Bra fråga. I Afrika är det nog många länder som har väldigt minimalt med testmöjligheter. Det är också väldigt få som är +70 år jämfört med länder i väst. Dvs den grupp som huvudsakligen dör är ganska liten. Men givetvis kan det vara så att detta virus skiljer sig mot MERS och SARS och inte trivs i värme som de gör. Jag skulle nog inte sätta pengar på det dock.
Hej! Men vad vi har nu så är det få fall inte bara från Afrika utan från hela södra kontinenten faktiskt . Så vi kanske har tur denna gång.
Jo, de kommer att gå förbi 25 000 också men vi är inte där ännu. Ville bara poängtera det.. Det är inte bara dödligheten som är problemet. I slutändan kommer den nog att justeras ner en hel del, men andelen som behöver intensivvård är väldigt hög. Det är där sjukvården kollapsar oavsett om patienten dör eller inte i slutändan.
Kan vi ens ha nån aning om när Italien peakar? Det är lätt att glömma bort att det mesta av smittspridningen i Italien har skett i några få regioner i norr. Håller detta på i flera månader till och sprids över hela landet så kan Italien åka på 100 000 döda också. Vi vet ju inte ens hur utbredd smittan är, hur många som har många som haft den eller om det går att begränsa smittspridningen framöver. Inga tecken på det just nu dock.
Tyvärr så får jag bara mer och mer riktigt dåliga vibbar av det som väntar. Det här kan förutom att bli en ekonomisk katastrof också bli en epidemisk katastrof med många miljoner döda bara i Europa. För bara nån vecka sen så trodde jag inte riktigt på detta scenario, men utvecklingen i norra Italien är verkligen fruktansvärd och frågan är om övriga Europa verkligen kan göra nåt för att inte hamna i samma situation?
Sen detta med sjukvården. Det går åtskilliga svårt sjuka som behöver intensivvård på varje dödsfall och får vi en okontrollerad smittspridning i Sverige så lär många yngre även stryka med. Det här med att det är få yngre insjuknade som kräver sjukhusvård visade ju sig inte riktigt stämma.
Citat:
– Vi ser att både medelåldern och medianåldern är 62 år. Så vi har lite yngre patienter än det man sett till exempel i Italien, säger anestesiläkare Johnny Hillgren, ordförande för intensivvårdsregistret.
Citat:
När Folkhälsomyndigheten på torsdagens presskonferens fick frågor om en 27-åring som vårdats på intensiven sa statsepidemiologen Anders Tegnell att fallet var väldigt ”udda”. Han sa då att ”i stort sett alla som dör eller som behöver intensivvård är över 80 till 90 år”.
Det ger en helt annan bild än statistiken hittills i intensivvårdsregistret för de svenska fallen. Enligt registret har det funnits 9 patienter mellan 20 och 49 år, 20 patienter mellan 50 och 65 år, 20 mellan 66 och 79 år och bara 6 personer på 80 år eller mer.
Ett uttalande utan en länk är för mig ett dött bidrag hädanefter. Vill ni ha någon som helst trovärdighet i det ni säger så bidrar ni med en länk som styrker era påståenden. Lösa uttalanden saknar relevans hädanefter. Det är inte av respekt för oss i tråden, utan för dem som förlorat någon som står dem nära. Jag vill inte att tråden ska dö, snarare att den ska få leva som ett eftermäle till vår avkomma.
Det var en hänsyftning till tidigare diskussionen där jag tyckte det saknades falciferbar information.
Senast redigerad av Slashken 2020-03-21 kl. 05:18.
Min samlade bild av vad jag har hittat är det så att vi kan vara virus fria i mitten av nästa månad om Gud vill oss väl. Är ingen expert men det är så jag tror. Ha det så bra alla Flashbacks jag älskar er.
Min samlade bild av vad jag har hittat är det så att vi kan vara virus fria i mitten av nästa månad om Gud vill oss väl. Är ingen expert men det är så jag tror. Ha det så bra alla Flashbacks jag älskar er.
