Citat:
Ursprungligen postat av
Foreknowledge
Du är Masterchef här. Du vill att människor, alla, ska få samma maträtt som du har precis lagat, uppdrag av kungen, till hela befolkningen. Är det mer effektivt att leverera det till människor med mycket mer avstånd, som bor i villor runt om i landet, eller skulle det vara mer effektivt att leverera det till de människor som bor i en lägenhet, med hundratals invånare i en och samma område, som rör samma dörrhandtag dag till dag, samma nummer knapp tusentals gånger per vecka?
Vilket är mer effektivt och mindre tidsberoende om du skulle leverera en och samma maträtt?
Grundfrågan handlade om ifall man inte ville att folk skulle lämna Stockholm för att så många som möjligt i Stockholm ska bli smittade samtidigt. Jag påstår att det är ett ganska korkat påstående om man vill "platta till kurvan" utan jag tror personligen det handlar om att smitta inte ska spridas ut i landet. Men det du påstår med din Masterchef-liknelse är alltså att rådet om att inte lämna storstadsregionerna (Stockholm i det här fallet) handlar om att så många som möjligt i Stockholm ska bli smittade samtidigt?
Sen säger jag det igen: Det är världsfrånvänt att tro att alla "ute i landet" bor i villor. Låter som att allt utanför Stockholm, Göteborg, Malmö är glesbygd, att alla bor i villor med två kilometer till närmsta granne.