2020-03-19, 21:52
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Italien har nu gått om Kina i antalet döda, runt 3500 personer hittills! Det cirkuletar rykten om att det grävs massgravar för coronaoffren i Italien men det är ytterst sannolik inte sant! En vanlig månad så dör cirka 45000 personer i Italien så 3500 till går säkert att hantera!
Ja, dock lite svårt när det råder total lockdown och kropparna måste hanteras innan det ställer till med mer oreda i landet. Kanske inte finns så mycket annat val? Trist är det hur som helst.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Italien har nu gått om Kina i antalet döda, runt 3500 personer hittills! Det cirkulerar rykten om att det grävs massgravar för coronaoffren i Italien men det är ytterst sannolik inte sant! En vanlig månad så dör cirka 45000 personer i Italien så 3500 till går säkert att hantera!
Och vem har sagt att just dom inte hade dött ändå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Går och tänka som följande. Varför ska de som inte är riskgrupper sitta inne? De i riskgruppen kan sitta inne så kan övriga leva som vanligt

Enligt mig handlar det om en stor grupp människor som rest från hela Sverige för att i en vecka vara på en nöjestripp i en tid då alla ska ta sitt ansvar att vara hemma, ej träffar människor i onödan - oavsett riskgrupp.

Afterski är igång, liftköer etc.

Dra påsklovet igång kan vi hälsa hem om dessa destinationer fortsatt håller öppet.

Men som tur är tror jag det är igenbommat tills dess.
Citera
2020-03-19, 21:53
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Att de flesta smittade inte har några symptom alls är en lögn. Titta på den här studien som kom för dagar sedan över barn upp till 18 år som fått Corona i Kina. Majoriteten utvecklar moderata symptom och förvånansvärt många blir riktigt svårt sjuka. Tabell på sidan 18 i rapporten.

https://pediatrics.aappublications.org/content/pediatrics/early/2020/03/16/peds.2020-0702.full.pdf?fbclid=IwAR3bTC8YaHujeW6Tq1SlzlfybKJ YJ1XsUAPTib-n9HnBBz4SC1u1WmayRmc

Det är en studie på sjuka barn. Säger inget om symtomfria barn.
Citera
2020-03-19, 21:54
Medlem
RoyalSthlms avatar
den ekonomiska kollapsen kommer orsaka mer skada än självaste viruset och då menar jag i dödsfall. Sverige kommer gå i depression och självmord, psykisk ohälsa, massvarsel och hemlöshet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Skriver på min padda och försöker vara till hjälp med den gedigna kunskap/utbildning jag besitter inom statistik och statistiksteori till de som önskar.

Men andra gången jag blev påhoppad nu så då skiter vi i det då.
Gissa vidare med era egna teorier då. Kan säga att majoriteten av dem är uppåt väggarna.
Jag tror vi behöver mer humor och framtidstro, för den som kom på den här pandemin håller på att köra vår ekonomi i botten.

Så kan du beräkna på något på hur vi ska få fart på ekonomin igen, låt höra. Men om du tar så illa vid dig när jag skojar till det som språkpolis, då har du det nog tufft överlag i samhället och då lär inte min kommentar vara direkt avgörande för din fortsatta närvaro i tråden.
Citera
Medlem
Citat:
I Alperna tror man att smittan spreds via knökfulla after ski-barer, där folk från olika länder samlades. Även i Åre har till exempel populära ställen som Fjällgården och Granen sedan igår börjat ställa in liveband och annan underhållning efter skidåkningen. Men än så länge släpps fortfarande upp till 499 rödkindade skidåkare in på flera klubbar.

Hotellen har sett avbokade konferenser. Samtidigt hör privatpersoner av sig hela tiden och vill boka nya resor. Inget tyder på att turistströmmen kommer minska – i alla fall inte så länge liftarna snurrar vidare.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K39wPM/coronalarmet-fran-fjallen-kan-bli-som-i-italien

Alltså. De åtgärder vi som land vidtar, med stängningar av gymnasier, stängd gräns, inköp av utrustning till intensivvården, stöd till företag, som sammantaget kostar hundratals miljarder och förmodligen utlöser en lågkonjunktur som sänker landets BNP med flera procent. Och vad vi vet om hur utbrottet i Italien startade, och att Italien nu har gått om Kina och har världsrekord i antal dödsfall i corona.