Vad menar du tyder på att viruset skulle kunna vara borta om en månad?
Ett uttalande utan en länk är för mig ett dött bidrag hädanefter. Vill ni ha någon som helst trovärdighet i det ni säger så bidrar ni med en länk som styrker era påståenden. Lösa uttalanden saknar relevans hädanefter. Det är inte av respekt för oss i tråden, utan för dem som förlorat någon som står dem nära. Jag vill inte att tråden ska dö, snarare att den ska få leva som ett eftermäle till vår avkomma.
Och då undrar jag ju förstås vad det är du hittat?
Här har vi någon som bevisar varför vi måste ha lagar och sedna kansle lägga sjukvårdsavgifterna på de drabbade själva i vissa fall!
"Flera kvällar i rad besökte de after ski-baren Kitzloch – där coronasmitta härjade.
– På söndagen och måndagen var det lite mindre folk, men vi tänkte inte på det. På tisdagen den 10 fick vi reda på att en bartender var smittad. Då stängde de baren, säger Jessica Hansson.
Tina Thiel, 56 och Jessica Hansson, 52, på skidsemester i Ischgl i Österrike.
FOTO: PRIVAT
Lade sig på en bänk utanför flygplatsen
Vännerna tillbringade ett par dagar till på skidorten. Först på fredagen började det bli märkbart glesare på folk. Barer stängde och det blev tommare i backarna.
– Vi hittade en öppen restaurang på fredagen. Då kom en i personalen och sa att vi måste vara ute vid midnatt, annars skulle vi hamna i karantän i 14 dagar. Vi fick utresedokument från hotellet och fick lämna med buss på lördag morgon, säger Jessica Hansson.
Samma kväll började hon känna sig dålig. När det var dags att flyga hem från Salzburg på lördagen var hon så sjuk att hon lade sig på en bänk utanför flygplatsen för att inte träffa andra resenärer.
Fick sitta isolerade på flygplatsen
När planet landade på Kastrup utanför Köpenhamn togs de emot på en avstängd del av flygplatsen.
– Vi fick ta på oss ansiktsskydd och sitta isolerat. Först slussade de ut danskarna, sedan oss svenskar. Det kändes som en film, säger hon.
Jessica Hansson har nu varit sjuk i en dryg vecka. Hon har influensaliknande symtom, hostar och har 38,5 graders feber. Hon har inte testat sig för corona, men flera danskar som var på samma resa har testats positiva.
När planet landade på Kastrup utanför Köpenhamn togs vännerna emot på en avstängd del av flygplatsen.
– Jag har också haft kontakt med några holländare som insjuknat. Vi har alla haft samma symtom så jag är rätt säker på att det är corona jag har fått, säger Jessica Hansson.
Skickade hem guiderna först
Tina Thiel har dock inte känt av någon influensa, förutom en lättare förkylning.
Jessica Hansson tycker att flera inblandade kunde ha agerat annorlunda. Resebolaget började först skicka hem guider, men höll kvar gästerna. Väl hemma i Sverige har det inte varit tal om någon karantän eller efterkoll.
– Jag tog ju tåget hem till Landskrona från Köpenhamn, vad skulle jag göra? Jag funderade på att ringa en taxi men då hade jag kunnat smitta chauffören. Flera kvällar i rad besökte de after ski-baren Kitzloch – där coronasmitta härjade.
– På söndagen och måndagen var det lite mindre folk, men vi tänkte inte på det. På tisdagen den 10 fick vi reda på att en bartender var smittad. Då stängde de baren, säger Jessica Hansson.
Tina Thiel, 56 och Jessica Hansson, 52, på skidsemester i Ischgl i Österrike.
Lade sig på en bänk utanför flygplatsen
Vännerna tillbringade ett par dagar till på skidorten. Först på fredagen började det bli märkbart glesare på folk. Barer stängde och det blev tommare i backarna.
