2020-03-21, 08:14
Medlem
Symptms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Vad menar du? Trollar du? Är du sinnessjuk?(med all respekt). Rasism??

Det kom från Kina- närmare bestämt från wuhanprovinsen i Kina. Där fick KINESER viruset på ohygeiniska djurmarknader. Du kan googla själv på det eller bara slå på nyheterna så ser du det. Jag gissar att du anser att nyhetsreporterna på svt osv också är rasister då?

Man kan älska kineser över allt annat och ändå kunna konstatera den fullkomligt neutrala faktan att det kom från Kina och kineser.

var inte ens dig jag svarade på. och allt du skrev vet alla redan. men tyvärr så tror jag inte viruset har sitt ursprung i marknaden. har nog funnits mycket längre än så. men folk här verkar mest bara vilja ha nått att skylla på. jag hoppas ni alla dör i corona så vi resten slipper erat jävla skit snack
Citera
2020-03-21, 08:15
Medlem
berenpxxs avatar
Nio kinesiska experter har varit på plats i Milan sedan i torsdags för att assistera italienska myndigheter. De riktar stark kritik mot de undermåliga restriktioner som har vidtagits. De rekommenderar mycket hårdare metoder för att få alla människor att stanna hemma, det är det enda sättet att stoppa spridningen.

https://elpais.com/sociedad/2020-03-20/el-equipo-de-contencion-del-coronavirus-en-china-abronca-a-italia-todavia-hay-fiestas-en-los-hoteles .html

Ledaren för de kinesiska läkarna sade att han var förbluffad över att se så många människor ute på gatorna, kollektivtrafiken var fortfarande i gång och på hotellen festades det fortfarande. Dessutom fanns det många som inte bar någon ansiktsmask.

Situationen var snarlik i Wuhan i början av utbrottet. Endast genom att helt och hållet stänga ner staden, så kunde sjukhusen efter en månad börja fungera igen och verkligen erbjuda riktig vård.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag förstår att många företagare är desperata och vill ha gäster och pengar. Jag fattar det, även om det totalt idiotiskt. Vad jag däremot inte fattar hur folk/kunder kan vara så otroligt korkade att de faktiskt besöker afterski med närmare 500 människor i dagens läge. Det är snudd på att jag tycker de borde nekas alla former av vård om de blir drabbade av något.

Samtidigt säger FHM att 499 är ok om de satt en gräns på 500. Varför ska företag inte gå efter FHM?

Nä, jag tycker det är FHMs fel. Dessutom tror skidåkare att de är odödliga när FHM säger att bara äldre o sjuka dör.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Om du har ork så kan du rädda många liv genom att maila
det till så många myndigheter och sjukhus som möjligt,
Maila Svenska tidningar ochså.......

Är det ingen risk att samma luft blandas mellan patienterna då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det är ett enkelt sätt att försöka frångå ansvar. Kanske duger för en idrottsförening, men det duger banne mig inte för en regering.

Jag tycker alla måste göra vad de kan för att begränsa smittspridningen. Dit hör inte att gå på afterski i Åre med "bara" 499 människor i lokalen. Man kan ju fundera på varför riksdagen nu med 365 ledamöter nöjer sig med att bara samla ett 50-tal....
De lever ju inte riktigt som de lär. Här verkar det fungera att frångå myndighetens rekommendationer.
Hur många pers tar en t-banevagn?

Nej jag håller med dig. Och ja 500 persons gränsen känns väldigt godtycklig i praktiska mått mätt, matematiskt gör den säkert en jätteskillnad men praktiskt kan jag inte komma på många ställen som det är 500 personer annat än möjligtvis några enstaka konserter.

