2020-03-20, 06:46
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thermalgrease
Mupp, dom tar väl influensavaccin som all gamlingar - nu snackar vi väl inte om influensa?
Farsan spelar golf och är pigg som fan, säkert 20 år till i livet - minus corona... morsan dör imorgon om hon får corona.

Hur menar du att jag ska ta hand om dom - åka 110 mil så att jag ska handla åt dom medans mitt egna jobb går åt pipan? Inte kunna passa barnen varannan dag så att frugan kan jobba?
Det behövs - Klarare direktiv från myndigheter!
Inget oklart.
De ska inte exponera sig så slipper de viruset. Tvätta händerna grundligt och ta med handsprit när de väl är tvingade att ge sig ut i samhället.
De får göra så i väntan på vaccinet, detta kommer ta minst ett halvår men kanske mer realistiskt minst ett år.

Ni kan nog träffas utomhus om ni vidtar säkerhetsåtgärder med avstånd och handhygien.
Alternativt om du kan isolera dig från omvärlden och varit symptomfri minst 2 veckor så bör det vara ganska lugnt.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jo det har du nog rätt i men jag anar (av skvaller i vårdsvängen) att man dammsuger marknaden för respiratorer.

Hur långt man har haft framgång med detta vet jag inte.
Getinge bygger 10.000 st om året, de håller på och levererar 500 st till Italien. Så det borde gå att hitta.
Citera
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Varför skulle endast 0.7 % dö i Sverige? Aktuella siffror i Sydkorea är 1.09 %

Om det dessutom är så att 5 miljoner svenskar ska smittas innan sommaren så är det långt över sjukvårdens kapacitet, vilket kommer driva upp siffrorna mer...

Dödligheten är förmodligen över 12% för covid-19. Med tillgång till kvalificerad sjukvård sjunker dödligheten till ca 0,7%. Därför är det mycket viktigt att topparna i pandemin planas ner med aktiva åtgärder, annars stiger cfr. Allting ska tolkas med försiktighet eftersom det inte går att helt säkert förutspå cfr i Sverige eller något annat land.

Citat:

Enter the Diamond Princess cruise ship. Quarantined at sea off Japan after a passenger tested positive for SARS-CoV-2, the ship became a natural data lab where nearly everyone was tested and few cases of infection were missed..... Extrapolating those numbers to China, the team estimates that 1.1 percent of symptomatic cases there turned deadly. Considering asymptomatic cases drops that ratio to about 0.5 percent in China, the team calculates..... These ratios depend on available health care and public health measures..... some patients initially counted as asymptomatic may later develop symptoms, or even die. So the true fatality rate may be somewhat
higher, “0.6 or 0.7 [percent], but it’s still a good ratio.”

Citera
2020-03-20, 06:49
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Om någon kom hem till mig igår med halsont som personen först sa och sedan hade hosta och även kändes något varm, kan jag gå till affären som symptomfri och handla det sista ifall att?
Är du i riskgruppen?
Citera
2020-03-20, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
I de proportionerna har nog väldigt många länder problem med antalet vårdplatser.

I Sverige är det främst brist på personal som är den stora flaskhalsen.
Ja, jag bara påpekar det orimliga i att tro på 0.7 % dödlighet och 50 % smittade innan sommaren. Rimligare är att tro på t.e.x 1.5 % dödlighet och 5 % smittade. Eller 4 % dödlighet och 50 % smittade, något i den stilen.

Även om nu 5 % smittade också är väldigt många. Om 3 % av dessa behöver respirator i 4 dygn i snitt så är det 60 000 respiratordygn. Om vi ska klara av så många innan sommaren behöver vi ca 600 lediga respiratorer, och då räknar vi dels att juni är "innan sommaren", och att alla kommer i en jämn ström. Det är bara ett räkneexempel, men det belyser problemet.
Citera
2020-03-20, 06:51
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Är du i riskgruppen?
Nej inte vad jag vet iallafall men behöver ha mat hemma så jag klarar mig om jag kommer bli sjuk. Tänkte mer på att inte smitta ifall att. Men jag är ensam och måste fixa allt själv
Citera
Medlem
Men om så många ska dö i Sverige som ni säger varför är det endast 11 döda nu och vi har haft det i flera veckor?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landos
Som biokemiskt skrattar jag högt och säger skitsnack.
Varför uttalar du dig om sådant du inte förstår dig på?

