2020-03-20, 14:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
VARFÖR stängs inte gym?

VARFÖR stängs inte skidorter?

VARFÖR låter man folk åka tåg? Tågen mellan Stockholm och Göteborg är som tidigare sagt fortfarande knökfulla.

Vad håller Sverige på med? Är vi helt jävla sönderpantade eller?

#AllaSkaSmittas
Citera
2020-03-20, 14:19
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Vemmpratar om dig?

Det står män ser du väl!
DU kommenterade mitt inlägg med ” Män är ni djur eller?”

Jag svarar att om du riktar ditt Män till mig så upplyser jag dig om att jag är kvinna. Om du skrev fel och det skulle vara men blir svaret det samma. Är du ignorant eller?
Citera
2020-03-20, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Och att det hjälper föga att utse Tegnell till en syndabock. Han har fått utstå en hatvåg utan dess like. Dom är ju många som är inblandade i besluten som tas.
Han har gjort en del knepigheter men det är precis sant det du skriver att det är verkligen inte hjälpsamt att fokusera på hans person.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
VARFÖR stängs inte gym?

VARFÖR stängs inte skidorter?

VARFÖR låter man folk åka tåg? Tågen mellan Stockholm och Göteborg är som tidigare sagt fortfarande knökfulla.

Vad håller Sverige på med? Är vi helt jävla sönderpantade eller?

Obegripligt.
Generaldirektören står och säger att folk ”bör tänka över” om de verkligen ska åka till fjällen.
Hur jävla mesigt får det bli, jag trodde att det kanske fanns en gräns för hur mjäkigt myndigheterna kan bete sig, men det finns fan ingen botten i detta.
Stäng skidorterna om ni inte vill att folk ska åka dit, hur svårt kan det vara.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag har bara enkla andningsskydd och skyddsglasögon men bättre än inget. Men jag har inte börjat använda det ännu.

Svårt att ge dig ett bra svar här, något är bättre än inget och man kan inte veta hur hårt viruset slår emot olika individer.
Fundera framför allt på varför du inte vidtar åtgärd och skyddar dig.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abo142
fler än 100+ smittade i sthlm sedan igår

16 totalt döda nu då 2020-03-20 igår 11.

Citat:
Även fall som smittats i Sverige har till störst del smittats av personer i sin omgivning som kommit hem från utlandsresa och visats vara smittade, men senaste nu finns även fall som misstänks ha smittats i samhället. Nationellt har 16 av fallen rapporterats avlidna.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/aktuellt-epidemiologiskt-lage/
Citera
Medlem
Förbjud after ski. Skit i skolorna
Citera
2020-03-20, 14:21
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jo det är det?

""WHO considers ‘airborne precautions’ for medical staff after study shows coronavirus can survive in air
Published Mon, Mar 16 202012:24 PM EDTUpdated Tue, Mar 17 202011:28 AM EDT""

https://www.cnbc.com/2020/03/16/who-considers-airborne-precautions-for-medical-staff-after-study-shows-coronavirus-can-survive-in-ai r.html

SARS-CoV-2 kan överföras med utandningsluften då personer pratar med varandra. Det kan spridas från asymtomatiska bärare som inte märker några symtom och presymtomatiska bärare som smittar i 3-4 dagar innan dom märker symtom av covid-19. SARS-CoV-2 kanske svävar i luften upp till 3 timmar ungefär som dammpartiklar i vissa miljöer som sjukhusmiljöer. Personer som insjuknat i covid-19 smittar. Smitta kan finnas på ytor i miljön.

