2020-03-20, 18:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Om skolorna stängs hoppas jag att lärarna kan passa sina egna barn.
Men lärarna ska ju jobba ändå. Har du inte förstått det? De ska vara på sitt arbete och ha distansundervisning. Tänk efter innan och läs hela mitt inlägg.

Tror du att gymnasielärarna bara går hemma och driver nu? Nej, de arbetar fortfarande på sina skolor med distansundervisning.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-03-20 kl. 19:10.
Citera
Medlem
Mr.Sounds avatar
Italiensk hälsoarbetare (osäker på roll) diskuterar erfarenhet med kinesisk läkare. Vid ca 1:11:10 kommer det mest intressanta - eftersom ingen medicin verkar bita på viruset så kan ni, dvs italienarna, testa IV c-vitamin som bevisningen i studier har varit till fördel hos patienter med blodförgiftning och ARDS.
https://m.youtube.com/watch?v=jB35Y7PzqNA&fbclid=IwAR2Fo8tTp6DKTCKrOHEyn _f5M_aT5g7oTFTOO3sXP6vuBW2cHceEw2Ttq8U&feature=you tu.be

Ni som hänger i tråden och jobbar på sjukhus med patienter smittade med Corona. Ge desss 20-50gram IV c-vitamin/dag. Om dessa inte klarar sig ändå då har ni iaf provat allt.
Citera
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
240 personer har dött av influensa i Italien till dags dato. 4032 har dött av corona, and counting, and accelerating.
Ja men du får ju kolla vem som dör. Normalt sätt dör flera tusen fler i influensan. En stor del av dödsfallen har m.a.o. blivit "överföra" till corona.

Det bästa för Italien vore att gå tillbaka till normaltillstånd så fort som möjligt.
Citera
2020-03-20, 18:47
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ok

Vilken påverkan på ekonomin tror du att folkhälsan har?
En oviktig fråga iof, eftersom vi alla strax blir varse detta.

Vi har urstark ekonomi säger Magda Andersson. Samtidigt vet vi att antalet vårdplatser minskat kraftig i reela tal och per capita. Vi gnäller är upprörda men jag tror inte påverkan är särskilt stor om den inte drabbar de som har arbete så de inte kan jobba.

Situationen nu är exceptionell inte en fråga om folkhälsan i ett längre perspektiv. Det är en fråga om beredskap för det som kan inträffa vart hundrade år. Jag tycker den är på tok för låg vi skulle till exempel aldrig klara ett krig mot en fiende som använder biologiska vapen.
10 miljarder per år kan vi lägga på reservkapacitet för krissjukvård. Men det ska vi inte ta i den här tråden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Orkar inte titta med på den där presskonferensen. Man förstod redan de tre första minuterna att inga åtgärder skulle nämnas. Hade de tänkt framföra någon åtgärd av vikt så hade statsministern talat, fattar ni inte det?? Ni kan göra som mig, stänga av den.

Ja Precis det var det jag med tänkte på, när jag insåg att statsministern inte var med.
Meningslös pressträff.
Citera
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Herregud, herregud. Kommer fortsätta öka, sett till hur många nya Fall som indrapporterats.

Kommer säkert bli drygt 1200 kanske bortimot 1300 dödsfall på en dag inom ett par tre dagar..
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Hittills har medelåldern varit ca 79 år och 99% hade sedan tidigare en eller flera sjukdomar.

https://www.etc.se/utrikes/coronastatistik-fran-italien-99-procent-av-doda-hade-andra-sjukdomar

Siffrorna är nu uppdaterade. 15k smittade stämmer inte - siffrorna har uppdaterats.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Logiskt att de flesta är över 65. Men intressant att se om det finns yngre i statistiken, dvs. outliers.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja Italien fortsätter att rapportera nya rekord i dödsfall per dag. Nu 627.

Man dagens siffra på nya smittade, 4670 är lite lägre än gårdagens på 5322, vilket man eventuellt kan tolka positivt. (Annars kan ju minskningen förklaras på andra sätt, t ex en minskning i antalet test man kunnat utföra)

Har åtgärderna man vidtagit i Lombardiet och Italien verkligen haft effekt!? Är de tillräckliga? Vänder det om några dagar?
"Peak could be 2 weeks from now, according to tentative estimates"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aradin
627 döda i Italien idag. Hemskt. Vad säger att inte samma sak kommer ske här i Sverige?
kommer garanterat bli likadant här om ett par veckor.har handlat stenhårt i 2 dagar nu så jag klarar mig ett par mån😅
nu har jag låst in mig och går bara ut och går tidigt varje morgon.
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Därför skulle det vara väldigt intressant att få veta hur många dom testar varje dag? Hur stor andel av testen är positiva osv?

Ja, hade varit intressant information. Vid svenska tester var väl ca 10% positiva? Jag tror dödligheten ligger relativt nära säsongsinfluensa. Det är nu totalt orimligt för mig att 5-10% av alla smittade skulle behöva intensivvård. Tror även på ett gigantiskt mörkertal i Kina.
Citera
2020-03-20, 18:48
Medlem
arneankanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Varför se endast på det land som lägger mest på sjukvård i Europa samt har flest vårdplatser?

Vi i Sverige som tvärtom har lägst antal ska naturligtvis inte jämföra med Tyskland om vi vill ha en rimlig bild av hur det kommer bli.

De flesta i tråden jämför ju bara med Italien, vilket ju ger en precis lika inkorrekt siffra det då Italien och Sverige skiljs åt på väldigt många sätt.
Citera
2020-03-20, 18:48
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Snälla Carlsson, låt mer allvarlig. Sluta vimsa. Säg åt folk att ge fan i nöjesresor och 499-konserter istället för att bara vagt antyda. Säg att det kommer bli jävligt illa om vi fortsätter som idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in