Citat:
Ursprungligen postat av
sanne
Jag tror jag förstår vikten av effekten på ekonomin. Men vad ska man göra? Försöka att inbilla människor att det inte är farligt istället för de STORA rubriker varje dag i tidningen?
För det är ju därför , + dessa rapporter och TV program som gör att folk inte vill konsumera?
Vad tror du? Att försöka göra mer nyanserade reportage? Inte rapportera från sjukvården? Tala om friskvård?
Jag förstår att många sparare och investerare har panik på börsen, men vad ska vi som samhälle göra tycker du?
Ett tips från mig som skulle kunna fungera som det ser ut exakt idag är att satsa på medicinbolag, fabriker som tillverkar sjukvårdmaterial, utbilda mer sjuksköterskor, utveckla IT och robotar som kan sköta en del "enklare" uppgifter för de som ligger i respirator osv osv.
Hur tänker du? Vilken ekonomi tror du kommer ut igenom denna kris vi nu ser?
Det är svåra frågor som du ställer och jag ser inte längre några bra vägval. Jag ser en massa tåg som tidigt lämnade perrongen, men skymtar inga inkommande i fjärran.
Jag hade velat stämma i bäcken,, genom att omgående stoppa charterflyg till och från riskområden och genom att sätta hemflugna medborgare i 14 dagars karantän, frivillig eller inte.
Smittan hade vi nog inte kunnat undvikit ändå men kanske kunnat hålla i schack tills att vi haft ett vaccin och på så sätt kunna uppnå flockimmunitet?
Nu ser det annorlunda ut, både här och i resten av Europa och vi lär ju inte kunna spola bandet tillbaka och göra andra vägval. Jag tror inte att jag vill spekulera i hur det kommer att se ut efter att dimmorna lättat.
Men jag tror att det i historieböckerna kommer att utgöra en milstolpe, med ett Europa före den ”stora pandemin” och ett annat Europa efter.