2020-03-20, 14:44
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foreknowledge
Man säger till människor att INTE resa FRÅN Stockholm. Vilket är sjukt. Gamla människor borde nu undvika Storstockholm.

"Hur hård är rekommendationen att inte resa från Stockholmsregionen? är en fråga nu.

– Det beror på vilken situation man har. Har du ett semesterboende i skogen i Bergslagen, åker dit med bil och tar med mat, så är det en annan situation än om du sätter dig på ett tåg och åker upp till fjällen och inte har backup om du blir sjuk. Då ska du fråga: är det här något jag vill utsätta andra och mig själv för? Man kan bli fast där, och måste hantera självisolering, säger Johan Carlson på Folkhälsomyndigheten."

Att be folk att inte resa är ju som att säga till dem att nu är det bäst ni lämnar Stockholm... Hur många håller på att packa nu?
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Jag kan sätta en tunna skit på att krogar och klubbar är öppna ikväll över hela landet, ingen kommer lyssna så länge dom inte säger att det kan bli böter
Citera
Medlem
Jag plockade hem mina barn från mellan- och högstadiet förra torsdagen. Funkar jättebra.
De sköter sig själva, och kan göra lite skolarbete med sina Chromebooks.
De får vara hemma till påsklovet, och sedan får de sommarlov.
Citera
Medlem
abo142s avatar
Nu börjar det ta fart på riktigt i huvudstaden, med dagens topp ligger vi över den tidigare toppen från den 11 mars.
Citera
2020-03-20, 14:45
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja Italien har gått om Kina redan i antal dödsfall och Lombardiet är väl värst. Det är rena massakern.
Ändå är detta bara början. Italien har över 50 miljoner invånare. För att uppnå gruppimmunitet skall nästan 1000 gånger så många smittas som redan har smittats. Jag tror tyvärr vi kommer att räkna antal dödsoffer i miljontals då vården naturligtvis inte kan ta hand om mer än en liten bråkdel. Italien är i princip förstört för lång tid framöver om man inte omedelbart lyckas få kontroll på spridningen.

250 000 000 världen över.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrodynamik
5 har dött bara idag.

ja precis, jag kan inte matte tydligen
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglebajs
Jag plockade hem mina barn från mellan- och högstadiet förra torsdagen. Funkar jättebra.
De sköter sig själva, och kan göra lite skolarbete med sina Chromebooks.
De får vara hemma till påsklovet, och sedan får de sommarlov.

Du är en bra förälder. Dina barn har tur.
Citera
2020-03-20, 14:46
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foreknowledge
Kan lika vara att man vill att barnen ska smittas sen ska de smitta föräldrarna hemma när man stänger städer som Stockholm, för att det har man redan gjort i Frankike.

Ja, "family spread" är viktigt för att hålla igång ökningen efter "lock down"
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justicia
Vet du hur många i Sverige som är äldre eller sjuka? Fan små meningslösa hälsobekymmer verkar sätta en i en lägre grad av riskgrupp. Vad för samhälle får vi efter krisen, när vi infört en ättestupa för alla äldre och sjuka för att rädda sina pengar? Vad ska vi då ha sjukvård till framöver när vi ändå tänker offra dem så fort det krävs?

Utöver det så är jag ändå misstänksam. Media och regeringarna försöker ju lugna situationen. SVT har exempelvis ett reportage per dag om någon som varit sjuk i corona med milda symtom som berättar hur ofarligt det är. Alla upprepar hela tiden att det bara är milda fall. Men vad är då alla regeringar så jävla rädda för?

Vad är alternativet, att ALLA ska sluta leva? För att främst 80-100 åringar och sjuka dör? Det här är en tråkig verklighet som på intet sätt kan komma som någon överraskning. Gamla och sjuka dör. Punkt. Hela tiden, varje sekund. Av Corona eller något annat. I de flesta fall av något annat.

Det är inget nytt. Och de flesta hade sina dagar räknade redan. 99 % av alla som dött i Italien var gamla och multisjuka. Corona är bara en bidragande faktor, inte utlösande på något sätt.

Varför är det så viktigt att bekämpa corona men inget annat som kostar betydligt fler liv? För det måste ju i slutändan vara det som är det viktiga, antalet offer för dödskällan, inte sant? Varför annars ens prata om det.

Varför ligger ansvaret bara på alla andra, inte på de som faktiskt är i riskzonen? De borde ju om några vara försiktiga. Varför ska detta ansvar ligga på alla andra - att vi andra ska sluta leva, vi andra ska sluta handla, vi andra ska sluta resa, vi andra ska sluta gå ut, vi andra ska isolera oss.

Är du i riskzonen, och du vill inte bli drabbad - håll dig borta under en tid. Vuxenansvar som med allt annat. Det är ingen i media som gråter över lungsjuka som dör av cancer annars, röker de så säger folk "då man nog skylla sig lite själv".

Det är väl i deras intresse kan jag tycka? Sen får vi andra göra det vi kan för att begränsa eventuell smitta, men det ska inte vara så att hela samhället ska dö som ett kollektiv av ren sympati.

Och om det nu ska vara så, varför nu men aldrig annars?

Vad är det som pågår bakom kulisserna?
Citera
Medlem
Bekräftade coronafall efter after ski i Åre – smittspårning pågår

https://www.op.se/artikel/bekraftade-coronafall-efter-after-ski-i-are-smittsparning-pagar?fbclid=IwAR0_4LB11KIE-xnM0GDtj-meYMw 88dsk9Q3ZQOA0JdEEuio2flmSLpoY6no

Alltså va är det för fel på folk?
Citera
Bannlyst
Är jag den ända som tycker det är bra att gammlingar ryker? dom är en kostnad för oss svenska skattebetalare

vi borde låta viruset härja fritt då det bara är dom som dör
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Samtidigt som oppositionen ger sitt godkännande.
För vem vill ha den här epidemin på sitt bord ?
Vilka i oppositionen ger sitt godkännande till regeringens agerande? och varför skulle de behöva göra det när regeringen har majoritet?
Att den regering som styr förväntas agera på ett bra sätt är knappast för mycket begärt av medborgarna. Majoriteten av svenskarna har röstat fram den sittande regeringen, kan dom inte ställa krav på ett kraftfullt agerande? det är inte oppositionen som styr landet tillsammans med regeringen. Skulle det vara så behöver vi inte rösta på vilket parti vi vill ska styra landet.
Nu lägger man över ansvaret på medborgarna, de få kritiska frågor som de har fått svarar dom inte direkt på utan undviker att svara med floskner och slentrianmässiga upprepningar som tex att det är viktigt att tvätta händerna, man ska tänka sig för innan man vistas med andra människor osv.
Oppositionen styr inte Sverige, var har du fått det ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in