2020-03-20, 11:39
Medlem
Vi som har varnat om det här ( och statens alla tranferiringar o anställda o alla fejkjobb) o varför skatterna har varit alldeles för höga kommer nu få rätt , jämför livet med att sätta en kanyl i armen
o låt det droppa ut , hur länge klarar sig samhället, öka droppet, snabbare slut, tillläggas
så skall kostnaden för invandringen tas med i beräkningen 1975 o framåt dvs under 45 år ,
tusentals miljarder kronor har slösats på dom.
Citera
2020-03-20, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knux
När Rose Club i Stockholm ber om bidrag och säger att dom går på knäna så vet man att det gått för långt.

Snacka om att suga ur alla vinster under decennier av bra dagskassor för att minimera likviditeten. Och nu ber man om pengar.

Men det är väl lite så det funkar för krogbranschen i Stockholm just nu.

^ det här.
De sålde Rolexklockor med Champagne och nu tigger de.
Behandlade människor som skit i dörren och nu ber de.

Jag tycker vi behandlar de som skit tillbaka. Glöm inte vem som involverad i Rose, Robert Hållstrand.
Ingen fattiglapp.
Citera
2020-03-20, 11:42
Medlem
I mars förra året bidrog utländska turister med 8 miljarder kronor till svenska ekonomin. Motsvarande siffra samma månad i år är nära noll, enligt Stockholms Handelskammare.

Följdeffekterna av detta kommer dröja sig kvar i många år.
Citera
2020-03-20, 11:43
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Såg ditt tidigare inlägg också och kan bara hålla med! Jag har bra privat kontakt med min arbetsgivare och jag förvarnade redan i slutet av januari om vad som komma skall pga totalstoppet i Kina, alla jag sa det till sa bara att jag skulle lugna ned mig, sluta va så schitzofren (stavning) osv osv.

Jag förberedde mig, hämtade ut familjens viktiga receptbelagda mediciner, tog bort mina byggkrediter och baka in i huslånet dvs jag har nu en belåningsgrad på ca 65% av husets värde idag! Jag räknar iskallt med att bo kvar minst 5-7 år till så när huspriserna börjar falla kan det bli ända upp till 40%! Visst tog väl 6 år efter finanskrisen 2008 innan priserna kom tillbaka. Denna gång när ett vaccin kommer om ca 2 år så efter det kommer priserna börja stiga igen så gissar att mitt hus bör ligga på dagens nivå igen ca år 2025-2027 någonstans..!

Som sagt så tänker jag på alla stackare som sitter på dyra 5 miljoners lån för nybyggda radhus på fina adress med 80% belåning och leasade bilar och kreditköpt inredning med ännu värre räntor!!
När ena eller bägge blir av med jobben .... fy fan säger jag bara vilka stackare alltså :/

Självmord lär ju öka kommande åren pga depressionen som följer efter i befolkningen

Ja det här är tragiskt och man kan inte direkt skylla på individen som bara följer vanlig TV och har noll koll på riskerna att belåna sig såpass mycket.

Skyller mest på media och staten som inte ger ett varnande tecken för att belåna sig för mycket och rent utav promotat det med minusränta. Jag hade inte haft någon koll alls, var i ungefär samma sits som dessa tills jag började lyssna väldigt mycket på olika kanaler på Youtube, läste annat än vanlig media och dylikt för att förstå riskerna med krediter.

När jag fick reda på det gjorde jag en tväromvändning och snålade som fan för att bli av med de mesta av alla lån och krediter och jag är väldigt glad idag att jag gjorde det, lider dock med resten.

Den här världen vi lever i, som nu kommer försvinna, där konsumtion är det enda man lever för var rent utav livsfarlig. Folk levde som kungar eftersom alla influencers påverkade folk att leva som i lyxfällan, nu vänder vi steken och folk får leva i fattigdom istället ett bra tag innan det stabiliserar sig. Lär vi oss något av historien? Knappast.

"Those Who Do Not Learn From History Are Doomed To Repeat It."
Senast redigerad av Haddock93 2020-03-20 kl. 11:46.
Citera
2020-03-20, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vissa experter varnar för hyperinflation. Allt känns möjligt nu.

Vad ska jag göra med mitt sparkapital för att säkra upp det så mycket som möjligt? Köpa ett hus? Köpa guld?

Lägg pengarna i dollar. Som Anders Borg sa, Sverige står mycket dåligt rustat. Nu slår det tillbaka till alla som välkomnar invandringen. Sverige är kört nu, satsa internationellt,Sverige reser sig icke. Enligt borg står Amerika mycket mer rustat för detta
Citera
2020-03-20, 11:46
Medlem
Att samhället är så skört! Folk lever hand i mun och är extremt belånade. Hur ska det gå med alla höga bolån tex?