Personligen skulle jag tro 50 personer vore generöst, det jag bävar mer för då än 500 pers på en konsert där folk är relativt inmobila är en vanlig pub eller dansklubb eller liknande där det kan vara 150-200 personer som flaxar om kring och är i varandras närhet hela tiden skulle gissa R värdet spikar i sådana sammanhang oavsett vad det gäller för smittsam patogen.
Citera
2020-03-21, 08:17
Medlem
Manomarens avatar
WHO har nu gått ut med att viruset kan även få unga att hamna på sjukhus i veckor - och i värsta fall leda till döden. Står på text-tv.
Citera
2020-03-21, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manomaren
WHO har nu gått ut med att viruset kan även få unga att hamna på sjukhus i veckor - och i värsta fall leda till döden. Står på text-tv.

WHO har gått ut med detta hela tiden, de har nog enbart återupprepat det eftersom många nationer hävdar det bara drabbar äldre.
Citera
2020-03-21, 08:19
Medlem
Vad fan i hela djävla helvete är det man möts med i denna lördagsfrukost, var tvungen lägga mackan åt sidan och kaffet får svalna.

FFS Lena Mellin i Aftonbladet: https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/wPQmzG/tegnell--var-guide-till-galaxen
Tegnell – vår guide till galaxen
Statsepidemiologen kan bli vår nye nationalidol.

Är det nått Twilight Zone-avsnitt man vaknat upp i? Tegnell som för några veckor sedan vifta bort risken med samhällssmitta. Sedan förra veckan jamade om att det kanske kan förekomma. Ett par dagar senare så ansågs det att samhällssmitta pågick, dock i iten omfattning. Ett par dagar senare går han ut och talar om 100000 smittade.

?????
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Samtidigt säger FHM att 499 är ok om de satt en gräns på 500. Varför ska företag inte gå efter FHM?

Nä, jag tycker det är FHMs fel. Dessutom tror skidåkare att de är odödliga när FHM säger att bara äldre o sjuka dör.

Vad det egentligen handlar om är att FHM inte stängt grundskolorna. I många grundskolor sitter några hundra elever och intar lunch samtidigt i samma lokal. Även FHM har varit kritiska till det som nu sker på våra svenska skidorter.

Varför stänger man då inte skolorna? Ja, det handlar förstås om pengar och om att folk tvingas vara hemma från sina arbeten och speciellt bekymrad är man förstås för vårdpersonalen som behövs mer än någonsin.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamleJan
Folk är ute på krogarna som vanligt här. Tycker det är jävligt oansvarigt. Full rulle på pubarna..

FHM har mycket oskickligt förklarat de unga som nästan odödliga. Det är bara gamlingar 80,90 som blir allvarligt sjuka och dör, det säger Tegnell.
Så klart att odödliga inte bryr sig och går på puben för att festa. Som man skördar får man så, det är en sanning som alltid gäller.

De som klagar på att ekonomin stänger ner, kan inte de också anslut på puben. Det är ju bara att inte låtsas om riskerna så normaliseras förhållandena och ekonomin återhämtar sig.
Citera
Medlem
Så nu smäller det i sthlm idag?
Citera
2020-03-21, 08:20
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Nio kinesiska experter har varit på plats i Milan sedan i torsdags för att assistera italienska myndigheter. De riktar stark kritik mot de undermåliga restriktioner som har vidtagits. De rekommenderar mycket hårdare metoder för att få alla människor att stanna hemma, det är det enda sättet att stoppa spridningen.

https://elpais.com/sociedad/2020-03-20/el-equipo-de-contencion-del-coronavirus-en-china-abronca-a-italia-todavia-hay-fiestas-en-los-hoteles .html

Ledaren för de kinesiska läkarna sade att han var förbluffad över att se så många människor ute på gatorna, kollektivtrafiken var fortfarande i gång och på hotellen festades det fortfarande. Dessutom fanns det många som inte bar någon ansiktsmask.

Situationen var snarlik i Wuhan i början av utbrottet. Endast genom att helt och hållet stänga ner staden, så kunde sjukhusen efter en månad börja fungera igen och verkligen erbjuda riktig vård.

Intressant artikel. Ja, krävs polis o militär nu för att hålla folk inne
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in