2020-03-20, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det ska tydligen hållas en presskonferens om en halvtimme. Ska skolorna stängas nu eller ska regeringen påminna oss om att använda tvål när vi tvättar händerna?
Eller.... (trumvirvel)... använd hjärnan!
Citera
2020-03-20, 18:06
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Nej det var först idag jag såg att många vågat sig ut igen. Jag tycker det är en intressant iakttagelse. Det hade ju så klart varit kul att se om andra sett samma trend och om vi på så sätt kan se hur spridningen kommer att bli i närtid. Hur ser du ut där du själv bor? Ser du en trend där folk isolerar sig mer eller om folk verkar vara trötta på att vara hemma?

Bra inlägg. Folk vill vara ute och snacka. Det var packat med folk i solen på Norr Mälarstrand i Stockholm igår vid 2-tiden. OK.många jobbar hemma men folk har fått något att snacka om. Det behövs i vårt land. Snart bilder från after-ski i Åre i påsk där folk bara njuter av att få snacka och släppa loss från viruset.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nationalekonomin, företagsekonomin och privatekonomin är vad som skiljer dom Europeiska länderna från länderna i Afrika.

Inser man det så inser man också vilken påverkan, även på folkhälsan, som en totalhavererad samhällsekonomi kommer att få.

Det finns mycket att förlora.

Jag tror jag förstår vikten av effekten på ekonomin. Men vad ska man göra? Försöka att inbilla människor att det inte är farligt istället för de STORA rubriker varje dag i tidningen?

För det är ju därför , + dessa rapporter och TV program som gör att folk inte vill konsumera?

Vad tror du? Att försöka göra mer nyanserade reportage? Inte rapportera från sjukvården? Tala om friskvård?

Jag förstår att många sparare och investerare har panik på börsen, men vad ska vi som samhälle göra tycker du?

Ett tips från mig som skulle kunna fungera som det ser ut exakt idag är att satsa på medicinbolag, fabriker som tillverkar sjukvårdmaterial, utbilda mer sjuksköterskor, utveckla IT och robotar som kan sköta en del "enklare" uppgifter för de som ligger i respirator osv osv.

Hur tänker du? Vilken ekonomi tror du kommer ut igenom denna kris vi nu ser?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
En lektion i exponentiell tillväxt för ett folk av matematiska analfabeter…

Matematik kan du glömma.

Svenne Banan kan i de flesta fall inte ens förstå att det faktiskt finns saker som är osynliga och inte luktar eller låter (bakterier, virus, strålning, vissa kemikalier, partiklar m.m.) men som ibland är väldigt farliga.

Det andra är att Svenne Banan inte kan förstå något som inte händer nu och omedelbart. Om du lugnt och sakligt berättar för en svenne att det tar flera veckor eller ännu längre innan det händer nåt efter att folk har blivit smittade och du sen visar exempel från Kina och Italien, förklarar tidslinjen och säger att det kommer gå åt helvete även i Sverige så skrattar Svenne åt dig, tycker att du "överdriver" eller är "psykotisk".

Det är samma fenomen som när man försöker förklara för folk att svenskar inom ca 10 år kommer bli en minoritet i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slashken
Wuhan. Har du glömt bort att den staden sattes i stenhård karantän? I ca 3 månader.

Läget nu? Smittan under kontroll. Hjulen börjar rulla igen. Ni som desperat skriker om flockimmunitet beter er minst lika irrationellt som alla andra domedagsprofeter.

Det roliga är att ni inte ens har ett enda exempel där flockimmunitet fungerat på det här viruset. Däremot är karantänmetoden bevisat effektiv.

Kan vi hålla gränsen 100% vattentät tills vaccin eller medecin eller utbyggd sjukvård finns så fungerar stenhård karantän i 8v jättebra. Tror det kommer blossa upp i Kina igen framöver dock.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Jepp, det stämmer, COVID19 slår hårt mot riskgrupper där personer över 60 ingår liksom personer med allvarliga och / eller kroniska sjukdomar.j
Ja, men folk verkar ha tolkat det som att yngre inte blir allvarligt sjuka alls, eller inte dör.

Att påstå "Folk under 60 blir inte särskilt sjuka" är bara en ren och skär lögn, men bra propaganda som kanske behövs.
Citera
2020-03-20, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Nähä? För att det står "Rökning är vanligare bland män inom hela EU"?

Nej för enligt min begåvade hjärna räknade ut matematiskt att vissa länder mer fler rökare borde ha fler dödsfall.
Citera
Medlem
Slå ihop elever från årskurs 1-9 och bilda en klass med flera årskurser i samma. Precis som man gjorde på landsbygden förr i Sverige. Då kan barn till föräldrar med samhällsviktiga funktioner få skolgång.
Troligtvis finns det några lärare som vill och kan fortsätta jobba. På så sätt hjälper man alla. Skyddar äldre och riskgrupper, skyddar de som måste jobba. Hur svårt kan det vara? Det är så här man gör i andra länder. Vi kan inte ha det som det är nu. Stoppa skolorna.
Citera
Medlem
Covids avatar
20 nya för dagen

Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
64 inrapporterade coronavirusfall på IVA.
vet fortfarande inte om man räknar bort de som dött...
Det var iallafall 53 i förmiddags. Så tio nya på intensiven i Corona.
Citera
2020-03-20, 18:08
Medlem
LucNNs avatar
Hur många döda från Italia idag? Såg Lombardia 200nånting. Min nonna och nonnos stad har drabbats nu. Två insjuknade. Har sagt åt dom att stanna hemma, men åldringsfan på 85 år måste likväl sticka till sitt jobb kl. 6 varje morgon. Hade tänkt mig åka dit för att hjälpa med jobbet så dom kan stanna hemma, fast två dagar innan avresa stängdes vår gräns.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det ska tydligen hållas en presskonferens om en halvtimme. Ska skolorna stängas nu eller ska regeringen påminna oss om att använda tvål när vi tvättar händerna?

Tvål!

Tvål!!

Tvål!!!

Och vi måste värna om de äldre. Det är allas ansvar. Inte bara ditt, eller mitt - utan vårt allas ansvar. Tänk på det. Det här är en tid av kris men Sverige är väl förberett. Vi ska därför inte ta till några drakoniska åtgärder i nuläget - det är alldeles för tidigt. Vi har det under kontroll och Folkhälsomyndigheten uppdaterar oss dagligen.

Så glöm nu inte tvål; hygienen är A och O.

Läs i Löfvens röst.
Citera
Medlem
Ungefär hälften av dagens nya fall från hela världen kommer antingen från regionen Nordrhein-Westfalen eller delstaten New York.

Nästan som om det ser ut som tävlar mot varandra...

Logaritmisk graf på utvecklingen i dessa två regioner
Senast redigerad av 235711 2020-03-20 kl. 18:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in