2020-03-20, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frokenoken
Är du smittad eller riskgrupp?

Riskgrupp pga astma, gravid fru och arbetar på ett av de största företagen i Sverige med många resande till/från Kina. Senare även sportlovsfirande som återvände från norra Italien men då hade jag ändå inte satt min fot där på flera veckor.
Citera
2020-03-20, 00:48
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baltazr
Kerstin Hessius målar upp en dramatisk bild över hur coronaviruset kan komma att skada svensk ekonomi:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vd-n-for-tredje-ap-fonden-inte-skadat-nagot-liknande-sedan-efterkrigstiden

Hur väger vi detta mot de åtgärder som tillämpas för att minska smittspridningen?

Jag har skrivit det hon säger idag i flera veckor. Kolla min posthistorik.
Citera
2020-03-20, 00:48
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Satan i gatan. Det här talas det tyst om i media...Med 1% menar du då den 1 % av jordens rikaste? Hur ska vi förbereda oss?
Citerar för att jag ska kunna hitta tillbaka till er konversation.
Citera
2020-03-20, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Nej kolla mina tidigare inlägg, 22 januari var sista dagen jag satte min fot på min arbetsplats eftersom jag förstod då var vi var på väg.
Jag har hållit mig hemma eftersom jag arbetar på en arbetsplats med många resande och för att min fru är gravid. Ville inte dra hem skiten.
Jag är i karantän i förebyggande syfte, inte för att jag är sjuk
ok, då förstår jag,läste det som att du hade kvar viruset efter 2 månader.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
Litar du på det Kina säger och deras statistik? Tror du på riktigt att de har lyckats stoppa viruset?
De har tryckt på pausknappen, i Wuhan är fortfarande den stora majoriteten i karantän ännu men det är bara en tidsfråga innan det sprids i någon av mångmiljonstäderna igen.

Men så länge man håller gränserna, håller folket hemma och smittspårar samt masstestar verkar man faktiskt kunna hålla fortet. Men det är nog få länder detta hade kunnat fungera i.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Så dubbla budskap.

Johan Gieski : (några tusen smittade).

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/stor-intervju-med-johan-giesecke/

Sen Anders Tegnell (100 000 smittade)

Uttalande samma dag 2020-03-19

Inte undra på att människor tycker de får luddiga budskap. När överläkare, smittskyddsvirolog uttalar sig helt olika, och drar några siffror ur hatten.

Hanteringen av det här är ett jävla clusterfuck från början till slut! Det enda rätta hade varit att sätta in ÖB att hantera skiten, sen kunde han peka med hela handen och sparka dumjävlarna på eget bevåg. Det hade varit pondus och folket hade lyssnat!
Citera
2020-03-20, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det finns väl 300K jägare också och en hel del folk på landets skjutbanor. Det är i regel bra gubbar som skulle ställa upp för sitt land. Men då är vi verkligen i skiten om man behöver ta till sådana åtgärder.

Jag är både jägare och tävlingsskytt men tänker då rakt inte skjuta några skolka de barn.
Jag tror du får räkna med 299 999 jägare.
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Tycker det är intressant att jämföra Tyskland och Frankrikes siffror då de verkar fått smittan typ samtidigt.

Tyskland: 15320 smitt, 44 död, 115 recov

Frankrike: 10995 smitt, 372 död, 1295 recov

Alltså nästan 10 ggr fler döda i Frankrike, men mer än 10 ggr fler friskförklarade.

Kan det va så att Frankrike friskförklarat för tidigt och därför så många fler döda?
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Refererar till det som stod i kommentaren jag kommenterade.

Fast han verkar ju backa var och varannan dag när det gäller utsagor. Det finns massor av exempel i tråden. Ansträng dig lite och kolla efter, så får du se.
Var inte så blind.
Ok, så du vet inget på rak arm då?
Men ok, ska hålla ögonen öppna.
Citera
2020-03-20, 00:51
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Du är inte dödssjuk, lägg egotänkandet åt sidan. Det är alldeles utmärkt att inte sjuka ska till akuten. Det borde även gälla vid normala tider. Akuten går man till när det är akut, vilket i detta fallet betyder -- man inte får någon luft.

Förresten tror jag inte du lider av något mer än något helt vanligt. Hur känner du att "din lungfunktion är nedsatt"?

Har inte sagt att jag är dödssjuk. Har beskrivit symtom. Inget mer än så. Glad att det inte börjat utan mer att jag haft. Behöver inte oroa mig för det.
Det jag skrev var att det inte är någon ide att gå till sjukhus för att ta COVID- 19 prover.
Det är bara att stanna hemma vid symtom.
Akuten åker du till när det är akut så att säga.
Inte för att be om ett test.
Många kommer att bli sjuka, många är redan sjuka, många är sjuka utan symtom.
Något du också får räkna med. Hoppas du inte blir ett av dödsoffren bara.
Har du gjort spirometri någon gång?
Om du klarat en bra kurva så vet du hur det känns att dra in allt du har och blåsa ut allt vad du kan. Idag om jag gjorde det skulle jag inte ha en lika bra kurva. Men jag är säker på att det går åt rätt håll. Där har du svaret på din fråga om lungkapacitet.
Citera
2020-03-20, 00:52
Medlem
FejkEmrans avatar
Hur ska jag göra? Bor ensam o hade ju besök som hostade och var varm och har ont i halsen. Nära. Men jag har inte hunnit köpa allt jag ska. När kan jag gå ut? Kan jag det om jag inte har symptom? Har tvättat jacka och kläder och kommer såklart vara ren. Även skura hemma ordentligt
Citera
2020-03-20, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du är inte testad men påstår att du troligen är smittad och har Covid-19, vad får dig att tro det?

Man kan bära på förkylningsvirus och när ditt immunförsvar sover middag så kan viruset slå till, du är mest troligt förkyld om du inte har umgåtts med någon som har Covid-19.

Men snälla. En undersökning i Italien visade att 75% av sjuka inte hade några symptom alls. Hur många tror du har milda symptom? Bara läsa om de kända personer som testats positivt för Corona, vad de skriver de har för symptom. Typ Tom Hanks. Det är nästan alltid milda.

Sen är Corona MER smittsamt än en förkylning. Det kommer tillbaka 100 personer som blivit smittade på en skidanläggning liksom. En kille gick på festival i Tyskland och smittade ett femtiotal. Ska vi tro han delade glas med dem och tungkysstes? Hur kan hela fotbollsklubbar bli smittade?

Det behövs inte mer än att kunna lägga ihop ett och ett så förstår man att det är mycket smittsamt, mer än förkylning. Och om man har symptom som inkluderar svårighet andas, ont i bröst/lungor, trötthet i kroppen , blir lätt andfådd, så är det MER sannolikt det är Corona än en förkylning.

Varken influensa eller förkylning smittar i närheten så här lätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in