2020-03-20, 07:18
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Det börjar normalt sätt med grundforskning där man konstaterar att det finns effekt, teoretiskt. Då går man vidare till en så kallad preklinisk studie, dvs labbstudier. Dessa tar kanske tar 2-4 år. Det är utifrån prekliniska studier beslut tas om man ska gå vidare och genomföra kliniska prövningar. Fas 1,2,3 osv, där börjar man småskaligt för att sedan gå vidare till målgruppen och sedermera trappa upp. Det sista som händer är att läkemedlet utvärderas utifrån effektivitet och säkerhet.

Jag skulle säga att det kanske normalt sätt tar 10-15 år för hela processen och är otroligt kostsamt.

Är det nåt mer du vill veta pojkspoling?

Detta är helt fel! Nu talar vi om cirka max ett halvår för ett vaccin på marknaden.
Har du märkt att man har börjat testa vaccin kliniskt? Vi talar inte här om Louis Pasteur......
Citera
2020-03-20, 07:19
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jpegs
Men om så många ska dö i Sverige som ni säger varför är det endast 11 döda nu och vi har haft det i flera veckor?

Det kommer för 13 dagar sedan hade vi endast 15 konstaterade fall
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
Du som inte har fattat att man ska sätta riskgrupperna i karantän - inte de unga opch produktiva.
De unga sprider till äldre, alla bör undvika folksamlingar. Att handla hämtmat är inga problem. Så vill man hålla krogarna igång gör det istället.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Fortfarande bara 11 döda i Sverige.
Samtliga multiskuka med snittålder på 85 år.
Skulle även kunna ha dött av vanlig förkylning.

Och folk tror att digerdöden är här.

Det ligger en hel drös nedsövda med respiratorer som andas åt dem. Utan den skull de dö direkt.
När respiratorplatserna är slut kommer de som inte får plats att dö ganska omgående. Sedan blir nog förloppet utdraget under flera månader när vi slappnar av och låter det hända. Sjukvårdens uthållighet sätts på prov och när hälften av dom är sjuka själva då går det fort utför.

Du kanske är ung känner dig odödlig men jag har vaccinerat mig mot lunginflammation så jag är ändå mer odödlig.
Citera
2020-03-20, 07:20
Medlem
GREKEN1980s avatar
Aftonbladet skriver = För andra dagen i rad har Kina noll nya lokala fall av coronasmitta.

Däremot hade man igår 39 nya så kallade "importfall", alltså människor som rest in i Kina från andra länder med smittan.

För andra dagen i rad har inte heller några nya fall upptäckts i Hubeiprovinsen, där viruset först bröt ut.
Citera
2020-03-20, 07:21
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:

Viruset går inte att stoppa i vilket fall som helst.
Det kommer att cirkulera i minst 1,5 år.
Man kan inte sätta hela befolkningen i karantän så länge.

Ingen kommer att producera något och alla kommer att svälta ihjäl.

Tanken ned Tegnells strategi är att de unga och friska ska ta smällen av viruset. En del kommer att bli sjuka, en del symptomfria. Men de dör inte. Se studie från Italien där 99 % av de döda var multisjuka.
En större del av befolkningen kommer då att bli immuna och viruset klingar av.

Samtidigt ska man skydda riskgrupperna och sätta delar av dessa i karantän.

Då kan även ekonomin funegera som vanligt, utan att allt kraschar med massarbetslöshet, konkurser på löpande band, masskriminalitet.

Exakt så, det är ingen jävla zombieapokalyps som alla tror.
Citera
2020-03-20, 07:21
Medlem
Efterlyser den forskning/statistik som finns angående blodgrupp i förhållande till virus. Vilken är fördelaktig?
Citera
2020-03-20, 07:22
Medlem
Duerfs avatar
Det är rimligt att tro att vi har ett stort mörkertal vad gäller antal smittade. Det gäller både för Sverige och övriga EU. Men det är inte rimligt att tro att vi har ett stort mörkertal vad gäller döda och även där ligger Sverige lågt jämfört med andra länder, i klass med de övriga nordiska länderna och Tyskland.

Jag gissar att norra Europa har umgängesmönster, familjemönster (äldre bor för sig själva eller i äldreboenden), glesbyggt och möjligtvis även auktoritetstro som gör att vi klarar oss bra med vår lösning där vi försöker hålla igång företag så gott det går.

Vi får se i slutändan. Det land som lyckas begränsa smittan och dessutom orsakat minst samhällsekonomisk skada efteråt kommer ha stora fördelar när det gäller att starta upp igen.
Citera
2020-03-20, 07:22
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Detta är helt fel! Nu talar vi om cirka max ett halvår för ett vaccin på marknaden.
Har du märkt att man har börjat testa vaccin kliniskt? Vi talar inte här om Louis Pasteur......

Jag pratar om ett normalt förlopp för framställande av nytt vaccin.
Citera
2020-03-20, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det ligger en hel drös nedsövda med respiratorer som andas åt dem. Utan den skull de dö direkt.
När respiratorplatserna är slut kommer de som inte får plats att dö ganska omgående. Sedan blir nog förloppet utdraget under flera månader när vi slappnar av och låter det hända. Sjukvårdens uthållighet sätts på prov och när hälften av dom är sjuka själva då går det fort utför.

Du kanske är ung känner dig odödlig men jag har vaccinerat mig mot lunginflammation så jag är ändå mer odödlig.

Du har vaccinerat dig mot bakteriell lunginflammation och detta är ett virus som vandrar ner i lungorna, det är ju just därför det är så farligt - det går inte att vaccinera sig mot.
Citera
2020-03-20, 07:26
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG

Jag tror också att ett vaccin kommer att finnas tillgängligt till hösten. USA, Kina, Israel och Australien ligger långt fram
Citera
2020-03-20, 07:26
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Om de unga som varit i Italien satts i karantän direkt skulle inte alla andra behöva stänga in sig. Agda 95 har inte varit i Italien det är inte självförvållat. Nu ställer man in och stänger av hela samhället i stället för att spärra in spridarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in