2020-03-20, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Hur kan börsen gå upp när Volvo har lagt ner?
Volvo är snart under 80kr, lugn
Citera
2020-03-20, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Vad skulle vinna på det?

Kina har redan lanserat sin insats i Wuhan som en succé och imponerat på omvärlden med sin beslutsfasthet. Om det skulle uppdagas att allt var förgäves så skulle det innebära en enorm progandaförlust.
Citera
2020-03-20, 13:06
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Hur känner ni vad gäller att sitta med aktier över helgen denna gången? Jag tror ju egentligen på stadig uppgång nu, men å andra sidan känns det som high risk low reward även denna helg...

Känns som ett onödigt magont. Vad är chansen att det blir goda nyheter under helgen (minskad smittspridning, vaccin etc) vs risken med dåliga nyheter (mer karantän, nedstängning av samhället i allmänhet och ökade dödsfall?)
Citera
2020-03-20, 13:20
Medlem
Nu har jag gått in och köpt 4 fonder och 4 aktier. Tänkte logga ut för att inte logga in igen på nån månad, så får det bära eller brista, vill inte hålla på mixtra en massa.

Förmodligen rätt osäkert ett tag till, men tänker på lång sikt att jag kommer gå plus.
Senast redigerad av Jnewj 2020-03-20 kl. 13:22.
Citera
2020-03-20, 13:21
Medlem
Citat:
Hur kan börsen gå upp när Volvo har lagt ner?
Volvo har gått ner ca 40% senaste månaden, börsen har gått ner ca 25%. Reaktionen skedde för en månad sen...
Citera
2020-03-20, 13:21
Medlem
Rätt kul som förstagångsköpare att sitta å titta på alla minustecken 🤓 gått in me lite småpengar bara

Så avvaktar innan jag går in med mer, har dålig magkänsla känns som att "nyheten"
Lågkonjunkturen inte satt sig i folks huvuden än riktigt
Nästa vecka äre nog mer förståelse. Men vad vet jag
Har 400k att investera i nuläget
Senast redigerad av SK4NDAL 2020-03-20 kl. 13:23.
Citera
2020-03-20, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Volvo har gått ner ca 40% senaste månaden, börsen har gått ner ca 25%. Reaktionen skedde för en månad sen...

Ja, fast nu talar politiker om att vi kan få en arbetslöshet som biter sig fast på 40%. Vem satsar på börsen då? Ingen kommer att kunna konsumera något. De som jobbar kommer få 20-30% högre skatt för att täcka upp, de som inte jobbar kommer tvingas leva på existensminimum. Sverige är färdigt. Det krävs decennier av stålbad innan en återhämtning är i sikte.
Citera
2020-03-20, 13:28
Medlem
Citat:
Ja, fast nu talar politiker om att vi kan få en arbetslöshet som biter sig fast på 40%. Vem satsar på börsen då? Ingen kommer att kunna konsumera något. De som jobbar kommer få 20-30% högre skatt för att täcka upp, de som inte jobbar kommer tvingas leva på existensminimum. Sverige är färdigt. Det krävs decennier av stålbad innan en återhämtning är i sikte.
Dom får inte sparken på volvo, betald semester kan man snarare se det som. Kvalitetstid hemma med familjen. Semestrarna i sommar dras säkert in och dom jobbar ikapp den förlorade produktionen då, plus minus noll i bästa fall. Optimistiskt synsätt då men inte omöjligt.

40% av jobben har jag svårt att se, jobbar 40% av alla sverige i flyg, rese, restaurang och hotellbranschen?
Citera
2020-03-20, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Dom får inte sparken på volvo, betald semester kan man snarare se det som. Kvalitetstid hemma med familjen. Semestrarna i sommar dras säkert in och dom jobbar ikapp den förlorade produktionen då, plus minus noll i bästa fall. Optimistiskt synsätt då men inte omöjligt.

40% av jobben har jag svårt att se, jobbar 40% av alla sverige i flyg, rese, restaurang och hotellbranschen?

Nej, men dessa branscher kräver att det finns någon som har pengar. Det är inte Volvos arbetare som bor på hotell, äter på restaurang och flyger hit och dit.
Citera
2020-03-20, 13:32
Medlem
Citat:
Nej, men dessa branscher kräver att det finns någon som har pengar. Det är inte Volvos arbetare som bor på hotell, äter på restaurang och flyger hit och dit.
Var ska volvo arbetarna semestra 2020 när dom har möjlighet? Flyga till Italien? Snarare en vecka på Gotland, Stockholm, Ystad osv.
Citera
2020-03-20, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Vad skulle vinna på det?

Varför skulle dem börja tala sanning nu när dem inte gjort det tidigare. Det branta fallet i antalet smittade och döda känns heller inte trovärdigt.

Diktaturer ljuger alltid, som Bagdad Bob.
Skulle utan tvekan sätta 10K på att både Kina och Iran har fler döda än Italien.
Citera
2020-03-20, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maduro
Jag tror det är för tidigt. Rusningen idag är trevlig för de som sitter kvar men hade jag suttit kvar så skulle jag personligen se detta som en chans att kliva av.

Sverige, precis som US, ser inte riktigt allvaret och långsiktigheten i detta som sker nu. Väldigt snart kommer allvaret att vara tydligt nog.

Jag sticker ut hakan och gissar att vi ska ner mer, rejält mer.

Kinas nedstängning var absolut effektiv och de börjar komma igång igen. Frågan är om de startade lite lite för tidigt och får se en andra våg.

Vad tror ni?

Som du skriver; botten är långt ifrån nådd.

Vänta tills viruset slår till här i Sverige och USA inom 1-3 veckor med full kraft - då blir det åka av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in