2020-03-20, 22:16
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Man sluta nu! Möjligtvis är 50% av populationen som levde 1960 död men inte i Corona. Det totala antalet dödsoffer i Wuhan i Corona är 2498 personer utav ca 11 miljoner invånare. Det är 0.022%, inte 50%!

Jag har försökt förklara det för någon i mitt tidigare inlägg. Bra att du också poängterar det.
Citera
Medlem
Jag är djupt oroad att vården skall kollapsa. Jag har fått ställa in 1 läkarbesök, 1 provtagning samt en ett behandlingsrillfälle denna vecka på grund av detta. Främst pga att jag tillhör riskgruppen yngre med underliggande sjukdom.

Vården råder mig från att i princip gå ut på gården, än mindre att åka kollektivt. Inte ens taxi var bra tyckte läkare. Att gå och lämma blodprov där andra vistas får jag inte. Inte heller besöka mottagningen.

Jag tar självklart detta på största möjliga allvar och sitter isolerad för att inte smittas.

Hur jag ska kunna få fortsatt vård för min sjukdom är det inte riktigt någon som vill svara på just nu. Ingen verkar veta och resurserna behövs på andra platser.

Jag bad dem skicka hem någon till mig för behandling men det gick inte nu. Bad dem köra mig i ambulans eller annan transport men det går inte nu.

Hur är det tänkt att folk ska kunna få behandling, hjälp etc med annat än covid 19 om dessa inte ens får ta sig till sjukhuset?

Jag klarar mig ett tag till utan behandling men ja... Behandling måste jag ha annars kan jag lika gärna gå ut och be folk hosta mig i ansiktet. Då kan jag åtminstone, kanske eventuellt få vård.

Stockholm gäller detta och det är fan riktigt uselt att ingen har någon aning om vad man ska ta sig till.

Några tips?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
De länderna ligger flera veckor efter Italien, och även de flaggar för kris om du missat det.

Nej, det gör vi uppenbarligen inte. Vi har inte ens test-kit nog för att testa sjuk sjukvårdspersonal! FHM försökte först få det att låta som att det inte längre var meningsfullt att testa och testa. Vilket är bogus. Det finns inga resurser. Vet detta från läkare jag känner, de har knappt några alls på flera håll. Noll beredskap, varken med tester eller skyddskläder. De sitter och knåpar fram beredskapsplaner för att minska grupper, stänga skolor etc, sådant som skulle varit på plats sedan decennier. Vi har redan kris i Stockholm. Och det har knappt börjat. Det kommer bli illa här också. Jag hatar att låta alarmistisk, men det är utom tvivel nu, då det fortfarande är så många som inte bryr sig.

Ja, jag följer italiensk media samt att jag känner folk där, i norr. Varit där mycket. Och visst nämns det, men det är inte det folk pratar om främst, inte ens nyliberala politiker.

De flaggar för kris. Vilket land gör inte det?
Det var inte min fråga dock. Vad de flaggar för.

Min fru är akutsjuksköterska på ett av landets största sjukhus, som du säkert läst om du läst mina tidigare inlägg, så din ”läkarvän” behöver du inte dra till med. Jag får daglig förstahandsinfo.
Det är allvarligt, i synnerhet i Sthlm. Dock inte i närheten av detsamma i övriga landet, där jag och frugan befinner oss.
Min fru har behandlat coronasmittade flera gånger denna veckan men har som du säger inte blivit testad själv. Hon uppvisar dock inga symptom på något och om så sker ska hon då i så fall bli testad. Huruvida det beror på bristen på test vet jag ej.
Skyddskläder är en bristvara dock. Helt riktigt.
Läkare ringer in till patienter på avdelningar för att inte ”slösa” på sjuksköterskors utrustning.

Orimligheten jag påtalat i konsekvenserna saknar fortfarande motstycke.
Hur mycket ska världen stå tillbaka för att i synnerhet 70+ ska klara sig?
I Sverige dör över 100 000 personer i alla åldrar av olika orsaker årligen. Många barn. Många tusen äldre i influensa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Dumheter. Går säkert att skriva samma sak på norsk, betyder inte att det är majoritetens hållning, utan just att det är en röst.

Att det går å skrive samma sak på norsk, er öppenbart, men det ville vært langt mer upopulært.
Mens andre land stenger ned, og ofrer økonomien for å redde liv, så er svenske politikere, media og mange på dette forumet, mer opptatt av økonomi enn liv.