Källa:

Sky News, COVID-19 'much, much worse than Ebola', 13 mars 2020, https://www.youtube.com/watch?v=uLXyFJEbj_s

CNN.com, Asymptomatic cases may be driving spread of coronavirus, 17 mars 2020, https://edition.cnn.com/videos/healt...s/coronavirus/

Dr. John Campbell, Sat 14 March, Contradictions, Sat 14 March, https://www.youtube.com/watch?v=Etlyvt9n_QE

Wikipedia, Infektionssjukdom, https://sv.wikipedia.org/wiki/Infektionssjukdom

livescience, New coronavirus may spread as an airborne aerosol, like SARS, https://www.livescience.com/coronavirus-can-spread-as-an-aerosol.html
Senast redigerad av singularitet 2020-03-20 kl. 14:40.
Citera
2020-03-20, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stolypin
En 95-årig kvinna har nu dött i Linköping. Tragiskt. Hennes tid var verkligen inte inne. Folkmördarmyndigheten har slagit till igen.

Ett mycket okunnigt inlägg av dig.

En 95-årig kvinna med svår underliggande sjukdom avlider och konstateras ha haft Covid-19. Det går dessutom inte att fastställa vad som är den egentliga dödsorsaken. Är väl dock inte orimligt att anta att coronaviruset förkortade hennes liv någon dag eller vecka. I media får detta fall nu oberättigat uppmärksamhet p.g.a. pandemin.

Har man erfarenhet av äldre äldre och "vård i livets slutskede" så vet man att vanlig influensa, andra halsinfektioner, kräksjuka m.m. också kan leda till att döden för sköra äldre människor kan komma tidigare. Detta är mer eller mindre något som vården lever med dagligen och som i princip inte kan förhindras om inte sjuka äldre människor skall skötas av personal i "rymddräkter" eller robotar och att anhörig-/närståendebesök helt förbjuds.

Ett ”normalt år” avlider ca 90.000 i Sverige med en befolkning på ca 10 Miljoner invånare. I genomsnitt blir detta ca 250 personer/dag. Vid influensatider och värmeböljor så blir dödstalen per dag givetvis högre.

När man i efterhand ser dödstalen i olika länder så är det troligen många parametrar som behöver analyseras noggrant i förhållande till en konstaterad överdödlighet om mer adekvata åtgärder (än vad som i vissa fall förmodligen använts nu) skall kunna sättas in för att stoppa framtida farliga virusutbrott/pandemier där immunitet hos befolkningen och vaccin saknas. I det sammanhanget är det ofrånkomligt att överdödligheten också måste vägas mot de andra ekonomiska och samhällsskadliga effekter som kan uppstå när åtgärder sätts in.
Citera
Medlem
itsallalies avatar
De kan likagärna stänga skolorna.

Min son får inte gå i skolan för han är lite snorig.

Dottern och 3 till var i sin klass idag, resten är sjuka eller blivit hemskickade för minsta lilla.

Både jag och frun har arbeten där vi, tillsynes ska arbeta vid total jävla härdsmälta.

Nu känns det som att det är skitsamma oavsett, jag kör redan över vad alla regler och lagar säger för vissa av mina kollegor är hemma.
Citera
Medlem
Covids avatar
Men detta är inte hongkonginfluensan.

Antag att regimen struntar i saken och sätter ekonomin och jobben först. Då sprider sig sjukdomen som en löpeld, och du kommer att se gamlingar döda på trottoaren, en sjukvård i kaos och ett folk som skriker i panik av vad de ser. Regeringen avsätts, och det som kommer istället implementerar just det vi ser nu. Bara med fördröjning.

Inte för att det spelar någon roll, eftersom alla runt omkring oss har gjort exakt så. Vart skulle vi flyga?

Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Du har en poäng.
Om medicinen är värre än sjukdomen så är det kanske bättre att skippa medicinen..
I nuläget så håller samhället på att kollapsa framför våra ögon efter att ett fåtal dödsfall.
En sak om folk är sjuka i en sådan omfattning att saker slutar funka, men där är vi inte.

Fast industrin är uppenbarligen hopplöst beroende av underleverantörer från hela världen, vilket visat sig fatalt.
När Volvo byggde Amazoner så blev det inte samma kollaps när Hongkonginfluensan härjade..
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Källa: Wikipedia

Videoklipp:
https://www.youtube.com/watch?v=byQhV-_1GXs

Förlåt mig för OT.
Du är förlåten 😂
Citera