2020-03-21, 00:12
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Jovisst, 14 dagar om man varit i Sverige eller Finland, med undantag av de som bor i Sverige/Finland och måste på arbeta i norge varje dag.
Men inte om man ska ut ur landet antar jag?
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/innforer-strengere-grensekontroll/id2693624/
Citera
2020-03-21, 00:13
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Hur länge ska du hålla dem hemma? 1 år tills det finns vaccin?

Ja, så länge det behövs. Alternativet är att de går dit, smittar sina föräldrar som bägge kommer att sannolikt dö, det är alternativet när vi är i riskgruppen.

Vad hade du valt?
Citera
2020-03-21, 00:13
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
17 läkare i Italien har dött i kampen mot viruset.

De måste ha många läkare över 80 år alltså ?
Läkaren som upptäckte viruset i Kina var väl under 50 och han dog i starten av epedemin.

Han kan ev. ha dödats av regimen då han bröt mot partiets riktlinjer och larmade sinakollegor i någon privat chatgrupp. Han kallades även till möte med myndigheterna och släpptes.. Lite senare dog han av coronassmittan enligt dokumentären kalla fakta drog ihop.

Så han dog medans det fanns gott om vård i kina i starten av epedemin. och han var förhållandevis ung.
Hur kommer unga i Sverige klara sig utan hjälp av respiratorer och behandling ?
Citera
2020-03-21, 00:14
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
17 läkare i Italien har dött i kampen mot viruset.

Yep..

Och som jag skrev för ett tag sedan. På 1 läkare går det flera sjukskötare och några underskötare även, och givetvis blir de även smittade. Deras dödsfall skrivs det inget om.

17 läkare är alarmerande, tror att man ligger på 100+ dödsfall bland resten av sjukvårdspersonalen.
Citera
Bannlyst
Kommer det bli skolstängning på måndag? Kommer Corona Bob införa förbud att gå på pubar och matställen?!? Det blir spiken i kistan för branschen.
Citera
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manbo
Om man isolerar alla äldre effektivt och låter smittan spridas så kommer ju medelåldern på iva att falla dramatiskt av rent statistiska skäl. Överlevnadsfrekvensen för dessa är dock alltjämt hög!
Om ja....hur som helst är det just nu otroligt många medelålders som vårdas på intensiven...ja även en del ungdomar
Citera
2020-03-21, 00:15
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Yes..

Kinesiska sakkunniga på plats i Italien, har påpekat att deras lockdown, är inte en total lockdown, folk smiter förbi helt enkelt. Nu inser Italien (bättre sent än aldrig) det, militär börjar att stationeras ut.

Denna läxa kommer att vara ytterst svårsmält i den västerländska delen av världen. Allra svårast för att ta denna beska medicin, blir Sverige.
Så spanjorer, fransmän och italienare tvingas hålla sig hemma, men får röka hur mycket de vill trots att rökning ökar risken att dö 14x för insjuknade. Varför är det så omöjligt att förbjuda cigaretter när allt annat kan förbjudas? Just de ekonomiska intressena måste visst skyddas.
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Jo, men det var inte vad du först påstod. Underliggande sjukdomar kan vara riskfaktorer men just vissa typer utav livsmedel man blir tjock eller får diabetes utav är ju att hoppa över ett steg... Alla får ju inte dessa sjukdomar och/eller "riskfaktorer" såsom fetma enkom för att de äter pasta och socker, eller hur?

Vore som att säga att drick alkohol och du blir alkoholist och riskerar dö av leverskador...

Jag har aldrig påstått att alla får som äter mycket socker och snabba kolhydrater för diabetes. Däremot ökar ens risk att få diabetes med en sådan leverne.

Oavsett om man får diabetes eller ej är det så att socker och snabba kolhydrater ökar inflammationen i kroppen. Som vi vet gillar virus inflammerade celler. Då kan det angripa kroppen och sprida snabbare.
Citera
Medlem
Slashkens avatar
Här är för alla er som fundamentalistiskt påstår motsatsen

WHO:s generaldirektör Tedros Adhanom Ghebreyesus påpekade att även om äldre drabbas hårdast av coronaviruset är unga personer inte på något sätt immuna mot allvarligare symtom.

- Data från många länder visar tydligt att personer under 50 år är en stor del av de patienter som kräver sjukhusvård, säger han och fortsätter:

- Idag riktar jag mig till alla ungdomar: Ni är inte oövervinnerliga. Det här coronaviruset kan lägga in er på sjukhus i flera veckor eller till och med döda er. Även om ni inte är sjuka kan de val ni gör utgöra skillnaden mellan liv och död för någon annan.
SVT · Felicia Nordlund
Citera
2020-03-21, 00:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
Glöm inte att sätta alla i karantän som åker buss, spårvagn och tunnelbana.

Eller som suttit på en restaurang eller stått och pratat med någon.

Reflekterade över det när jag var ute med bilen och fick vänta på bussen som körde ut framför mig. Mumlade för mig själv - Ja där har vi en rullande likkista!
Citera
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Nä och siffrorna ser bra ut eller hur... och det är vad myndigheterna ser och räknar på.

Därför vore det kul om någon med lite mer kött på benen kunde bekräfta mitt påstående.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Men inte om man ska ut ur landet antar jag?
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/innforer-strengere-grensekontroll/id2693624/

Mnja, vårdpersonell får inte resa från Norge nu, men en svensk medborgara som arbeter i vården i Norge får nog resa hem till Sverige, och tilbaks, utan problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in