2020-03-20, 10:08
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Smittan kom kanske in i klustret Sydkoreas damhandbollsliga, det måste inte vara märkligare än så även om det är spännande att försöka hitta något sensationellt.

Folkhälsomyndigheten uppger att man även tittar på var i samhället smittan sprids, tankarna går då till geografin, men det kan till exempel vara klustret kring hemvändande Italienresenärer men också inom fotbollsvärlden, frimärkssamlarna eller vad som helst, och då kan man sätta in punktåtgärder för att begränsa eller stoppa spridningen i klustret.

Varför måste man göra allt så svårt för sig med allsköns utsvävande diskussioner?
Det är mer eller mindre allmänt känt att det kom in via en religiös sekt, har vevats mycket i media om det.

Du har väl inte lika dålig koll på allt annat du postar här, eller..?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Länken funkar inte att öppna. Ska man märka ord så står det “suggests” och inte att det smittar asymtomatiskt. Men men.

Testa annan webbläsare......................[/quote]

Ok har fixat. Tack!
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
The viral load that was detected in the asymptomatic patient was similar to that in the symptomatic patients, which suggests the transmission potential of asymptomatic or minimally symptomatic patients.

Ok men det var inte det du länkade till.[/quote]
Även om "viral load" är lika så antar jag att en asymptomatic inte hostar och sprider sin "Viral load" i omgivningen på samma sätt som en med symptom?
Citera
2020-03-20, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
Vaccin hinner inte fram,
Flockimmunitet gäller.
Corona ofarligt för 95 % av befolkningen.

Hårdare åtgärder leder till massarbetslöshet.
Masskonkurser.
Masskriminalitet.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vd-n-for-tredje-ap-fonden-inte-skadat-nagot-liknande-sedan-efterkrigstiden

Jag tror att maximala åtgärder under en månad, med option på förlängning, är lindrigare än konsekvent hårdare åtgärder under oöverskådlig tid.

En "paus" kan vara lättare att hantera än successiv strypning.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Saras man dog i corona: ”Hon höll honom i handen”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rAJw13/saras-man-dog-i-corona-hon-holl-honom-i-handen

Är det här Sveriges yngsta dödsfall, och är det någon som vet om personen hade underliggande sjukdomar?
”Sara” sa i intervjun att hennrs man enbart hade ont i ryggen vilket han för övrigt tränade på gym för att komma tillrätta med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
BREAKING:

Det här har inte släppts ännu men över 100 nya coronafall har identifierats nu på morgonen och plockats in på sjukhus runt om i Stockholms län, varav 19 har lagts i respirator. På bara några timmar idag har nu ytterligare 10 procent av länets sammanlagda respiratorkapacitet tagits i anspråk - och helgen har inte ens börjat.

Jag undrar hur det här kommer att presenteras i media? och när?

Senast jag läste gäller tystnadsplikten fortfarande inom sjukvården. Tycker att lagändring ska till och att meddelandeskyddet ska bort under kristid och att de som läcker får löneavdrag tills krisen är över och sedan fängelse
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Nya politiska trix från JÖK partierna kommer. Ja de kommer att vara kvar 100% säkert.

Kommer de sedan åka på semester till Afghanistan?
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Alla experter inklusive FHM gör avancerade gissningar ut i från tidigare epidemier. Det man vet är att det finns ett stort mörkertal och man har ett hum på hur smittsamt det är. Sen pruttar experterna ut olika gissningar. Take your pick som du tror på.

Vem som gör rätt vet vi först efteråt. Men att minska de sociala kontakterna minskar smittspridningen. Men smittan kommer aldrig försvinna innan vi får immunitet. Vare sig det är genom flockimmunitet eller vaccin. Ett virus försvinner inte av sig själv. Det har aldrig gjort det och kommer aldrig göra det.

TIll ex jag tror bara gissar genom ha läst vissa experters utlåtande att dödstalen skiljer sig mellan Italien och Korea beror på A Median åldern skiljer sig ganska mycket B Andelen rökare är 5 gånger högre i Italien hos de smittade än i Sydkorea. Men min gissning och den expertens gissning är lika bra som en annan. Sen finns det säkert sådana saker som det allmänna hälsoläget hos befolkningen. Jag ska lägga till att och jag bara gissar att äldre i Italien har fler sociala kontakter än de i SK.
Du kan inte läst det du argumenterar emot. Dödligheten i % skiljer sig INTE mellan Sydkorea och Italien. Det finns sätt att räkna på detta där man inte famlar i mörker. Det är därför det INTE skiljer sig åt, och det är därför världens experter INTE är oeniga om de siffror jag gav dig.
Citera
Medlem
Okapihjords avatar
Blodgrupp A tycks vara betydligt mer mottaglig för Corona än blodgrupp 0.

https://www.sciencefocus.com/news/blood-type-a-more-vulnerable-to-coronavirus/
Citera
2020-03-20, 10:10
Medlem
Nyaste tal från Österrike.
https://www.sozialministerium.at/Informationen-zum-Coronavirus/Neuartiges-Coronavirus-(2019-nCov).html

Ej än inrapporterat till https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-03-20, 10:10
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Så är det säker men du måste erkänna att Corona Bob bör ha bidragit en hel del till att människor kände sig trygga i att resa ut på din tedan betalda ”semester”? Hade Dr. T-sprit skött sitt jobb och uppmanat folk till försiktighet långt tidigare än han de facto gjorde hade nog flertalet stannat hemma. Eller vad tror du?
Framförallt borde han ha sett till att de sattes i karantän när de återvände!
Men Italien hade typ visst ingen smitta enligt honom, den skulle ju inte ens komma utanför Kina.
Citera
2020-03-20, 10:11
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Senast jag läste gäller tystnadsplikten fortfarande inom sjukvården. Tycker att lagändring ska till och att meddelandeskyddet ska bort under kristid och att de som läcker får löneavdrag tills krisen är över och sedan fängelse

Jobbar inte inom sjukvården. Däremot har jag långa öron.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in