2020-03-21, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Undrar du inte varför hon tycker så? Speciellt när hon nu är "vd för 3e ap fonden"...
Den fonden ska finansiera pensionen för massvis med svenskar. Om man misslyckas med det uppdraget så blir det rätt dåliga effekter...
Ja hon börjar gå över styr. Så klart hon är rädd när hennes pengar har halverats på börsen. Bättre att en som mig dö så att hon får avkastning.
Citera
2020-03-21, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
När är veckan? En våg av sjukdomsfall brukar pågå i cirka 3 månader. Nu försöker få det att gå långsammare så den kanske förlängs. Sen får vi se vad väder omslaget gör senare i vår. På Kina verkar det stämma. Om siffrorna de spottar stämmer.
Ja nu vill Stockholmholmarna att eurovision ska genomföras med.
Citera
2020-03-21, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Det blir inte totalt kaos när nästan alla blir smittade, eftersom dom flesta får lindriga symptom, eller inga alla. Kaos blir det i ditt huvud.

Att några gamlingar stryker med är oundvikligt. Det gör gamlingar vid varje influensa.
Så i Italien har de utegångsförbud bara för att de tycker det är kul?
Citera
2020-03-21, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag har varit isolerad efter bästa förmåga sedan i januari, inga sociala sammankomster eller besök sedan dess. Jag har såklart gått till affären, men använt alla försiktighetsåtgärder jag kunnat komma på. Till slut blev jag tvungen att åka till arbetsförmedlingen förra veckan, och sedan dess är jag sjuk.
Nu har dock igår AF bestämt att alla besök ställs in, och ingen aktivitetsrapportering ska ske förrän i Juli. Men beslutet kom för sent för min del.
Men för att inte vara så dramatisk, jag hoppas att det bara var en kraftig förkylning jag åkte på.

Bor du i storstadsområde med stor smittspridning känns ju läget lite osäkert, men å andra sidan så kommer vi nog alla få skiten. Har skrivit det förut men jag var sjuk för första gången i ”influensa” för dryg månad sedan. Kom från yngsta barnets förskola, där alla nu varit sjuka, fortfarande bara 9 av 90 familjer tillfrisknande. Jag slutade på sjukhus pga hjärtstörningar. Hoppas nästan det var covid-19 så slipper man uppta en akutplats i framtiden.
Citera
2020-03-21, 09:00
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Är i vanliga fall lyckligt lottat och väldigt glad över att inte bo i en storstad. I dag känns det nästan euforiskt. Min sambo sa till mig när jag började prata om karantän åtgärder ”men snälla, du har väl levt i karantän i hela sitt vuxna liv” 😅 så jag är inte så orolig att jag ska klampa rakt in i ett virusnäste, men man vet aldrig, man kan ha otur också. Ibland måste man till civilisationen.

Vi får skriva på här och hållas uppdaterade, tror att fler vaknar upp inom en vecka.

Ja nu är det igång .. önskar bara nån tv kanal kunde visa på det exponentiella skeendet så alla i befolkningen förstår vad som händer... 1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1.024, 2.048, 4.096, 8.192, 16.384, 32.768, 65.536, 131.072, 262.144, 524.288, 1.048.576, 2.097.152, 4.194.304, 8.388.608, 16.777.216

När man förstår vad som händer -kan man också förstå vad man kan/ska göra -och varför det är viktigt att bryta smittkedjor.
Citera
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Så i Italien har de utegångsförbud bara för att de tycker det är kul?
Självklart inte, men dom har ju hanterat det lite klantigt och har en helt annan samhällsstruktur.
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Blir det bättre med total kaos i samhället när nästan alla blir smittade utan att ha så bra sjukvård som möjligt?

Det blir ju hemskt lidande om folk måste dö utan möjlighet till hjälp. Det är inte bara gamla människor som blir svårt sjuka och dom är också människor i alla fall i min värld.

Cilket samhälle kommer folk ut till efter krisen ? Lär inte finnas många öretag kvar, Bio, Resturanter, bensinmackar, Frisörer, klädaffärer osv.. skulle tro att 60 70% kommer att gå i konkurs av de småföretag vi är vana att se omkring oss. Många nätföretag kommer kursa också eller så säga upp sin personal.

Även större företag kommer klappa ihop. Speciellt de som inte säger upp folk blixtsnabt och går i ide.
Egenföretagare i skogen kommer fortfarande få betala på sina miljonmaskiner utan att kunna göra något arbete med dem så efterfrågan på virke helt har stannat av.

Går folk och klipper sig ? Nix.. Min frisör hade haft 3 kunder på 2 dagar.. han kommer stänga och säga upp butiken om det går en vecka till på samma sätt..Så är det för många..
Inga inkomster men löpande räkningar måste betalas som hyra och el/värme för lokalerna..

