt som tyder på att karantän och drastiska tvångsåtgärder har någon som helst effekt på att hejda detta virus. Det är många länder med sådana åtgärder vars siffror knappast imponerar.

Man sparar människoliv i huvudsak genom att sprida ut smittan ÖVER TID så att sjukvården inte överväldigas. Vi kan fly från corona, men vi kan inte gömma oss för corona.
Citera
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Dåliga nyheter till alla "kärnfriska" yngre personer som tror att corona är en vanlig enkel influensa:

Majoriteten är det, sen som allt annat finns det alltid speciella fall där friska unga dör av ingen anledning. Jag själv tror när man drabbas av corona så är sömn,kost,måttlig motion otroligt viktig då kroppen anstränger sig för fullt att bekämpa viruset så att tok träna är livsfarligt samma som att inte få någon sömn är lika farligt som att ha underliggande sjukdom.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Dåliga nyheter till alla "kärnfriska" yngre personer som tror att corona är en vanlig enkel influensa:

Har försökt varna för detta i en vecka efter samtal med vänner och forskare runt om i världen, visat källor.

Men blivit attackerad av pöbeln som lögnare, hysteriker, troll, och andra påhopp.

Varför gömmer svensken som strutsen huvudet i sanden när saker blir för stort eller farligt istället för att konfrontera det som lejon som vi ryssar gör. Det vill jag veta?
Citera
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Vad skulle man gjort 3v senare med alla resenärer från Spanien, USA och Frankrike då? Och UK osv.

Spelar ju ingen roll vad vi hade gjort i det läget då smittan sprids till exakt alla länder. Då hade vi fått stänga alla gränser utåt direkt från början och satt alla i karantän alternativt sagt att om man reser ut ur landet nu får man själv ta ansvar för att ta sig hem på något sätt.

Spelar ju föga roll vad man gjorde gentemot Italien då nya hotspots bildas hela tiden.
Hunnit upphandla mer utrustning till sjukhusen åtminstone. Varje veckas fördröjning hade varit mycket värdefull.
Citera
2020-03-21, 11:53
Avstängd
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
[/b]

Säg det till de evigt unga 40-talisterna!

Jag knöt näven i fickan, bet mig i tungan och nöp mig i armen idag inne på Ica när jag var där i morse för att inte skälla ut zombierna efter noter. Att trettio och fyrtiotalisterna inte inser att de inte längre är herre på täppan är skandalöst, framförallt fyrtiotalisterna har ställt till nog med jävelskap för det har landet och borde "kila vidare". Ouppfostrade jävla zombies, må dem få leva på äppelmos i vuxenblöjor i resten av sina liv!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Hur stor tror ni risken att bli smittad via tandläkarbesök är, då menar jag vanlig årlig kontroll, som med lätthet kan skjutas fram ? Borde man skjuta upp den tills nästa år ? Borde tandläkarna skola om sig tillfälligt till annat pga Coronan ? Går den sektorn omkull nu annars ?
Folktandvården har väl bara öppet för akuta besök. Privata har väl öppet. Jag tycker de har väldigt bra skydd. Och har de inte det dvs visir, munskydd och handskar så gå därifrån. Det är väl i så fall tandläkaren som ska vara ”rädd”.
Citera
Medlem
Läs detta och agera nu: https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-people-will-die-f4d3d9cd99ca
Citera
2020-03-21, 11:54
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Fast även vanlig influensa kan få en frisk person med oflyt att insjukna kritiskt. Sedan bär många av de "friska" i statistiken även på okända sjukdomar utan sin egen kännedom, vilket uppdagats i både Italien och Spanien.

Att cherry picka enstaka undantag är bara nonsens, men väldigt lätt för undantag kommer alltid finnas.

Att yngre friska drabbas illa av influensan är extremt ovanligt, dessutom hamna i kritiskt tillstånd.
Citera
2020-03-21, 11:54
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och den goda nyheten, inte alla yngre som intensivvårdas avlider. , knappt någon dör.

Intensivvård är inte synonymt med att man håller på att dö eller kommer att dö.

Lite sans och balans i rapporteringen vore skickligt av dig.
Problemet i Sverige är att det inte finns tillräckligt med intensivvårdsplatser.
Citera
2020-03-21, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ok. Då är det en liten ökning.
https://portal.icuregswe.org/siri/report/inrapp

Klicka på "Tabell", scrolla sedan ned till slutat av sidan.

Influensa typ A: 136
Influensa typ B: 36
Corona: 70

Jag kollade på detta första gången för ett par dagar sedan. Då stod det ungefär 132 på influensa typ A och 35 på corona. Så corona kan vara ikapp influensa på typ måndag-tisdag.

(Siffrorna är alltså ackumulerad total från v40 2019. Den första som intensivvårdades för corona var för mindre än 3 veckor sedan, i v10 2020).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in