2020-03-21, 10:00
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Vad jag har läst så ger det här viruset en plågsam död. Man kvävs sakta till döds i svår vånda?
Så om man blir riktigt allvarligt sjuk, kanske det är bättre att göra processen kort hellre än att uppsöka sjukhus?
Ja, inte nog med att en väldigt massa människor kommer att dö. Nu vill jag inte måla fan på väggen men det här är dessutom ett av de värsta sätten man kan dö på. Man drunknar långsamt i sina egna lungor. Jag är förvånad att man inte skrivit mer om detta ännu (kol är ett annat ...man stryps långsamt)
Citera
2020-03-21, 10:01
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znoby
Inflammation och infektion är inte samma sak. Infektioner orsakar ofta inflammationer. Raffinerade kolhydrater ökar risken för inflammation inte infektion.

https://www.1177.se/Skane/sjukdomar--besvar/infektioner/infektion-och-inflammation/

Inflammation främjar infektion.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Ja det sprids med vindens fart.
Jag är skeptisk till att viruset sprids med vinden.
Citera
Medlem
RadioDDR1s avatar
Överallt Corona. Corona på väg till jobbet, coronasnack på jobbet, coronaångest på väg hem från jobbet.
Läsa tidningen... 100% corona. På flashback, bara coronatrådar....

Corona – den osynliga fienden

Varje gång man tar i någonting... Corona. Lite ont i halsen... kanske är det corona? Varje gång man ska ta ett beslut i vadsomhelst.... ta corona i beaktande. Varje gång man pratar med en levande person.... akta dig för corona...

Corona, corona, corona. Jag är trött på skiten. Redan.
Citera
2020-03-21, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Då är dagens "officiella" karta klar för världskarta med regioner för relativt antal insjuknade. Provar att ha den uppdaterad vid ungefär samma tidpunkt på dygnet så man senare kan titta på varje dag i ett slags bildspel. Jag kommer dock presentera en handfull uppdateringar utöver dagen antagligen. Från förra preiliminära kartan i går kväll har jag snyggat till de Karibiska öarna samt delat in Nya Zealand i regioner. Sen naturligtvis uppdaterat färgerna.
Se hur det har utvecklat sig:

Dagens:
21 Mars
Tidigare dagar:
20 Mars
19 Mars
18 Mars
17 Mars

Här är även "dödskartor":
20 Mars
19 Mars
18 Mars

Dagens dödskarta kommer om en timme eller så.

"Högsta" färgen på kartan visar 1000 döda per miljon, när verkligheten är 120000-150000 per miljon.
Citera
2020-03-21, 10:03
Medlem
JackArrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Nej jag tvekar inte.
När denna tråden dök upp i Januari så började jag läsa. Jag läste varje dag hela tiden. Allt som fanns om virus, hur de fungerar, alla kartläggningar och muteringar som kan tänkas uppstå. Jag läste historia om pandemier, jag läste politik hur de länder som är drabbade hanterar ekonomiska risker, jag läste inte minst alla läckage av information i ett slutet och stängt Kina.
Jag läste allt jag kom över.
Jag bollade och hämtade information i tråden med såklart.

Det fanns bara en slutsats.
Ta det säkra före det osäkra, för detta kan gå riktigt åt helvete. Och det fort.

Nu var det ingen som tog det säkra före det osäkra, och facit börjar så sakta krypa fram världen över. men jag hoppas varje dag att jag har fel. Ingen skulle bli gladare än jag. Men vissa saker chansar man inte med. Detta virus är ett av dem.

Samma här. Jag fattade också ganska tidigt under januari månad att worst case scenario är något vi vill undvika.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abo142
Björn Olsen säger i SVT:
Vi måste stänga ner i princip allt
Vi har gjort för lite för sent
Vi testar för få
Vi testar inte i primärvården

Han har sett detta komma länge
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Ja, inte nog med att en väldigt massa människor kommer att dö. Nu vill jag inte måla fan på väggen men det här är dessutom ett av de värsta sätten man kan dö på. Man drunknar långsamt i sina egna lungor. Jag är förvånad att man inte skrivit mer om detta ännu (kol är ett annat ...man stryps långsamt)
Utveckla gärna!
Citera
2020-03-21, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Vi ligger ca 3-4 veckor efter italien....man kan väl säga att deras helvete började runt 8 mars då man stängde landet. så 29 mars - 5 april kanske?

Syftar du på dom 99% som har underliggande sjukdomar samt är 60 år eller äldre?
Citera
2020-03-21, 10:04
Medlem
JohnnyGenzales avatar
När man nu i morgonsoffan på SVT1 debatterar kritiken Anders Tegnell fått. Förstår de inte själva hur jävla löjligt det är att diskutera att det är ovärdig kritik? Det är en helt exceptionell jävla situation i världen där folk kommer ifrågasätta varenda beslut.

Sluta ägna er åt skitdiskussioner och fokusera på den riktiga jävla frågan istället. Så jävla typiskt svenskt att även i en krissituation är det viktigast att det inte sker näthat, mobbning eller trakasserier. Herregud.
Citera
2020-03-21, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Haha det enda ni bryr er om är pengar. Era föräldrar skiter ni fullständig i.

Jag bryr mig extremt mycket om mina föräldrar.
Men du tror inte att föräldrar är beroende av pensioner? Jobb? Sina företag? Skatteintäkter som finansierar äldreomsorg och sjukvård?

Du har liksom ingen helhet i din syn.
Och det krävs helhet för att ta svåra beslut vilket som tur är många i ledande ställning trots allt inser.
Citera
2020-03-21, 10:06
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Utomhus har du ett närmast oändligt luftombyte kontinuerligt. De eventuella viruspartiklar blåser bokstavligen bort, smittorisken är avsevärt mycket lägre utomhus.
Okey, men det förutsätter naturligtvis då att restauranggästerna håller andan för att det ska blåsa förbi deras vinröda näsor. Realistiskt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in