Nästa steg blir fastighetsägarna som mister sina intäckter av de som hyr butiker..Det går fort ner och långsamt upp.. Många företag klarar max en vecka innan ruinen står för dörren några klarar sig lite längre men väldigt få klarar en månad utan inkomster att betala de löpande utgifterna med.

Så folk kommer nog ut till ett "efterkrigs samhälle" där mycket folk är vana vid är borta för en lång tid framöver. förmpdligen åratal eller decennier.

Att starta upp utan pengar går inte..speciellt inte för de som skuldsatts som egenföretagare i form av enskild firma eller handelsbolag. Aktiebolagen kommer klappa igen utan kapitalflöde.
Citera
Medlem
Kärringen Mellin på Aftonhoran hyllar dåren Tegnell som vår nye nationalhjälte 😫🤬😠 sedan så släpps flera bluffhyllningar i Af (kritiska inläggs släpps överhuvudtaget inte fram längre). Numera släpps endast bluffhyllningar fram (en stor del skrivna av dem själva 😏?) där det står att Tegnell är kung och fantastisk saklig, proffsig och så vidare. Det är ju så man kräks. Antagligen släpper man fram dessa alternativa sanningar för att stävja den motvilja och misstro folket med rätta känner för att undvika att vi för en gångs skull motsätter oss och går på barrikaderna. Vi ska ledas till slakt som små lamm intet ont anande.
Det är fruktansvärt att man ljuger så frankt för folket. Vilka står bakom tidningsbluffen, regeringen? Synd bara att deras bluff kommer tilltala den okritiska massan och svenska flockmentaliteten när folk börjar tro att idioten på fmh som inte haft en siffra rätt hittills och skickat oss i fördärvet kan sin sak 🤮. Om några veckor ligger nog en och annan av de som skrev bluffinsändarna eller någon av deras anhöriga i något av coronatälten...då kan de ju tänka över sina ord men då är det försent...
Citera
2020-03-21, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag har varit isolerad efter bästa förmåga sedan i januari, inga sociala sammankomster eller besök sedan dess. Jag har såklart gått till affären, men använt alla försiktighetsåtgärder jag kunnat komma på. Till slut blev jag tvungen att åka till arbetsförmedlingen förra veckan, och sedan dess är jag sjuk.
Nu har dock igår AF bestämt att alla besök ställs in, och ingen aktivitetsrapportering ska ske förrän i Juli. Men beslutet kom för sent för min del.
Men för att inte vara så dramatisk, jag hoppas att det bara var en kraftig förkylning jag åkte på.

Där ser man... Du är arbetslös. Men sitter ändå och tycker att samhällets ekonomi inte är något att bekymra sig över.
Well, det kanske är positivt för dig på något sätt för snart är det varken Corona eller brist i butik du kommer att gnälla över. Det är hur du ska få pengar till att köpa en potatis... Corona-oron borta.
Citera
2020-03-21, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Blir det bättre med total kaos i samhället när nästan alla blir smittade utan att ha så bra sjukvård som möjligt?

Det blir ju hemskt lidande om folk måste dö utan möjlighet till hjälp. Det är inte bara gamla människor som blir svårt sjuka och dom är också människor i alla fall i min värld.
Kan bara konstatera att man kräver en enorm uppoffring av framtida generationer för att rädda dagens 80-åringar. Som dessutom inte ens vill bli ”räddade”.
Citera
2020-03-21, 09:02
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det här är ju fullständigt lysande...

"Uteserveringar runt om i landet öppnar i år tidigare än vanligt på grund av corona. Detta för att kommunerna vill stötta restaurangbranschen.

I Stockholm behöver krögare inte längre vänta till 1 april med att öppna, här kan de som fått tillstånd öppna redan i dag.

I Göteborg har krögarna kunnat öppna uteserveringarna redan tidigare i veckan. I Helsingborg är det också fritt fram för utelivet och fakturan för tillståndet skickas först efter juli. I Ronneby har man gått ett steg längre och föreslår att uteserveringarna ska vara helt avgiftsbefriade hela säsongen 2020, rapporterar TT."

Det hela börjar påminna om chernobyl-scenen, där den ledande i kärnkraftverket (Dyatlov) skall med allt våld köra sitt test, med nervösa medarbetare som undrar över vad man egentligen sysslar med.

De här kommer att sluta illa.
Citera
2020-03-21, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Ja nu vill Stockholmholmarna att eurovision ska genomföras med.

Vilka stockholmare? Mina vänner vill inte det. På 1milj människor så kan du alltid hitta människor som vill göra något som inte är så lämpligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in