2020-03-20, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Inte för att vara negativ, vill inget hellre än se en minskning, men jag tror säkert siffrorna kommer att ligga ungefär där imorgon också. Finns just nu inget som tyder på en markant nedgång närmaste veckan, eller t o m veckorna, enligt italienarna själva. De där du har där stämmer helt enkelt inte, då skulle det ändrats i Italiens och världens medier vid det här laget.

https://www.epicentro.iss.it/coronavirus/aggiornamenti
Orginalsidan. Nä media har fel.
Citera
2020-03-20, 21:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Lägg ner nu dude, du gör bara bort dig...vi har 90 IVA platser på 2.5 Mill invånare i stor-stockholm.

Lombardiet hade 3000 platser.

Har du inte sett LiveLeak helvetet från Bergamo?

Fel, Stockholm har 90 platser och kan skala upp med 50% fler här och nu, och förbereder för ännu fler platser. Vill du diskutera det här med mig så håll dig till fakta, dude!

Dessutom är det högst relevant hur många som behöver plats, Sverige har fokus på att minimera antalet som kan tänkas behöva plats, smartare än att skapa fler och fler platser, räddar också liv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Det är att Sverige inte vidtog några åtgärder. Alla går ut och lever som vanligt trots att alla fick nyheter i januari.

I januari fick vi nyheter om ett utbrott i Wuhan, Kina. Vad skulle vi gjort då? Antagit att en samhällsspridning av viruset börjat i norra Italien och stängt ner Sverige? Vi lider nog ekonomiskt som det är nu. Som jag sagt tidigare, det dog 1012 människor i Sverige av säsongsinfluensa säsongen 17/18. Vilka åtgärder vidtog vi då?
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noooooo
Fast jag litar ju hellre på italienska hälsomyndigheterna som släpper en rapport varje dag, där siffrorna media släpper har legat en dag efter just dessa rapporter?

Vi får se imorgon!

Medias har inte alls legat en dag. Italienska hälsovårdsmyndigheter rapporterar kl 18 varje dag, det gjorde de idag också, med 627 nya dödsfall och närmare 6000 nya smittade. Det är alltså de som du länkar till som rapporterat detta. Så nåt är vajsing med den sidan.
Citera
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
I Italien är det en hyfsad exponentiell ökning 400 i går 630 idag , ytterligare ett dygn 800- 900...

När planar det ut?

I italien pratas det om att det kan dröja en vecka till
Citera
Medlem
abo142s avatar
Har någon hört ytterligare detaljer gällande att region sthlm kommer att hyra in Älvsjömässan som temporärt fältsjukhus?
Citera
Medlem
Slashkens avatar
Ursprungligen postat av OY
"Ännu en post som hyllar Italien, förstår ni inte hur dumma ni låter, Italien har varken bäst sjukvård eller bäst kapacitet, för fan det land i Universum som har hanterat det här viruset och epidemin sämst.

Sverige må ha dålig kapacitet, inget motsäger dock att man kan kompensera det med ett effektivt smittskyddsarbete, vi lär vara ansedda i världen på den fronten."

Norra Italiens sjukvård är i nivå med svensk om inte bättre, och ja ansedda lär vi vara i världen när det här är över men knappast positivt...
Senast redigerad av Slashken 2020-03-20 kl. 21:25.
Citera
2020-03-20, 21:23
Medlem
RiverStyxs avatar
Ok. Så vi gick stadigt från ett dödsfall med ungefär ett till de första fem dagarna sen två om dagen, sen tre, nu sex.

Det är så den exponentiella funktionen fungerar. Och vi kan inte med de slapphänta åtgärder vi tagit förhindra den. MAtematik ljuger aldrig.

Vilket innebär att om en vecka eller möjligen två kommer vi ha 100+ döda i Sverige varje dag och resterande del av vårt ”öppna” samhälle kommer vara under strikt karantän.

Så förbered för det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Okej näringslivet vill att vi ställer oss frågan Vad är ett människoliv värt?

Det är ju samma fråga som alla ställer sig i den här tråden också.

Nej. Många vill stoppa viruset till vilket pris som helst.

Jag vill det som är bäst för nationen och Europa.

Hade de som dött primärt varit unga, arbetsföra människor eller särskilt unga, fertila kvinnor (är viktigare att skydda än alla andra grupper, förutom barn), så hade jag svarat "väldigt mycket".

Men: vad gör det oss, som folk, om ja, säg några hundra tusen, för att ta i, gamlingar dog (eftersom vi skulle sätta in resurserna på alla, men först och främst yngre)? Vi kommer förr eller senare behöva prioritera men något säger mig att vi inte kommer göra det utan att "allas lika värde" kommer gälla och att man kommer ge äldre samma förutsättningar som yngre att få vård. Vad tror ni?

Det fanns en tid då vi kunde ha stoppat skiten utan enorma samhällelliga kostnader. Den tiden är förbi. Låt smittan härja fritt och gör en ny budget med mångfaldigade resurser till sjukvården. Bygg nya, enkla sjukhus som bara tar emot Covid-19-patienter. Köp respiratorer. Syrgas.

Och låt samhället tuffa på.

Det hade varit bäst för landet i längden.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Vi går mot total ekonomisk utplåning pga idioter till politiker och rädda alarmisttöntar.

Istället för att isolera gamla och sjuka och se till att sjukhusen har kapacitet att hand om sjuka så har vi stängt ner hela samhället.

Vänta er inbördeskrig i flertal länder om det fortsätter så här i över 6 månader.

Ökad rasism, homofobi, sekterism, religiösa motsättningar, mord, våldtäkter, rån, våldsbrott, depression, självmord, social isolering, massarbetslöshet och mycket annat är att vänta.

Så vad skulle alla länder gjort? Låsa in gamlingarna i vårdhem? Sen får vårdpersonal gå in med hazmat suit och kasta en tallrik mat på golvet till dem, sen spola rent dem med högtryck?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Ok, jämför med Kina så får du än ännu högre siffra. Vad visar det här?
Det är bara fakta. Varsågod att dra vilka slutsatser du vill. Min är att Sverige är på väg mot den situation Italien har. Vi ligger knappt tre veckor efter dem, så för min del är jag inställd på att om högst två veckor har vi utegångsförbud i Sverige och om tre veckor har vi >100 dödsfall om dagen och vårt vårdsystem har kollapsat. Men det är förstås bara vad jag tror - ett facit att jämföra med har vi ganska snart.

Italien och Sverige är hyfsat likartade, så att man kan göra jämförelser. Jag jämför inte med Kina för att det är så annorlunda, men du kan ju själv ta fram fakta för en sådan jämförelse om du vill - det vore kanske intressant att titta på, så gör gärna det.
Citera
2020-03-20, 21:24
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
SVERIGE. Två till döda i corona, rapporterar SVT.

18 totalt.

Vi kan räkna med 500-600 döda nu närmaste dagarna. Går otroligt fort nu.

nja, inte riktigt så fort.. jag har gjort en gissning på ca 32 döda tills på måndag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in