2020-03-20, 18:48
Medlem
snurresnigels avatar
Varför fattar inte vår ledning att det kanske inte räcker med att bara säga hur vi ska agera???

Det kanske kan vara en idé att förbjuda också!

Jag var i affären idag och såg äldre där..
Citera
2020-03-20, 18:48
Medlem
”Vi ska ta oss igenom det här tillsammans med kallt huvud, varmt hjärta och renskrubbade händer.”

/Utbildningsminister Anna Ekström

🇸🇪
Citera
2020-03-20, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Tack för data :-)

Vilka länder jämför du med?

Ex:
Norway 18,062 16 Mar 2020
Sweden 14,300 17 Mar 2020

Dvs norge har testat mer totalt, trots att de har halva befolkningen. Dvs norge testar mer än 2 ggr så mycket per capita än sverige!

Siden 16 mars har vi økt testkapasiteten. Vi tester nå 7000 i døgnet. Til sammen 43 735.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Den 9/3 stängde hela Italien ner. Hela norra Italien stängde ner 7/3.

Rimligtvis måste dödstalen börja sjunka inom 2-3 dagar, annars är det riktigt illa.
Serious/critical ökar inte lika mycket som antal döda. Serious/critical ökade inte med +627 utan mindre.
Kanske ett ljust tecken att de som dör nu kommer från en egen våg, så att säga.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Precis så jag tänker. Du kan nog multiplicera antalet smittade med 10 eller till och med 100.

Vi vet att varje dödstal motsvarar ca 1500 smittade nu. Så vi lär ligga runt 6 miljoner smittade nu i Italien. Det är 10% av befolkningen.

Men om pandemin ska värka igenom helt, så ska det bli ca 60% smittade. Det innebär att maximal hastighet i smittspridningen sker när 30% av befolkningen är smittade.

Så det skulle i såfall vara så att det ska upp till 3 ggr dagens läge innan en minskning börjar ske i takten av nya fall! Det är om ca 8 dagar, som man når det "knäet".
Citera
2020-03-20, 18:50
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Snälla Carlsson, låt mer allvarlig. Sluta vimsa. Säg åt folk att ge fan i nöjesresor och 499-konserter istället för att bara vagt antyda. Säg att det kommer bli jävligt illa om vi fortsätter som idag.

Man vet inte om det är en parodi eller en skräckfilm. Sådant konstrast mellan det som sker i Italien, de åtgärder som alla våra grannländer genomför, och Sverige som låtsas som att solen skiner och fåglarna kvittrar.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Ja, hade varit intressant information. Vid svenska tester var väl ca 10% positiva? Jag tror dödligheten ligger relativt nära säsongsinfluensa. Det är nu totalt orimligt för mig att 5-10% av alla smittade skulle behöva intensivvård. Tror även på ett gigantiskt mörkertal i Kina.

Allting är relativt, jag tror dock den är högre än så. Tittar man på Diamond Princess så ser det ut att landa runt 1% där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calcuttacutta
Helt hundra på att jag är smittad, men så länge skolan håller öppet tänker jag gå runt som ingenting har hänt.
Har inget jobb just nu så rör mig inte så mycket ute förutom till och från skolan, så är säker jag blev smittad därifrån.
ska skicka brev med smitta till dom som styr detta land =)
Krama Löfven från mig och spotta i Dannes kaffe så skall du få en slant..
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Därför skulle det vara väldigt intressant att få veta hur många dom testar varje dag? Hur stor andel av testen är positiva osv?

Tror inte att de redovisar hur många de testar? Ser ingenting på FHM hemsida iallafall. Man får räkna de som kommer in på intensiven, och sen göra någon beräkning på hur många som är smittade och - som kan räknas som smittade.
Citera
Avslutad
En ung mamma dog utan någon som helst underliggande sjukdomar.

https://www.thesun.co.uk/news/11217129/healthy-new-mum-dies-coronavirus-poland/
Citera
Medlem
Trogskalles avatar
Är det inte så att högt uppsatta experter är riktiga besserwissers. Gör precis tvärt emot allt och säger emot alla andra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Orkar inte titta med på den där presskonferensen. Man förstod redan de tre första minuterna att inga åtgärder skulle nämnas. Hade de tänkt framföra någon åtgärd av vikt så hade statsministern talat, fattar ni inte det?? Ni kan göra som mig, stänga av den.
"krävs utomordentligt stora skäl" säger Dan.
Vad kan det vara?
Sosseriets röster i fara?
Är det dessutom ämpligt skicka fram en sådan person som Dan som har så extremt lågt förtroende i stora delar av befolkningen att stå i frontlinjen?
Han gör dessutom ett väldigt oengagerat intryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in