Här kan vilken kvalificerad människa som helst se hur urbota korkat det du säger är

Sluta sprida dumheter du inte förstår dig på.
Var inte en papegoja, lär dig förstå vetenskapen själv.
Annars var tyst

Bättre att vara tyst och låta folk tro att du är en byfåne än att öppna käften och bevisa att så är fallet...😂

Varför håna? Kan man inte diskutera utan att vara hånfull eller respektlös? Har man kunskap och duktig som du så sprid din kunskap så folk lär sig istället. Det är mycket roligare. Dessutom är detta ett öppet forum så vem som helst får skrivs och ha åsikter.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Dödligheten är förmodligen över 12% för covid-19. Med tillgång till kvalificerad sjukvård sjunker dödligheten till ca 0,7%. Därför är det mycket viktigt att topparna i pandemin planas ner med aktiva åtgärder, annars stiger cfr. Allting ska tolkas med försiktighet eftersom det inte går att helt säkert förutspå cfr i Sverige eller något annat land.

Tror du har fel. Det slår hårt i länder med kvalificerad sjukvård då man här har en mängd människor som genom denna finns i vårt samhälle trots svårs sjukdomsbilden.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Visste ni att Bill Gates THE PIRBRIGHT INSTITUTE har patent på Coronavirus sedan 2019?
Och dom har arbetat med att ta fram ett vaccin mot Corona sedan 2019.
Eftersom resten av infon kan tolkas konspiratorisk ligger tråden där.
Finns mer info och källor här (Se länk)
https://www.flashback.org/showthread.php?p=70797249&posted=1#p70797249
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Jag har för mig att sars fick spridning lokalt i Hongkong på grund av dålig ventilation, är det samma skit med den här jävla sjukan?

Spridningen av Sars i Hong Kong var dessutom via toalettventilation!

Nej, det verkar det inte vara samma här - sprids nog via skit (dvs viruset finns också i avföringen när någon är smittsam) - men inte så enkelt via luften, tack och lov.

Det här vet vi via ett antal evakueringsflyg från bl.a. Diamond Princess och Hubei/Wuhan. OM nCoV var extremt luftburet skulle folk ha blivit smittade där, men de flesta blev inte det.

Kanske man kan säga att nya viruset är lätt smittande via nära kontakt, moderat smittande som droppsmitta och genom ytor, och marginellt smittande via luft?

Alla som öser invektiv till och från om droppsmitta vs luftburet bör besinna sig en smula: det är liksom ett spektrum. Det verkar KUNNA smitta luftburet, men inte särskilt väl.

Ungefär detta verkar vara känt i dag.
Citera
2020-03-20, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thermalgrease
Jag personligen ser mest på utländska medier, typ BBC osv... Där får man en inblick i hur allvarligt corona är - militärkolonner med lastbilar fyllda med kistor, gråtande Italienska läkare, polisdrönare i Spanien... Polis på Teneriffa sprang ikapp min svärfar när han var ute och joggade, som tur var hade han hunden med sig annars dyrt!
Kan det vara ett påbud från regeringen att vi ska hållas ovetandes om hur allvarligt detta är, eller handlar det bara om flathet?

Går ju inte att hitta ett enda svensk reportage från kritiska områden, svenska journalister blivit p*ssies eller handlar det om att svenska folkets ska hållas ovetande om allvaret?
Min 77 år gamla far går fortfarande till ICA och handlar till honom och min halvsenila 80 år gamla mor. Han säger - vi klarar en flunsa... (har försökt tala med honom men han är en gammal major som vet bäst själv...)
Jag tror det är en plan för att bli av med ett pensionsproblem...

Det där är ingenting mot när viruset exploderar i Europas fattigare länder, med äldre befolkning och en massa rökare och sämre vård. Det kommer bli allmän plundring, inbördeskrig och total slakt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in