Citat:
Ursprungligen postat av
IAmAMisanthropic
De länderna ligger flera veckor efter Italien, och även de flaggar för kris om du missat det.
Nej, det gör vi uppenbarligen inte. Vi har inte ens test-kit nog för att testa sjuk sjukvårdspersonal! FHM försökte först få det att låta som att det inte längre var meningsfullt att testa och testa. Vilket är bogus. Det finns inga resurser. Vet detta från läkare jag känner, de har knappt några alls på flera håll. Noll beredskap, varken med tester eller skyddskläder. De sitter och knåpar fram beredskapsplaner för att minska grupper, stänga skolor etc, sådant som skulle varit på plats sedan decennier. Vi har redan kris i Stockholm. Och det har knappt börjat. Det kommer bli illa här också. Jag hatar att låta alarmistisk, men det är utom tvivel nu, då det fortfarande är så många som inte bryr sig.
Ja, jag följer italiensk media samt att jag känner folk där, i norr. Varit där mycket. Och visst nämns det, men det är inte det folk pratar om främst, inte ens nyliberala politiker.
De flaggar för kris. Vilket land gör inte det?
Det var inte min fråga dock. Vad de flaggar för.
Min fru är akutsjuksköterska på ett av landets största sjukhus, som du säkert läst om du läst mina tidigare inlägg, så din ”läkarvän” behöver du inte dra till med. Jag får daglig förstahandsinfo.
Det är allvarligt, i synnerhet i Sthlm. Dock inte i närheten av detsamma i övriga landet, där jag och frugan befinner oss.
Min fru har behandlat coronasmittade flera gånger denna veckan men har som du säger inte blivit testad själv. Hon uppvisar dock inga symptom på något och om så sker ska hon då i så fall bli testad. Huruvida det beror på bristen på test vet jag ej.
Skyddskläder är en bristvara dock. Helt riktigt.
Läkare ringer in till patienter på avdelningar för att inte ”slösa” på sjuksköterskors utrustning.
Orimligheten jag påtalat i konsekvenserna saknar fortfarande motstycke.
Hur mycket ska världen stå tillbaka för att i synnerhet 70+ ska klara sig?
I Sverige dör över 100 000 personer i alla åldrar av olika orsaker årligen. Många barn. Många tusen äldre i influensa.