2020-03-20, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Svenska staten tycker inte att vi tål sanningen. i början försökte man ljuga ihop en historia att COVID-19 bara var en influensa, sedan körde man med spåret att bara gamla dör som ändå skall dö.

Tycker att Kinesiska sjukan allt mer liknar spanska sjukan som härjade för exakt 100 år sedan.

Sedan upptäcker regeringen att många pensionärer inte följer rekommendationerna... inte så konstigt. det är ju inget farligt, de sa ju FHM ochregeringen själva en vecka tidigare .
Citera
Medlem
Haloumis avatar
"Flera ur sjukvårdspersonalen som arbetar mot coronautbrottet i Italien har själva smittats, rapporterar CNN.

Enligt tidningen har 17 läkare dött av viruset och totalt 3654 smittats."

17 läkare. Fifan.
Citera
Medlem
HGs avatar
Boris Johnson stänger ner alla Storbritanniens restauranger, gym och ölhak!

Wow, vad skall man säga om detta. Massarbetslöshet är bara förnamnet. Undrar när samma sak sker i Sverige?
Citera
2020-03-20, 23:02
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
På något sätt får jag det inte riktigt att gå ihop.

Budskapet är att dom som dör är multisjuka över 80.

Samtidigt införs mer eller mindre utegångsförbud i stora delar av Världen.

Stockholm ska isoleras från resten av Sverige.

Besluten om åtgärder tyder IMO på att dom som beslutar vet mer än vad dom berättar för oss.

Var ser du detta, länk?
Eller du menar att man har det i åtanke? Detta är inte samma sak som att ha utfört det..
Citera
2020-03-20, 23:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Så... Fick inget redigt svar i bruset, vad tror de mer begåvade i tråden?

Lätt att misstänka kina. Dra igång en liten influensa i sitt land. Isolera den och sedan vaccinera sin befolkning via dricksvattnet. Möjligen ihop med Ryssland som har så få fall, misstänkt.

Alternativt artificiell intelligens, ett antal superdatorer har dragit igång detta, då de ofta fått räkna på miljöproblem, och insett att problemet är människan.

Alternativt utomjordingar som vill rensa lite innan de landar.
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Jag sitter också och kollar på det (om det är det på Rai1 du menar), även om det laggar lite.

Jag vet, rätt markant skillnad i rapporteringen, trots att rubrikerna ändå är rätt feta här också.

Macron sa att "vi är i krig" åtminstone fyra gånger i sitt tal för nån dag sen:
Vi är i krig, ett hälsokrig naturligtvis. Vi kämpar inte mot en armé eller en annan nation, men fienden är där, osynlig, svårfångad och framåt. Och det kräver vår allmänna mobilisering. Vi är i krig. Alla regerings- och parlamentariska åtgärder måste nu fokuseras på att bekämpa epidemin, dag och natt. Ingenting ska avleda oss från det.
Sen Merkel i Tyskland:
Detta är på allvar. Ta det på allvar, ni också. Sedan tyska återföreningen, nej, sedan andra världskriget har det inte funnits någon utmaning för vårt land vid vilken vår gemensamma solidaritet varit så viktig.
Man vet att tyskarna tar det seriöst när det är den största utmaningen sen andra världskriget.

Kan också tilläggas att man i italiensk och nu också fransk TV alltid (åtminstone i princip alltid) observerar säkerhetsavståndet på minst en meter mellan alla som deltar i programmen.

'Men Sverige har inte varit i krig de senaste 200 åren. Svensken vet inte vad vad det är som pågår därför att den helt enkelt inte kan relatera till det mer än på ett mycket ytligt intellektuellt plan. Sista generationerna som i vuxen ålder upplevde 2a världskriget och 30-talsdepressionen är i princip döda och efter det har det bara varit flyt för gamla svedala.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
På något sätt får jag det inte riktigt att gå ihop.

Budskapet är att dom som dör är multisjuka över 80.

Samtidigt införs mer eller mindre utegångsförbud i stora delar av Världen.

Stockholm ska isoleras från resten av Sverige.

Besluten om åtgärder tyder IMO på att dom som beslutar vet mer än vad dom berättar för oss.

De som tror att man kan stoppa viruset genim karantän av hela städer är riktigt ute och cyklar.
Corona komemr i våg efter våg.
Se bara hur det gått för Italien.
Explosiv dödlighet + staten och hela näringslivet i konkurs.

Leder bara till accelererande arbetslöshet och konkurser på löpande band.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Boris Johnson stänger ner alla Storbritanniens restauranger, gym och ölhak!

Wow, vad skall man säga om detta. Massarbetslöshet är bara förnamnet. Undrar när samma sak sker i Sverige?

Nästan hela Europa och många länder i afrika och sydamerika har gjort likadant.
Hela kalifornien är stängt...

Vad väntar Sverige på?
Citera
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Haha tror du på riktigt att 2498 dog i Wuhan!?

Jag har en kollega med släkt från Wuhan och enligt henne har staden nu nästan återgått till det normala och ingen av hennes närmaste blev vare sig sjuka eller dog. Wuhans siffror liknade Italiens till en början så finns ingen orsak att misstro dem.
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Fast friska människor kommer inte att göra det eftersom de inte vill dö!

De flesta som drabbas i dagsläget har milda symptom och överlever. Det måste man i åtanke.
Citera
2020-03-20, 23:04
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
PCR = Polymerase Chain Reaction, dvs DNA och RNA testmetod. Tillsvidare finns inget (iaf pålitligt eller användbart) snabb-test för Sars CoV-2, så därför har alla utom möjligen Sydkorea varit litet i blåsten med detta.

Smittade är tyvärr inte så intressant att titta på när flaskhalsen är testningen.

Det kom just en nyhet om att en ortoped som deltagit i ett seminarium i Lappland förra veckoslutet testat positivt... 125 personer i karantän, därav 25 ortopeder i Helsingfors.

Bättre testkapacitet är oerhört viktigt.

Jag håller med. Vi måste kunna se vem som är smittad. Annars måste man stanna hemma från jobbet så fort man är minsta krasslig. Lite huvudvärk på morgonen men tänk om det är Corona? Kan jag gå till jobbet? Tänk om jag smittar mina kollegor?

Karolinska i Stochholm håller på med ett antikroppstest (blodprov) som jag antar kommer att användas på vårdpersonal i första hand. Men jag skulle gärna testa mig även om jag fick betala för det.

Sen hoppas jag att ni är försiktiga i skidspåren i Finland om alla era ortopeder är satta i karantän.
Citera
2020-03-20, 23:04
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jo, kineserna sa tidigt så när de kom dit för stt hjälpa till, att Italien måste göra mer.
Italien är dock ingen diktatur och landet är avsevärt mindre till ytan än Kina och folk lever trängre.

Men jag förstår din poäng.

Kina hade vissa synpunkter på våran smittbekämpning också om jag inte minns helt fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in