– Vi hittade en öppen restaurang på fredagen. Då kom en i personalen och sa att vi måste vara ute vid midnatt, annars skulle vi hamna i karantän i 14 dagar. Vi fick utresedokument från hotellet och fick lämna med buss på lördag morgon, säger Jessica Hansson.
Samma kväll började hon känna sig dålig. När det var dags att flyga hem från Salzburg på lördagen var hon så sjuk att hon lade sig på en bänk utanför flygplatsen för att inte träffa andra resenärer.
Fick sitta isolerade på flygplatsen
När planet landade på Kastrup utanför Köpenhamn togs de emot på en avstängd del av flygplatsen.
– Vi fick ta på oss ansiktsskydd och sitta isolerat. Först slussade de ut danskarna, sedan oss svenskar. Det kändes som en film, säger hon.
Jessica Hansson har nu varit sjuk i en dryg vecka. Hon har influensaliknande symtom, hostar och har 38,5 graders feber. Hon har inte testat sig för corona, men flera danskar som var på samma resa har testats positiva.
När planet landade på Kastrup utanför Köpenhamn togs vännerna emot på en avstängd del av flygplatsen.
– Jag har också haft kontakt med några holländare som insjuknat. Vi har alla haft samma symtom så jag är rätt säker på att det är corona jag har fått, säger Jessica Hansson.
Skickade hem guiderna först
Tina Thiel har dock inte känt av någon influensa, förutom en lättare förkylning.
Jessica Hansson tycker att flera inblandade kunde ha agerat annorlunda. Resebolaget började först skicka hem guider, men höll kvar gästerna. Väl hemma i Sverige har det inte varit tal om någon karantän eller efterkoll.
– Jag tog ju tåget hem till Landskrona från Köpenhamn, vad skulle jag göra? Jag funderade på att ringa en taxi men då hade jag kunnat smitta chauffören."
Ni tog alltså och tänkte första ni gjorde när smitta fanns på baren att nu skulle smitta undan karantän! Fyyy fan. Sen resten är ju bara vidrigt. Tar tåg ist för taxi för kunde smittat taxichauffören nej du var snål! Du kunde dessutom ha stannat i karantän!
Detta är anledningen att vi måste ha öagdtadgade åtgärder och inte bara låta folket själva avgöra. Människor är av naturen vårdslösa, vissa värre än andra. Och gällande pandemi är vissa enskilda farliga för oss alla!
Ingen av äcklena har facebook som man kan skriva på. Är väl hatstorm..
Senast redigerad av Flashbacksuger4 2020-03-21 kl. 05:27.
Nästa gång jag handlar så är det med munskydd och plasthandskar, jag skiter i vad folk tycker. Det här handlar om mina närmaste liv, mer än mitt. Ni andra får gör vad ni vill, men det är vad jag kommer att göra. Och den som hostar får en kula!
Såg att några andra i tråden hållt med dig.
Samma här, från nu och framåt, munskydd på.
Har själv använt plasthandskar nu i ca 2v när vi vart till mataffärer snabbt och då efteråt sprutat alla kläder med ytdesinfektion 95%.
Från och med nu blir det ffp3 andningsskydd med täta skyddsglasögon eller mask med p3 filters vid inhandling av mat som behövs göras typ var 3e vecka för lyxkonsumtion.
Har egentligen bra mat för ca 3mån utan att behöva fylla men kan vara skönt att handla färsk frukt mm var 3e vecka.
Tycker alla som andningsskydd fpp2 eller fpp3 börjar köra nu samtidigt innan det är för sent 👍
Senast redigerad av Hypokondria 2020-03-21 kl. 05:34.
Anledning: Stavfel
Vi kan se att det inte är så alvarligt där. Rlker hur?
Hur kan du se det? Om det inte finns tester där vet man inte hur det är. Då kan man ju inte se det. Vidare, om vi gör ett antagande att ditt påstående skulle stämma. Varför sländer man inte in patienter i ett bastubad? Dessa borde kureras på löpande band ju enligt din logik.