Citat:
Ursprungligen postat av
Soltorkadetomater
Såg ditt tidigare inlägg också och kan bara hålla med! Jag har bra privat kontakt med min arbetsgivare och jag förvarnade redan i slutet av januari om vad som komma skall pga totalstoppet i Kina, alla jag sa det till sa bara att jag skulle lugna ned mig, sluta va så schitzofren (stavning) osv osv.
Jag förberedde mig, hämtade ut familjens viktiga receptbelagda mediciner, tog bort mina byggkrediter och baka in i huslånet dvs jag har nu en belåningsgrad på ca 65% av husets värde idag! Jag räknar iskallt med att bo kvar minst 5-7 år till så när huspriserna börjar falla kan det bli ända upp till 40%! Visst tog väl 6 år efter finanskrisen 2008 innan priserna kom tillbaka. Denna gång när ett vaccin kommer om ca 2 år så efter det kommer priserna börja stiga igen så gissar att mitt hus bör ligga på dagens nivå igen ca år 2025-2027 någonstans..!
Som sagt så tänker jag på alla stackare som sitter på dyra 5 miljoners lån för nybyggda radhus på fina adress med 80% belåning och leasade bilar och kreditköpt inredning med ännu värre räntor!!
När ena eller bägge blir av med jobben .... fy fan säger jag bara vilka stackare alltså :/
Självmord lär ju öka kommande åren pga depressionen som följer efter i befolkningen
Ja det här är tragiskt och man kan inte direkt skylla på individen som bara följer vanlig TV och har noll koll på riskerna att belåna sig såpass mycket.
Skyller mest på media och staten som inte ger ett varnande tecken för att belåna sig för mycket och rent utav promotat det med minusränta. Jag hade inte haft någon koll alls, var i ungefär samma sits som dessa tills jag började lyssna väldigt mycket på olika kanaler på Youtube, läste annat än vanlig media och dylikt för att förstå riskerna med krediter.
När jag fick reda på det gjorde jag en tväromvändning och snålade som fan för att bli av med de mesta av alla lån och krediter och jag är väldigt glad idag att jag gjorde det, lider dock med resten.
Den här världen vi lever i, som nu kommer försvinna, där konsumtion är det enda man lever för var rent utav livsfarlig. Folk levde som kungar eftersom alla influencers påverkade folk att leva som i lyxfällan, nu vänder vi steken och folk får leva i fattigdom istället ett bra tag innan det stabiliserar sig. Lär vi oss något av historien? Knappast.
"Those Who Do Not Learn From History Are Doomed To Repeat It."