2020-03-21, 10:16
Bannlyst
Detta kan vara mycket intressant:

https://bergamo.corriere.it/notizie/cronaca/20_marzo_21/coronavirus-la-regione-morti-bergamaschi-sono-695-ma-gori-insiste-sono-molti-piu-f95a3426-6af5-11ea- b40a-2e7c2eee59c6.shtml?fbclid=IwAR3k5o76d9NzojI15aOGFH fxeVf-o6VU58Ql1i3A7J24xI2ezpbG-dMgwsg

Igår dog 48 personer i Bergamo. Man har tagit fram statistik över antal dödsfall i 13 av Bergamos kommuner för de två första veckor i mars 2019 och i mars 2020.
Nåväl, det visar sig att i mars 2019 hade man totalt 107 dödsfall.
I mars 2020 har man istället 480 dödsfall.

Alltså för samma period, 2019 vs 2020 som har antal dödsfall fyrdubblats. Fyra gånger så många döda.

Mycket intressant också att officiellt så har man sagt att av dessa 480 dödsfall under mars 2020 så är det bara 91 som hade corona.

Ja, vi kan utan tvekan säga att staterna runt om i världen kommer per automatik att mörka så mycket det går, Allt från antal smittade till dödsfall.
Eller är det så att de redan mörkar, mer eller mindre alla gör det. Och det är av denna anledningen som man stänger ner länder. De som styr vet den riktiga sanningen som man inte berättar för medborgarna. Och förstår att det inte finns nåt annat att göra än att stänga ner landet. Eller hur Tegnell?
Citera
2020-03-21, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Bra idé med ett eller flera olika "nummer" ditt pensionärer kan ringa och få hjälp. Dock, blir jag lite förvånad över att pensionärerna inte har (uppenbarligen) någon som kan sköta deras vardagsbestyr i sin närhet? De flesta pensionärer har ju barn, grannar och/eller hemtjänst?

Dessutom tror jag att en stor majoritet av dagens pensionärer har hyfsad koll på att nyttja internet. Det krävs ingen ingenjörsutbildning för att beställa hemkörning från exempelvis Coop eller Ica - dessutom finns kundtjänst som kan hjälpa dem med detta. Att vissa pensionärer fortsätter att trotsa "utegångsförbudet" kan (eller kommer) att skapa handgemäng innan det är färdigt.

Där jag bor fungerar det jättebra med hemkörning minst 2 dagar i veckan. Där några andra bor så är det 11 dagars väntetid. Så det beror på var du bor.
Citera
2020-03-21, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
En positiv sak med corona är att det kommer att bli lite tystare från feministerna framgent. De kommer att mötas av coronakortet och deras jämställdhetsarbete kommer avslöjas som den bluff den är.

Coronapesten dödar oss män som flugor. Var är feministerna?
Dom är på förstasidan och oroar sig för att kvinnor (inte män) blir av med jobbet samt att alla kvinnor nu kommer bli misshandlade i hemmet för att män inte klarar av att vara hemma utan att misshandla sin familj.
Citera
2020-03-21, 10:20
Medlem
Verkar som att ungdomsidrotten och de idrotten i de lägre divisionerna håller på som vanligt på många ställen i Sverige? Varför inte bara stänga ner allt?
Citera
2020-03-21, 10:21
Bannlyst
Mitt i allt elände, enda fördelen jag sett med corona:
Kunnat inte se en enda tiggare på min lokala ICA senaste 3-4 dagar. Rustar de upp sej för att skaffa swish?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Jag är skeptisk till att viruset sprids med vinden.
Givetvis gör viruset det. Som alla små partiklar som hänger i luften (gravitationen är nästan obetydlig i nano- och mikroskala). Allt som finns i luften följer med luftens rörelser. Av samma skäl sprids viruset i ventilationsanläggningar.
Sen, som du antagligen korrekt tänker, späs koncentrationen ut i lufthavet. Det är riktigt.
Tror själv inte det är något större risk att smittas här på landet men att virus följer med vinden, absolut.
Man bör också ta i beaktande att ju fler smittbärare desto högre viruskoncentrationer.
Citera
Medlem
Lena Hallengren i Expressen:

"Jag förstår att ni vill leva som vanligt, men det går inte"

Verkar gå alldeles utmärkt som det ser ut just nu.
Citera
2020-03-21, 10:22
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Kan alla Tegnell-troll sluta skriva att corona drabbar gamla? Vi vet från framför allt Norge att det inte är sant. Med tegnell-troll syftar jag på dig så nu behöver du inte fråga det.

