2020-03-20, 09:25
Medlem
LucNNs avatar
Läste tidigare att man inte kommer redovisa dödsfall utan kommer klumpa in dom i smittofallsstatistiken. Stämmer det eller fattade jag fel? Och har någon källa?
Citera
2020-03-20, 09:26
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Om regeringen går så långt att de använder pliktlagstiftning så kommer "alla" förstå att det är allvar, även sjukvårdspersonal. För då är det riktig kris. Det är därför man tar det långsamt. Man har redan nu lyckats relativt bra i Sverige med att få folk att göra det de ska utan tvångslagstiftning.

Det är lite nynassar som skriker, några äldre och allmänna tokstollar och okunniga som brölar. Det stora flertalet gör vad myndigheterna säger.

Varför? De flesta vill inte bli sjuka och dö.
Det är knappast ”mans” förtjänst.
Snarare beror det på att folk läst, sett och hört om virusets verkningar och sett hur andra länder agerat.

Regeringens talesperson Tegnell kritiserade ju i förra veckan företag som lät sina anställda jobba hemifrån, och har kommit med en mängd förvirrande uttalanden. Myndigheterna har snarare varit tvungna att anpassa sig till det som folk har fattat, och ligger ett steg efter.

Så det är inte tackvare ”man”, utan trots!
Citera
2020-03-20, 09:26
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Wow, du läste på flashback? Det måste vara sanning.

Man kan inte ta allt som skrivs här för att vara falskt, bedömde användaren som trovärdig. Sen kan jag också relatera till min direkta närhet, personer som hostar, har halsfluss och feber men som inte testar sig.
Citera
2020-03-20, 09:27
Medlem
Trump blames media for virus spread
https://www.bbc.com/news/av/51920963/coronavirus-trump-blames-media-for-virus-spread
Citera
Medlem
Slashkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om det är en älg.

Visar det sig genom observationer att det är en älg blir det ett omfall, då byter man strategi och taktik om det är fördelaktigt, inget konstigt.

Ska man jobba strukturerat och inte irra runt som yra höns måste man bestämma sig för vad det är man har framför sig, det går liksom inte att vackla hit och dit, det blir bara pannkaka.

Man bör spara på krutet, skymtar vi en anka tar vi fram hagelbössan, ser vi att det är en älg tar vi älgstudsaren, och får vi bekräftat att det är ryssen så drar vi fram artilleriet.

Folkhälsomyndigheten följer utvecklingen och är hela tiden beredd på att omvärdera, just nu anser man att vi inte behöver vidta strängare åtgärder, det kan komma att ändras precis när som helst om det finns fog för det.

Ring myndigheten och erbjud din kunskap istället för att hänga här och kritisera, så gör du oss alla en tjänst.
Nej men hoppsan, blev du arg?
Trodde vi hade en givande diskussion där vi var konstruktivt kritiska i våra argument?

Varför ska man spara på krutet i den här extrema situationen menar du? Spara till när då? Till när det har gått lika långt som i tex Italien eller Spanien?

Proaktivt, evidensbaserade åtgärder kontra vad du förespråkar är det som skiljer oss åt här.

Dessutom börjar du med att säga att vi måste jobba strukturerat och bestämma oss för vad vi har framför oss för att i nästa stycke säga att man när som helst kan komma att omkullkasta den arbetshypotesen, samtidigt som det inte går att "vackla hit och dit"?
Som sagt, med detta har du alltså sagt att din teori inte är särskilt cementerad i verkligheten.

Mer och mer övertygad blir jag om att cykeln du är ute och trampar på saknar styre...
Senast redigerad av Slashken 2020-03-20 kl. 09:34.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Du måste vara bra yr om du tror på detta i ett fortfarande så tidigt stadie. Jag vågar nästan lova att det inte på långa vägar är över där borta.

Jag tror inte att man har utrotat smittan i Kina, däremot tycks man ha kontroll över spridningen.

Jag kan tänka mig att man framöver kommer att få lokala utbrott där man inte har haft samma utbredning som i Wuhan/Hubei, men att man snabbt får det under kontroll.

Wuhan drabbas i stor skala igen? Nej, det tror jag inte på.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Självfallet är mörkertalet i Ryssland stort, men ligger det inte i SVTs intresse att rapportera om Sveriges mörkertal?

Läste ett inlägg här där någon jobbar på ett äldreboende haft 2 dödsfall, båda vid feber, men ingen av dem testades för Corona.

Nej för svenska trollfabriken är det såklart viktigare att peka på att Ryssland gör något fel än erkänna att man själv gör fel.

De som påpekar detta måste tillhöra ryska trollfabriken. Det är så man vet att de tillhör svenska trollfabriken.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollsajtmedlem
Sverige är i stenåldern i jämförelse med t ex Thailand. Kolla hur man hanterar passager in på t ex större varuhus. Helkroppsdecificering, temperaturmätning, utdelning av masker osv. Nåt för Nordiska Kompaniet (NK), IKEA att ta efter?

https://youtu.be/yzbyApswCtQ

Thailand är betydligt mer folkträngsel så de behöver nog hårdare kontroller. Här hemma är det tunnsått med folk överallt just nu. Med IKEA som undantag , "kanske", vansinnigt med bilar på deras parkering häromdagen.
Nej jag skulle aldrig gå dit, kommer inte ske på många månader ett riktigt risk ställe.
Citera
2020-03-20, 09:28
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Jag anser alltså att 0.7 % är orimligt låg dödlighet vid 50 % smittade de närmaste 3 månaderna.

Det var någon som slängde ur sig de siffrorna tidigare, och jag påpekade att de inte går ihop. Smittas så många kommer också dödligheten att vara högre. Allt vi vet tyder i alla fall på det.

Då är vi nog ganska överens.

Vi har ju inte ännu dödligheten i Italien, men den ser ju att bli rejält högre än 0,7%, och då har inte deras sjukvård alls ännu kollapsat så illa som den kunde göra.

Kollapsar vården så lär vi ha nånting mellan 5-7% dödlighet.

Jag har inte uppdaterat mig om det kommit någon ny stor studie, så jag går enligt ungefär-mått baserat på de där kinesiska 100+ och 1000+ studierna: 5 % intensivvård, 15% sjukhus, 60% "mild", 20% asymptomatisk till vad vanliga människor menar med "mild".

Är den asymptomatiska delen mycket större så förändras ju procentsatserna, men tyvärr inte de absoluta talen, om inte större delen av världen tar till Hubei-metoder för att begränsa smittspridningen. Vilket inte kommer att hända.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Kan man förvänta sig nya restriktioner idag inför helgen? Eller väntar de tills på måndag tro?

På helgen har de väl ledigt antar jag.
Vad är på gång? Tänker du på skolan? Eller idéerna att sätta stockholm i karantän?

Ja, ledigt - fredagsmys och mello som vanligt. Coronan smittar inte på helgen i Sverige :-/
Citera
Medlem
slemwalkers avatar
Nu skall förskolepersonalen ta reda på var vårdnadshavarna jobbar någonstans utan att fråga vårdnadshavaren rakt ut.

Ganska så scary taktik detta. Detta är ju givetvis konfidentiellt så det får inte komma ut.

Höll på att tappa hakan när jag hörde detta idag. Det är en skrivelse som kom ifrån ledningen eller kommunen.

Hysch hysch så det skriker om det. Antagligen för att välj vilka barn som får fortsatt omsorg vid nedstängning.
Citera
2020-03-20, 09:30
Medlem
Nyheterna ekot.
Volvo cars stänger hela sin produktion nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in