2020-03-21, 10:41
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Utan att outa mig för mycket kan jag säga att jag är entreprenör och involverad i ledningen i ett antal medelstora företag. Driver själv egna bolag.

Mina egna bolag överlever till augusti på eget kapital. Med checkkrediten och extrema åtgärder till december. Borde verkligen kunna klara detta,

De andra bolagen som jag inte äger men är involverad i lever de hand till mun i princip. Noll konstladskontroll och en esxkkusiv bil och en rolex när utdelningen kommer.

Det kommer tyvärr straffa sig för de individerna.

Är så innerligt lycklig att mitt affärssinne är som det är. Kommer finnas många spännande bolag att köpa upp och göra till mina när detta blåst över.

Lider med alla stackars satar som blir av med jobbet pga detta. Många bolag är så vanskötta så ni förstår inte. Hör av ner när detta blåst över på PM så behöver jag säkert folk.

Jag lider själv med alla som drabbas av detta. Att vi släppt det löst i vårt land med argumentet vanlig influensa och att bara äldre och sjuka dör för mig mörkrädd. Är dessa inger världa helt plötsligt?

Usch och fy för människor helt enkelt.

Borde nog levt i en annan tidsålder tror jag

Se där en entreprenör som även han förstår allvaret kring viruset och att man inte kan förminska det med att bara äldre dör och att det är en vanlig influensa. Såklart är de ekonomiska konsekvenserna hemska men inget vi i Sverige kan göra något åt eftersom det är världsmakterna som styr.

Alla glömmer såklart att nämna yngre med astma och dylikt som kan vara i riskzonen, speciellt med kollapsad vård.

Märks att du är framgångsrik!
Citera
2020-03-21, 10:42
Medlem
Svårt att tro att Trump INTE blir omvald nu..
Citera
2020-03-21, 10:42
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Vilka åtgärder har Sverige vidtagit som är så allvarliga? Restriktion på 500 pers?? Oj så allvarligt. oj oj.

3e AP? Hon som vill att svenska skattepengar ska betala alla företagshyror och anställdas löner? Ja jävlar vilket strongt case. Hon är sågad av nationalekonomer. Med all förståelse.
Överklassen är panikrädd nu. Deras tillgångar nästan halverade i aktiemarknaden samtidigt som deras företag riskerar att stänga igen vilket kommer leda till nya möjligheter för annat folk.

Absolut. Självklart är det så att överklassen kommer att drabbas hårdast.... (sarkasm) Har du någon kunskap om ekonomisk historia? Vid i princip alla ekonomiska kriser har den vanliga människan drabbats hårdast och de allra rikaste har gått ut som vinnare.

Jag tar ingen hänsyn till vad hon har sagt tidigare. Men om du såg inslaget, vad i det hon sa anser du är fel?

// CC
Citera
2020-03-21, 10:48
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Värsta veckan sedan finanskrisen 2008 på Wall Street. 600 000 riskerar att bli varslade. En stor del av befolkningen klarar ej av en ränte höjning på 1%.de flesta har privatleasad bil.

Hur ska dessa människor ha råd med att betala allt när man går på a-kassa?

Säger inte emot. Låter som om vi har samma uppfattning. Det gör din tidigare kommentar till mig lite obegriplig...
Jag propagerar för att vi tydligare måste se vilka konsekvenser som de beslut som världens ledare har tagit får för hela samhället och för framtiden.

// CC
Citera
2020-03-21, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
40 % (!!!) av amerikaner klarar inte en oförutsedd utgift på 400 dollar. Fy fan, det lär bli många hemlösa närmsta tiden.

Från kommentarsfältet i New York Times:

I have no confidence that the U.S. will do what is right*during and after this pandemic. This country is structurally incapable and fundamentally unwilling to put people over money, and all people over just some. In the U.S., millions are uninsured or underinsured, people working multiple jobs can’t make rent, and workers making a few dollars an hour are told that if they miss a shift their hours will be cut. This is a society that responds to poverty with police, and to health care needs with jail. It may be true that viruses only see bodies, not class or immigration status, but there is no question that those who will*bear*the brunt of this pandemic will be the poorest and most marginalized. The fundamental inequality on which everything in this country is predicated will be exacerbated by this crisis in ways we cannot fathom.
Citera
2020-03-21, 10:52
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
tycker du att de uppoffringarna som görs för att stoppa smittan är värda konsekvenserna. Om det mest är multisjuka och äldre som avlider tycker jag man måste väga det mot en generation som får sin framtid förstörd pga detta. Dessutom kan man ju fråga sig vilken sjukvård vi kommer ha när det här är över?

Vet inte riktigt vad du tycker vi ska göra åt saken? Efterfrågan på vårt arbete finns inte ute i världen där alla länder tagit till åtgärder, vad menar du att vi ska göra? Hålla allt öppet och jobba som vanligt medan företag inte har några kunder eller produktion att göra?

Däremot om alla länder i världen agerat rätt är en annan femma, men nu måste vi finna oss i situationen och fokusera på att rädda liv, ekonomin kommer ändå krascha rejält oavsett.

