2020-03-20, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Sydkorea har testat mest av alla per capita. Man har kört med drive-i-tester dessutom.
Nu hyllas landet internationellt för just denna åtgärd - man har stoppat spridningen mycket effektivt.

Sydkorea kan ha hittat formeln för att bekämpa viruset
https://www.dn.se/nyheter/varlden/sydkorea-kan-ha-hittat-formeln-for-att-bekampa-viruset/

Stämmer bra, Sydkorea har verkligen gjort ett bra jobb. Men nu har vi ju en rejäl brist på testutrustning i Sverige, så då får vi spela med de kort vi har. Hoppas dock att man lyckas få tag på tester i sån utsträckning att fler människor kan testas framöver...
Citera
2020-03-20, 20:06
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Exakt!! Masstestning och tidigt stängda gränser.

Sen som i Tyskland, väldigt mkt fler ivaplatser. Sänker dödstalen verkar det som.

Allt är tvärtom i Sverige. Först ingenting och sen krisåtgärder och lamslaget samhälle och ekonomisk nedgång.

Nu är Italien lite speciellt, men för inte så länge sedan (2-3 dagar sedan?) såg jag en YT klipp då dom intervjuade en läkare/sjuksköterska ifrån ett av sjukhusen som hade det riktigt tufft. Dom hade ganska många ventilatorer som var givetvis fullsatta. Då frågade intervjuaren hur många det var som lämnade dessa ventilatorer och blev friskförklarade. Svaret hon gav vart sjukt skrämmande, hon sade i princip att hon inte sett någon lämna ventilatorerna förutom när dom dött. Och hon menade att de (på sjukhuset) inte ens kan säga att dom gör någon skillnad förutom att förlänga livet en liten stund.

Det kan vara så att Tysklands IVA platser bara skjuter på dödsantalet några dagar/veckor i realiteten.

Själv tror jag på Sydkoreas variant... Gör det möjligt att testa allt och alla och sätt de i karantän som smittar med mild symptom.
Citera
2020-03-20, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Bra att orkar kolla upp och bemöta detta spridande av oriktiga uppgifter. Vad är man ute efter när man laddar upp en massa uppgifter som inte stämmer? Han har säkert gjort en del uttalanden som visat sig vara felgrundade, men jag tycker ändå att han alltid påtalat svårigheten i att göra säkra bedömningar eftersom detta är en helt ny situation och att det saknas relevant forskning inom vissa områden som detta berör. Att andra länder gjort andra bedömningar är väl ingen garanti för deras riktighet. Nä, håll i ratten i hela kurvan, Tegnell. Hur han än vänder sig så har han arslet bak. Det krävs uppoffringar oavsett inriktningsbeslut och jag har förtroende på att han och FHM gör rätt utifrån den stora bilden. Det kommer stryka med en del på vägen men skadan måste minimeras ur ett långsiktigt samhällsperspektiv.

Vet inte vad du babblar om egentligen. Alla felaktiga prognoser från Tegnell finns på tv och i skrift i tidningen.

Han har svängt från att viruset inte kommer ut från Kina till att vi inte kan stoppa och måste gå mot herd immunity. Vilket säkert stämmer.
Men det är en katastrofal felbedömning, en av alla han gjort. Det är hans jobb att göra dessa bedömningar. Han kan inte säga att det är "svårt att bedöma". Det duger inte. Då får man ta höjd för det.

Men med rätt åtgärder hade man kunnat fördröja spridningen i Sverige mer, vilket är önskvärt, och förbereda sig bättre.

Sen har vi väldigt många epidemiologer över världen som inte tycker som tegnell. De är naturligtvis okunniga idioter?

Förstår att det känns tryggt inne i pkbubblan men det är inte verklighet.
Citera
2020-03-20, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Nu är Italien lite speciellt, men för inte så länge sedan (2-3 dagar sedan?) såg jag en YT klipp då dom intervjuade en läkare/sjuksköterska ifrån ett av sjukhusen som hade det riktigt tufft. Dom hade ganska många ventilatorer som var givetvis fullsatta. Då frågade intervjuaren hur många det var som lämnade dessa ventilatorer och blev friskförklarade. Svaret hon gav vart sjukt skrämmande, hon sade i princip att hon inte sett någon lämna ventilatorerna förutom när dom dött. Och hon menade att de (på sjukhuset) inte ens kan säga att dom gör någon skillnad förutom att förlänga livet en liten stund.

Det kan vara så att Tysklands IVA platser bara skjuter på dödsantalet några dagar/veckor i realiteten.