Om folk bodde i en "allmännytta" som tog ansvar och sänkte hyror i kris el om folk verkligen ägde sina lgh ist för banken.?

Nu ska vi rädda bankerna samtidigt som folk få gå från sina hem? Ev.

Jaja.

Men vad ska man göra?

Hitta alternativ. Folk får jobba deltid och dela på jobben. Hitta nya sätt att producera och konsumera.
Hemkörning och hembränt.
Underhållning på nätet, sport och spel på tv. Mer konferenser osv på tv. Mer bilkörning. Sänk bränslepriserna tex.
Staten borde investera i bostadsbyggande, vi bor för trångt.

Sen medicinbranchen. Utveckla nya skydd och testapparatur.

Skaffa barn. Det tar tid men är bra på sikt.

Andra hemmaaktiviteter, hobbys osv.

Vi måste spara också. Tex noll invandring.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knux
När Rose Club i Stockholm ber om bidrag och säger att dom går på knäna så vet man att det gått för långt.

Snacka om att suga ur alla vinster under decennier av bra dagskassor för att minimera likviditeten. Och nu ber man om pengar.

Men det är väl lite så det funkar för krogbranschen i Stockholm just nu.

Sturecompagniet brukade förr ha hela årets kostnader betalda i mars. Plockar som du säger ut all vinst och gnäller sedan vid första peoblem..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Undrar samma.
Hur förbereder man sig bäst för en hyperinflation?

frågan kryper väl ner till: att ska man äta sättpotatisen eller sätta ner den i jorden o vänta.....
Citera
2020-03-20, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Såg ditt tidigare inlägg också och kan bara hålla med! Jag har bra privat kontakt med min arbetsgivare och jag förvarnade redan i slutet av januari om vad som komma skall pga totalstoppet i Kina, alla jag sa det till sa bara att jag skulle lugna ned mig, sluta va så schitzofren (stavning) osv osv.

Jag förberedde mig, hämtade ut familjens viktiga receptbelagda mediciner, tog bort mina byggkrediter och baka in i huslånet dvs jag har nu en belåningsgrad på ca 65% av husets värde idag! Jag räknar iskallt med att bo kvar minst 5-7 år till så när huspriserna börjar falla kan det bli ända upp till 40%! Visst tog väl 6 år efter finanskrisen 2008 innan priserna kom tillbaka. Denna gång när ett vaccin kommer om ca 2 år så efter det kommer priserna börja stiga igen så gissar att mitt hus bör ligga på dagens nivå igen ca år 2025-2027 någonstans..!

Som sagt så tänker jag på alla stackare som sitter på dyra 5 miljoners lån för nybyggda radhus på fina adress med 80% belåning och leasade bilar och kreditköpt inredning med ännu värre räntor!!
När ena eller bägge blir av med jobben .... fy fan säger jag bara vilka stackare alltså :/

Självmord lär ju öka kommande åren pga depressionen som följer efter i befolkningen

Har också vänner som sitter på 5-6 msek i lån. Samma vänner gnällde över hur torftigt allt blev ekonomiskt när en i paret var föräldralediga, de skakar nog en del nu..

Sedan har jag vänner som sitter i billiga HR i Sthlms innerstad och hyr ut sina villor/BR för 15-20k i vinst varje månad..Den sidoinkomsten kan de ju sannolikt glömma framöver..
Citera
2020-03-20, 11:49
Medlem
Samtliga hotell i Spanien har nu fått ordet om att stängas helt.
Citera
2020-03-20, 11:51
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
I mars förra året bidrog utländska turister med 8 miljarder kronor till svenska ekonomin. Motsvarande siffra samma månad i år är nära noll, enligt Stockholms Handelskammare.

Följdeffekterna av detta kommer dröja sig kvar i många år.
Å andra sidan slösar inte svenskar bort sina pengar i andra länder.
Citera
2020-03-20, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reyman66
Vi som har varnat om det här ( och statens alla tranferiringar o anställda o alla fejkjobb) o varför skatterna har varit alldeles för höga kommer nu få rätt , jämför livet med att sätta en kanyl i armen
o låt det droppa ut , hur länge klarar sig samhället, öka droppet, snabbare slut, tillläggas
så skall kostnaden för invandringen tas med i beräkningen 1975 o framåt dvs under 45 år ,
tusentals miljarder kronor har slösats på dom.

Tysklands försvarsmakt, Bundeswehr kallas nu in! 180.000 soldater och 75.000 reservister sätts omedelbart in rapporterar CNN.

Kommer det bli kaos? Vad är anledningen till att en kvarts miljon soldater kallas in i Tyskland?

Vem kommer betala alla arbetslösa..? Är väl staten som får skicka in biljarder till a-kassorna. Vaccin först om 1,5 år tidigast alltså och vilka koncerner klarar sig så länge?

Kaos i västvärlden ... då vill jag inte ens tänka på hur illa det blir i U-länderna!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in