Sen är de inte bara gamla 80+ som dör.
Citera
2020-03-21, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Svårt att tro att Trump INTE blir omvald nu..
Eh? Detta får du nog förklara. Trump har systematiskt urholkat CDC sedan han kom till makten och därmed allvarligt försvagat landets beredskap för just sådana här tillfällen.

Ända från början har Trumps respons till katastrofen varit en studie i inkompetens och uselt ledarskap.

https://www.dailykos.com/stories/2020/3/20/1929578/-The-Next-Trump-COVID-19-Ad-is-Out?utm_campaign=trending
Citera
2020-03-21, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Eh? Detta får du nog förklara. Trump har systematiskt urholkat CDC sedan han kom till makten och därmed allvarligt försvagat landets beredskap för just sådana här tillfällen.

Ända från början har Trumps respons till katastrofen varit en studie i inkompetens och uselt ledarskap.

https://www.dailykos.com/stories/2020/3/20/1929578/-The-Next-Trump-COVID-19-Ad-is-Out?utm_campaign=trending

men jenkare tänder på sådant ledarskap,. Bättre att bullra än att vara kommunikativ och konstruktiv, typ.
Citera
2020-03-21, 10:59
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen

https://youtu.be/KudrdGbTFeU

Amerikaner verkar gilla Trumps agerande enligt senaste undersökningar och han har till och med blivit hyllad av vissa demokrater.

Folket samlar sig kring en stark ledare, när de ser motståndet hos motståndarna (Biden) ser man en svag dement gubbe som aldrig kommer kunna hantera ekonomin och hotet från Kina.

Trump har även haft rätt i att sätta sig i klorna på Kinesisk produktion för deras mediciner och dylikt. Hans ekonomi gick som tåget innan det kom ett virus som inte var hans fel.

Så ja, jag tror Trump blir omvald.
Citera
2020-03-21, 11:02
Medlem
Haddock93s avatar
Ett citat många här i tråden borde läsa:

"We can recover our finances, but we cannot bring back lost lives" - Trump 2020
Citera
2020-03-21, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://youtu.be/KudrdGbTFeU

Amerikaner verkar gilla Trumps agerande enligt senaste undersökningar och han har till och med blivit hyllad av vissa demokrater.

Folket samlar sig kring en stark ledare, när de ser motståndet hos motståndarna (Biden) ser man en svag dement gubbe som aldrig kommer kunna hantera ekonomin och hotet från Kina.

Trump har även haft rätt i att sätta sig i klorna på Kinesisk produktion för deras mediciner och dylikt. Hans ekonomi gick som tåget innan det kom ett virus som inte var hans fel.

Så ja, jag tror Trump blir omvald.
En president kan inte göra så mycket åt hur de ekonomiska konjunkturerna går upp och ner. Att Trump ridit på en högkonjunktur som startade under Obama är inget han har haft någon som helst inverkan på.

Att presidenter tar åt sig äran av högkonjunkturer och skyller på andra under lågkonjunkturer är precis som det alltid varit. Att en lågkonjunktur var på väg visste alla. När den slår till och om den utlöses av Corona eller nåt annat kunde ingen veta.

Coronaviruset däremot skulle kunna utlösa inte bara en lågkonjunktur utan en depression verkar fullt möjligt. Att Trumps siffror dalar och kommer att fortsätta dala verkar säkert.
https://morningconsult.com/2020/03/06/net-approval-for-trumps-coronavirus-response-falls-to-2-points/
Hans siffror var inte jätteimponerande innan heller. Jämför gärna med tidigare presidenter så ser du att Trump ligger på mellan uselt och mediokert.
Citera
2020-03-21, 11:17
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Världens ledare är tame fan hjärndöda.

Vi hade månader på oss att förbereda oss. Vi hade kunnat rusta upp sjukhusen. Vi hade kunnat isolera de gamla och sjuka. Vi hade kunnat minska de sociala samspelen utan att för den delen krossa ekonomin.

Men istället valde våra idiotiska och fega politiker att krossa världens ekonomi.

Tror ni att viruset är farligt? Den har <0,1% dödlighet hos fullt friska (inga underliggande sjukdomar) och hälsosamma (icke-smällfeta, icke-rökande) individer under 65 år.

Vänta bara på konsekvenserna av totalt destruerad ekonomi med massarbetslöshet på 20-40%. Corona dödar multisjuka 85-åringar. Ekonomisk depression kommer att döda i alla åldersgrupper. Ekonomisk depression kommer att leda till ökat antal självmord, mord, rån, våldsbrott, våldtäkter, psykisk ohälsa, social isolering, ökat narkotikabruk och narkotikarelaterad död, ökad rasism, homofobi, sekterism och religiösa fejder.

Ju längre karantänerna håller desto längre tid tar återhämtningen. Vi kommer att förstöra tiotals miljoner liv världen över. Mark my words.

Det är de här som är problemet med Globalism, det är ett välfungerande system då allt går som det ska men så fort en väldigt hårt vind blåser fallet första dominobrickan som sedan fallerar allt. Extremt sårbart för dessa saker.

Sen har man uppenbart ingen beredskap eller lager heller bland stater, allt ska se just in time.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in