Själv tror jag på Sydkoreas variant... Gör det möjligt att testa allt och alla och sätt de i karantän som smittar med mild symptom.

Hm det låter väldigt dåligt isf. Förutom att vi inte har slösat pengar på respiratorer då...
Nä men det kanske är så. I vanliga fall är tydligen ivavård effektivt ett kort tag. Ju längre det går ju sämre prognos, kroppen bryts liksom ner och en massa komplikationer tillkommer. Läste det här i en artikel nyss, vet ej.
Citera
2020-03-20, 20:15
Medlem
TheWolfmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
För att det är skillnad på en lokal med 499 personer och en arena med 499 personer. Rekommendationen har nog främst syftat på platser med större utrymmen. Tycker själv att det är väldigt löjligt att anordna en afterski med 499 personer.

Ja du har helt rätt, 499 på en stor arena näst intill ingen fara, men 499 fulla människor i trång källar lokal i Åre, en sjuk jävel som som nyser rätt ut och 498 nya smittade innan den kvällen slut..
Citera
2020-03-20, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Vad vill du ha sagt med länken? Det är samma sida som jag använder. Norge och Danmark har fler drabbade av corona per invånare. Vart ser du att dessa länder testar FLER.
Om du använder den länken och tittar på all data där då kan jag bara beklaga att synapserna inte tycks fungera! Och din övriga brist på information säger en del om din förmåga att söka information utanför sheeple-korridoren.. Men okej jag ska hjälpa dig. T ex https://ourworldindata.org/coronavirus - men ta ut huvudet ur Anders ändalykt och kika bortom världen av Aftonbladet, SVT och TV4. ☺️
Senast redigerad av bboy1980 2020-03-20 kl. 20:30.
Citera
2020-03-20, 20:23
Medlem
Citat:
Vet inte vad du babblar om egentligen. Alla felaktiga prognoser från Tegnell finns på tv och i skrift i tidningen.

Han har svängt från att viruset inte kommer ut från Kina till att vi inte kan stoppa och måste gå mot herd immunity. Vilket säkert stämmer.
Men det är en katastrofal felbedömning, en av alla han gjort. Det är hans jobb att göra dessa bedömningar. Han kan inte säga att det är "svårt att bedöma". Det duger inte. Då får man ta höjd för det.

Men med rätt åtgärder hade man kunnat fördröja spridningen i Sverige mer, vilket är önskvärt, och förbereda sig bättre.

Sen har vi väldigt många epidemiologer över världen som inte tycker som tegnell. De är naturligtvis okunniga idioter?

Förstår att det känns tryggt inne i pkbubblan men det är inte verklighet.

Vilka epidemiologer tänker du på förutom WHO som uttalar sig för alla länder och därför måste generalisera. Är jäkligt trött på påståenden utan länkar. Så länka eller låt bli att posta.

Kan tillägga att en epidemiolog som var med på nyheterna igår påstod att exempelvis Danmark och Norge vidtagit åtgärder stick i stäv med vad deras experter förordat, dvs stängt ned mer.

Troligen för att göra "något". Hur mycket av de beslut olika länder fattar som baseras på vad politiker tycker vsv vad experter tycker är svårt att överblicka och när det gäller vissa länder kommer vi säkert aldrig att ens ha en aning om det.

Sedan är jag också sjukt trött på folk som bara kräver saker utan att de vet om det någonsin var möjligt. Tex tester. Det finns ett ändligt antal. Vet du att det ens funnits en chans att testa fler? Sverige har kanske testat så många som man har kapacitet för? Redan nu vet man ju att inte ens all sjukvårdspersonal kan testas.

Rent allmänt är jag också sjukt trött på allt mumlande om att "om det inte varit demokrati då skulle det varit bättre". Ja säkert, för att det är ju inte i världens största och rikaste diktatur sjukdomen började spridas! En slump då landet har stor befolkning? Kanske men Sars började också i Kina!

Så världens mäktigaste diktatur kunde inte förhindra uppkomsten av och spridandet till övriga världen av detta virus.
Citera
2020-03-20, 20:30
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bboy1980
Om du använder den länken och tittar på all data där då kan jag var beklaga att synapserna inte tycks fungera! Och din övriga brist på information säger en del om din förmåga att söka information utanför sheeple-korridoren.. Men okej jag ska hjälpa dig. T ex https://ourworldindata.org/coronavirus - men ta ut huvudet ur Anders ändalykt och kika bortom världen av Aftonbladet, SVT och TV4. ☺️
Citat:
Ideally, we would want to know how many people in the world are being tested for COVID-19 every day, what the results of these tests are, and how the available tests are being allocated.