Och så låter vi folk från resa från hela Sverige, och diverse grannländer, med eller utan symptom, helt utan kontroll eller restriktioner, samlas i tusentals och trängas på after ski i Åre.

Jag försöker finna ord för att beskriva hur dumt det här är. Det är inte lätt.
Citera
2020-03-19, 21:55
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle
Läste några av kommentarerna till Expressens artiklar på Facebook. Man förstår verkligen att folk inte bryr sig om FHMs rekommendationer.

"Så less på alla läkare som bara skrämmer upp folk!"
"Alla ska vi ju dö någon dag."
"Folk dör ju dagligen av olika anledningar."

Det är bara idioter som använder Facebook ändå.

Medel IQ på Facebook är uppskattningsvi 85, på Flashback säkerliken över 100 iallafall. Finns dock några som drar ner detta rätt rejält här och var, i denna tråd speciellt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Ja, men det som är intressant med just den här situationen är att den har skurit igenom de politiska lägren på ett sätt som jag inte minns att någon annan fråga har på senare år. Helt plötsligt hittar man både SD-are och vänsteranhängare nästan jämt fördelade i "lag förnekare" och "lag alarmister". Också underhållande men skrämmande att se folk som inte gjort annat än godhetsknarka de senaste tio åren nu visa sina rätta färger, och agitera för att gamla och sjuka ska kastas på soptunnan.

Ja människor är fascinerande och skrämmande varelser. Jag har aldrig varit med om någon värre masspsykos än denna. Och då har jag ändå själv växt upp under masspsykosernas guldålder på 90-, 00- och 10-talet.

Samtidigt sitter det politik-nördar och ältar och ältar och skyller Corona på sina "meningsmotståndare" (läs partners in crime). Till och med en jävla pandemi använder dessa psykopater till att positionera sig och tjäna billiga likes på Twitter över. Det är sjukt. Riktigt sjukt. Säger en hel del om samhällets tillstånd.
Citera
Medlem
Citat:
11 under 50 i intensivbehandling.
Elleve av pasientene som var innlagt på norske intensivavdelinger tirsdag denne uken var under 50 år, viser en rapport fra norsk intensivregister (NIF). To av pasientene var under 24 år.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dO2XbO/coronaviruset-11-personer-under-50-aar-i-intensivbehandling

Citat:
En beboer som i helgen ble bekreftet smittet med coronavirus på Hovseterhjemmet døde torsdag. Syv personer i Norge har dermed dødd etter å ha blitt smittet av viruset.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EWnGql/ny-person-med-corona-virus-doede

Citat:
Coronaviruset sprer seg i Afrika og Latin-Amerika.
Chile har erklært krisetilstand på grunn av coronaviruset, og en rekke latinamerikanske land har innført portforbud. Viruset har nå blitt påvist i over halvparten av Afrikas land og har begynt å kreve liv.
https://peil.no/saker/kJO5ML

Citat:
Innfører hytteforbud.
Regjeringen kommer til å forby hytteopphold utenfor hjemkommunen. Overtredelser kan straffes med bøter eller fengsel inntil seks måneder.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xPvn7R/regjeringen-vil-forby-hytteopphold
.
Senast redigerad av POlROT 2020-03-19 kl. 21:58.
Citera
Medlem
Hermankarlssons avatar
Nå? Min hund som luktar på spott och allt skit när man är ute och går med den, kan den överföra spottsmitta till mig? Ska jag dränka nosen i handsprit när den kommer in?
Citera
Medlem
SpencerPratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Enligt mig handlar det om en stor grupp människor som rest från hela Sverige för att i en vecka vara på en nöjestripp i en tid då alla ska ta sitt ansvar att vara hemma, ej träffar människor i onödan - oavsett riskgrupp.

Afterski är igång, liftköer etc.

Dra påsklovet igång kan vi hälsa hem om dessa destinationer fortsatt håller öppet.

Men som tur är tror jag det är igenbommat tills dess.

Om inte annat så har de väl dragit streck i snön vid liftkön så att folk vet vilket avstånd de ska hålla. Pengar betyder allt, bara kolla på hur regeringen och Tegnell har hanterat det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in