Det finnes usympatiske idioter i alle land, men Sverige ser ut til å ha langt flere av de, selv om det givetvis ikke gjelder alle.
Senast redigerad av Kurt7777 2020-03-20 kl. 22:18.
Citera
2020-03-20, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Det ligger redan 23 åringar i respirator. En 27 åring dog igår.

Varför kan inte 23 åringar skaffa ett annat jobb när detta är överstökat? De flesta 23 åringar har ju bara skitjobb med osäker anställningsform ändå så varför inte ta chansen att börja plugga eller nåt?

De inkompetenta politikernas (t.ex. Macron, Trump) nedstängning av hela ekonomier orsakar ett brutalt ras i efterfrågan. Ingen vill köpa något längre. Företagen måste då sparka folk.

Först på tur är flygbolagm, sedan hotell, turism. konferensanläggningar, restauranger, butiker, etc.
Du har väl följt permitteringarna i SAS och Scandic?

Dessutom leder nedstänmgning av hela länder till att företagens produktionslinjer bryts.
Då måste Scania och Volvo ochjh snart även underleverantörerna skicka hem 150 000 anställda.
Citera
2020-03-20, 22:17
Medlem
Varför är proportionen av åtgärder som samhället vidtagit så stort sett till smittans skadningar?

Är det inte bara bättre att isolera alla gamlingar över 70, med lagar och eller militär och sen får unga med 0.2% dödlighet köra vidare.
Citera
2020-03-20, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Så de är tydligen inte så gamla de som behöver intensiv vård i Sverige heller, trots att Tegnell hävdat annorlunda. Där gjorde han bort sig (igen).
https://www.svt.se/nyheter/rubrik-79

Om man nu orkar läsa artikeln står där bland annat; "Det är fortfarande för små tal för att dra starka vetenskapliga eller statistiska slutsatser".

Detta fattar vilken dum jävel som helst men ändå har man den rubriken (SVT skattefinansierade) plus att riktigt dumma jävlar rapar upp denna ickenyhet i alarmistiskt syfte.
Citera
Medlem
FRÅN SVD https://esvd.svd.se/1001/Svenska-Dagbladet/290103/2020-03-21/12697773/Andra-Sveriges-strategi-epidemin-maste-stoppas

Sverige måste med en gång ändra strategi till att försöka stoppa coronaepidemin. Folkhälsomyndigheten måste snabbt och entydigt rekommendera social distansering för alla, inte bara för dem som är över 70 år. Detta kan innebära enkla och billiga åtgärder som att hålla avstånd, undvika buss och tåg under rusningstider, skjuta upp privata fester, byta ut fysiska möten mot virtuella, men också mer långtgående ingrepp kan behövas. Vilka dessa blir måste förstås övervägas politiskt. Men syftet bör vara att få ner reproduktionstalet under 1.

Vi måste stoppa coronaepidemin nu!
Joacim Rocklöv
professor i epidemiologi, Umeå universitet, forskar om epidemier och folkhälsa
Holger Rootzén
professor i matematisk statistik vid Chalmers och Göteborgs universitet, forskar om extrema risker
Citera
Medlem
dialektikers avatar
Att man låter svenska fjällfirare åka till Åre på After Ski, kan det vara att man tycker det är positivt att unga friska får det här viruset och blir sjuka så flockimmuniteten kan uppnås lite effektivare?

Det är ju inte direkt några riskgrupper som är med i sådana konstellationer.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
SVT: "Hälften av coronapatienterna som intensivvårdats är under 65 år"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Man sluta nu! Möjligtvis är 50% av populationen som levde 1960 död men inte i Corona. Det totala antalet dödsoffer i Wuhan i Corona är 2498 personer utav ca 11 miljoner invånare. Det är 0.022%, inte 50%!

Det bodde ju bara 3 miljoner där dock efter att 8 miljoner stack
Citera
2020-03-20, 22:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Jo, det har de. Säger inte att det nödvändigtvis är rätt, men de flesta drabbade länder har stängt sina skolor. Vilka menar du inte gjort det? Sydkorea har nog öppna skolor måhända. Vissa delar av USA också ännu väl.

Vilka länder i Afrika och Sydamerika har stängt sina skolor, jag har inte sett någon uppgift på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in