Unfortunately there is no centralized database by the WHO on COVID-19 testing.

Från din egna jävla länk. Dem säger alltså att det INTE finns data för hur många som testas, och hur tillgängligheten är för testandet.

Och den fakta dem har säger följande.

Tests per million people.

3300 - Norway
1412 - Sweden
1314 - Denmark

Länder som har färre tester per miljoner invånare.

Polen. Tjeckien. UK. Rumänien. Kroatien. Belgien. Kanada. Österrike. Fler orkar jag inte nämna. Men Japan är med där exempelvis.

Denna sida är förövrigt usel då dem inte ens uppdaterad dödsfallen i Sverige som nu är på 16 och inte 10 som dem påstår.
Citera
2020-03-20, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Tydligen BARA Anders Tegnell som kommer med dessa felaktigheter.
Håller med!

Det här hatet mot Tegnell är en stor skandal. Jag har själv fullt förtroende för att folkhälsomyndighetens experter fattar de beslut som är bäst för Sverige, dag för dag. Jag håller också till fullo med om att en total nedstängning av landet innan det är absolut nödvändigt gör mycket större skada än nytta.

Sammanhållning hade varit fint i dessa tider, men alla idioter till populistiska brunhögertroll gör vad de kan för att söndra och förstöra vårt land.
Citera
2020-03-20, 21:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Håller med!

Det här hatet mot Tegnell är en stor skandal. Jag har själv fullt förtroende för att folkhälsomyndighetens experter fattar de beslut som är bäst för Sverige, dag för dag. Jag håller också till fullo med om att en total nedstängning av landet innan det är absolut nödvändigt gör mycket större skada än nytta.

Sammanhållning hade varit fint i dessa tider, men alla idioter till populistiska brunhögertroll gör vad de kan för att söndra och förstöra vårt land.

Verkligen? Fråga de i Norge eller UK om de tycker samma. De vet inte ens vem Tegnell är. Ni Tegnellkramare får det till att "hatet" mot Tegnell är det STORA problemet, jo, jag har förstått det nu. Samtidigt dör människor som flugor i viruset och de som blir desperata över att en sådan person kan bromsa upp allt, de är "populistiska brunhögertroll". Ok, om det är din definition på desperata människor, fine.
Citera
2020-03-20, 21:30
Medlem
Angående uttalande och shit. Här är FHMs riskbedömning från den 25e februari. Har postat den tidigare, men försvinner lätt i trådarna.

Citat:
Riskbedömning

Folkhälsomyndigheten följer händelseutvecklingen kontinuerligt och bedömer fortfarande risken som mycket låg för att smittan ska spridas i Sverige i samband med enstaka importfall (annat än till enstaka nära kontakter).

Källa: https://web.archive.org/web/20200225101628/https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/coronavirus-wuhan-kina-januari-2020/

Vi hade då 2-300 fall i Italien (upp från 3 fall fyra dagar tidigare), runt 1000 i Sydkorea, en båt med 700 fall samt att det hade trillat in ett tiotal dödsfall i Iran.

Att då bedöma risken för att smittan ska spridas i Sverige som mycket låg är vansinne. "Mycket låg" tolkar jag som minst 90% att det inte ska ske. En vansinnig felbedömning vilket vi nu kan så då inget närliggande land klarat sig. Den slappa bedömningen gjorde även att folk fortsatte flyga över hela världen. Jag har svårt att lita på någon som gör den bedömningen i det läget.

OT: Av någon anledning anses det "macho" att trotsa viruset och att "inte bli rädd". Det är ett extremt egoistiskt beteende då det utsätter andra för fara. Stanna hemma för fan! Ni behöver förhoppningsvis inte ha pappa staten som berättar för er när ni ska gå ut eller inte..
Citera
2020-03-20, 21:47
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Hm det låter väldigt dåligt isf. Förutom att vi inte har slösat pengar på respiratorer då...
Nä men det kanske är så. I vanliga fall är tydligen ivavård effektivt ett kort tag. Ju längre det går ju sämre prognos, kroppen bryts liksom ner och en massa komplikationer tillkommer. Läste det här i en artikel nyss, vet ej.

Och det är något annat skrämmande också (som jag inte hoppas händer i Sverige dock) är att det fanns en siffra på +2000 sjukhuspersonal i norra Italien som har testats positivt för Covid 19. Vilket också är sjukt skrämmande siffra. I det läget kan (kunde) man ju komma in på sjukhuset med ett sår som behövdes sys och lämna sjukhuset med ett otrevligt virus...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in