2020-03-20, 00:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Nä precis, men jag har också läst (ber om ursäkt i förväg pga avsaknad av källa) att ACE-2 inte enbart är genetiskt utan kan införskaffas genom rökning och/eller luftföroreningar. Kikar man på windy.com så verkar samtliga ställen som drabbats hårt ha en kombo av kass luft och stor andel rökare. Rätta mig om jag har fel?

Det kan vara så, låter rimligt.
Citera
2020-03-20, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Personligen skiter jag i om jag själv dör men jag tänker mer på mina anhöriga. Jag vill inte förlora dem. Undrar hur lång tid det kommer ta innan all mat tagit slut och tex hungerkravaller sätter igång.

Verkar vara viktigare att kunna torka röven med
papper än att äta sig mätt
Citera
2020-03-20, 00:08
Medlem
Talespins avatar
Om polisen inte vill att man stänger landets skolor så är det väl bara att sätta in militären?

Vi har 22 tusen soldater som vi kan sätta in. Det finns inga som helst ursäkter till att inte stänga skolorna.
Citera
Medlem
AnkeborgBombares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnkeborgBombare
Var det inte debatt i riksdagen idag om viruset? Såg något om det på expressen på jobbet men nu hittar jag det ingenstans. Någon som kan länka?

Någon?
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ja alltså tyvärr kan vi förvänta oss att fler fall kommer ske, det är oundvikligt. Folk kommer smittas.

Vad som däremot inte är oundvikligt är att minimera antalet händelser likt detta. Men Tegnell och Löfven vägrar minimera smittspridningen med hårda åtgärder.. när det väl sker kommer det va för sent.

Tänk att det här antagligen var någons far eller morfar/farfar.. som antagligen hade haft minst 10 år till vid livet med sina barn och barnbarn.. Fyfan

Blir så jävla förbannad. Stäng skolorna åtminstone!
De skolor som ska vara stängda är det också, eller rättare sagt undervisningen bedrivs på distans.

Stänger du förskolorna så ökar spridningen bland riskgrupperna så detta är det sista vi vill göra.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Varmt vatten Hjälper. Kommer ihåg när jag hade svininfluensa och det övergick till bihålorna. Satt med handduk över en kastrull kokande vatten. Städa så mycket du orkar, ha rent hemma och vädra så mycket du kan utan att göra det för kalt inomhus. Kaffe kan vara skönt också för andningen.

Vill minas som kuriosa hur flashbackanvändare då i svininfluensa tråden prata om hur man skulle kunna opera sig själv med hjälp av en kulspetspenna med hjälp av en kamrat för att att få syre in i lungan. Då vården skulle vara utslagen. Men kanske är värt att dessa jägar trix kommer upp igen då vården ser ut att faktiskt falla denna gång.

Finns inga jägartips från wuhan hur man skulle kunna bota någon hemma? :/
Ja tack för tippsen. Det med handuk över kastrull och varmt vatten hade jag alldeles glömt bort. Man kan ha i lite pepparmyntsolja också. Som att andas in vicks blå tio ggr om.

Du kommer endast att få hjälp av vården under COVID-19 pandemin när du är helt utslagen.
Ringer du får du inte komma dit med symtom som är som COVID-19.
De kan inte bota det ändå. Du får hoppas att du är den som klarar dig undan och är du under 60- 50 och för övrigt är frisk så kan du klara dig
Så säger man idag i allafall. Om man får men efteråt vet man inte riktigt. Man vet heller inte om det ger immunitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
https://www.expressen.se/kvallsposten/kris-for-utsatta-barn-om-skolor-stanger-riktigt-illa/

Vi har alltså byggt ett samhälle där stora delar av Malmö inte klarar av att mata sina barn om skolan stänger?

"De utsatta barnens" föräldrar borde kanske överväga en flytt tillbaka till hemlandet nu när krisen slår ut efterfrågan på lågkvalificerad arbetskraft.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Ja det är otroligt märkligt att ungarna inte kan klara sig själva lite nuförtiden. Är de så förbannat söndercurlade?
I detta fallet så verkar det vara föräldrarna som är söndercurlade av politiker i decennier.
Citera
Medlem
sannes avatar
Så dubbla budskap.

Johan Gieski : (några tusen smittade).

Citat:
Jag tror några tusen, jag och Anders Tegnell tycker ofta lika om saker, han tror att det är ganska få, men jag tror ganska många. Vi får se om han har rätt.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/stor-intervju-med-johan-giesecke/

Sen Anders Tegnell (100 000 smittade)

Citat:
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/anders-tegnell-sannolikt-att-fler-an-100-000-svenskar-ar-smittade/

Uttalande samma dag 2020-03-19

Inte undra på att människor tycker de får luddiga budskap. När överläkare, smittskyddsvirolog uttalar sig helt olika, och drar några siffror ur hatten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Så länge de fortsätter använda munskydd(vilket de gör) så tror jag inte det är någon fara. Inresande testas och sätts i 2 veckors karantän fortfarande. Mycket förståndigt.

Risken kommer inte finnas att det blossar upp igen så länge de fortsätter ta det på allvar, vilket de dock kommer få göra väldigt länge tack vare resten av världen. Detta virus måste utrotas helt innan de kan slappna av. Inte konstigt att de riktar så skarp kritik mot Sverige, och liknar oss vid ett "svart hål". Jag håller helt med dem.

Personligen tror jag inte vi kan utrota smittan som sars utan vi får nog leva med den tills dess det finns ett vaccin eller nån slags cocktail av antivirala som fixar sjukan.
Sverige och några länder till har myndigheter med en realistisk uppfattning om sjukan givet förutsättningarna.
Jag tror dock inte själva sjukdomen är det stora problemet utan bieffekterna som en global lågkonjunktur.
Citera
2020-03-20, 00:09
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
I detta fallet så verkar det vara föräldrarna som är söndercurlade av politiker i decennier.
Ja antagligen är det så
Citera
2020-03-20, 00:09
Medlem
Citat:

Hur många decennier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in