Många osäkra som inte själva kan sortera information kommer till flashback och denna tråd för att få mer kunskap (i synnerhet när det offentliga sverige skickar dubbla singnaler).

Du tar på dig ett stort ansvar för andras hälsa. Du är precis lika stor skit som den kinesiska kvinnan som spottar i hissen.
Vi har ett personligt ansvar för den information vi förmedlar nu. Då är det försiktighet som är utgångspunkt.

Jag är inte religiös, men må Gud hjälpa folk som kommer till FB för råd... de träffar ju mest på superbyfånar som dig. "Råden" de får lär leda dem ner i ett skithål.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
"Högsta" färgen på kartan visar 1000 döda per miljon, när verkligheten är 120000-150000 per miljon.

Det kan hända det är så och att de faktiska antalet insjuknade är betydligt högre i stort sett överallt tror jag de flesta redan är medvetna om.

Jag drar inte in mina egna spekulationer i storleken på regioners mörketal i den data jag presenterar, det anser jag hade varit direkt olämpligt och nästan att visa förakt för andras analytiska förmåga. Det låter jag hellre betraktarna av kartan göra upp sin egen mening om.

Sen är ju kartan rätt stor, så du kan zooma in en del. Då upptäcker du att det finns flera regioner som har 2000-3000 färgen, som Ticino i Schweiz, Valle D'Aosta och Lombardiet i Italien, Alava i Spanien och ön Ösel i Östersjön. San Marino har jag faktiskt fel färg på (ajabaja mig) då den ska ha den röda med aningen blått i sig (alltså att det börjar gå mot magenta, den med 3000-5000) och är därmed den enda regionen i världen som har den färgen. Fixat det nu så det kommer med på nästa uppdatering i eftermiddag.

Sen regioner med 1500-2000 har du La Rioja i Spanien, Färöarna samt Huvudstadsregionen på Island.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Bra idé med ett eller flera olika "nummer" ditt pensionärer kan ringa och få hjälp. Dock, blir jag lite förvånad över att pensionärerna inte har (uppenbarligen) någon som kan sköta deras vardagsbestyr i sin närhet? De flesta pensionärer har ju barn, grannar och/eller hemtjänst?

Dessutom tror jag att en stor majoritet av dagens pensionärer har hyfsad koll på att nyttja internet. Det krävs ingen ingenjörsutbildning för att beställa hemkörning från exempelvis Coop eller Ica - dessutom finns kundtjänst som kan hjälpa dem med detta. Att vissa pensionärer fortsätter att trotsa "utegångsförbudet" kan (eller kommer) att skapa handgemäng innan det är färdigt.

Jamen det är inte bättre för den som ska handla åt pensionären om den som handlar inte redan haft Covid-19 måste ändå gå i affären.
Citera
2020-03-21, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Jag är inte religiös, men må Gud hjälpa folk som kommer till FB för råd... de träffar ju mest på superbyfånar som dig. "Råden" de får lär leda dem ner i ett skithål.
)

Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Ja, inte nog med att en väldigt massa människor kommer att dö. Nu vill jag inte måla fan på väggen men det här är dessutom ett av de värsta sätten man kan dö på. Man drunknar långsamt i sina egna lungor. Jag är förvånad att man inte skrivit mer om detta ännu (kol är ett annat ...man stryps långsamt)
Citera
2020-03-21, 10:24
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ebol

Svensk sjukvård tycks inte skilja på aerosolsmitta och luftburen smitta, citat;

Droppkärnor från/till luftvägarna
Saliv kan vid tal spridas från luftvägarna, men innehåller vanligen för få mikroorganismer för att orsaka smittspridning. I samband med hosta kan förutom droppsmitta även en aerosol uppstå. Då dropparna i aerosolen torkar ihop till mindre droppkärnor (<5 µm) kan de spridas med luften och därefter inandas och nå de nedre luftvägarna. Så sprids till exempel vattkoppor och tuberkulos.

Ebola smittar inte via hostning och nysning vad jag kan förstå, tycker inte att exemplet är riktigt bra, men det är bara jag.

Finns det forskning som visar att coronavirus inte kan överleva i aerosol?

Jag finner den här lilla detaljen mycket intressant, jag vill lära mig genom att insupa fakta.
Tills vi vet säkert bör vi vara fortsatt noga med handhygien i brist på allmän karantän.

Äldre bör också uppmanas att hosta i knävecket istället för i händerna,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in