2020-03-19, 18:37
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Dra åt helvete, över 5000 nya fall i Italien och nästan 500 nya döda. Vem var det som sa att kurvan började plana ut?

Jag var en som sa att kurvan verkar plana ut, och ser man på statistiken gör den det.

Därmed inte sagt att det inte kan ta fart igen, hoppas på det bästa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pazera
Tegnell gör ett stabilt jobb. Grundar det han säger på insamlad fakta.

Jättestabilt. Han påstod ju att smittan skulle stanna i Kina och att det var mycket liten risk för samhällsspridning i Sverige.

Du litar på hans bedömningar?
Senast redigerad av zappaholic 2020-03-19 kl. 18:41.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Ja och som jag sagt 100 gånger förut ingen har kapacitet att testa alla med influensa eller förkylningssymptom...

så därför måste man stanna hemma och anta att man har corona, finns ingen annan väg ut.
Nej då sprids smittan. Kolla adresslänken jag citerade.
Det är bara så Sverige kan stoppa smittan.
Citera
2020-03-19, 18:38
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suranappar
Nej lägre.

Tror på detta eftersom man inte vill eller kan redovisa antalet smittade i Sverige?
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
För att hindra smittspridningen är det social distansering som är vapnet, isolera äldre och att sjuka stannar hemma. Det är meningslöst att lägga resurser på att testa 1 miljon förkylda, mycket bättre att satsa testerna inom sjukvård och äldreomsorg, patienter och personal.
Helt överens sett till att vi saknar resurser till att testa alla.
Citera
Medlem
Ganska säker på att skolorna stänger på måndag. Anledningen att de väntar är för att smittspridningen skall vara igång men inte för stor.
Tänk alla dessa tiotusentals studenter som nu åkt hem till sina hemstäder och tar med sig smitta hem, nu gäller det att hålla i hatten.
Senast redigerad av Itoy 2020-03-19 kl. 18:40.
Citera
Medlem
Rökning är en av orsakerna till att insjuknade blivit svårt sjuka eller dött av corona-viruset.

En studie gjord på 78 patienter i Kina talar för detta.

– Rökare eller före detta rökare visade 14 gånger större sannolikhet till försämrat tillstånd eller dödsfall, säger Matz Larsson, överläkare vid Örebro Universitetssjukhus.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vd2Bp/studie-rokning-bakom-hog-corona-dodlighet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Det står ju klart och och tydligt i artikeln att vaccinet - om det visar sig fungera - kommer finnas tillgängligt tidigaste under 2021.

Var fick du en indikation på att jag skrev att vaccinet skulle säljas idag eller nästa vecka?
Om och när så kommer det bolag som uppfinner skiten att simma i pengar..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Det där kan stämma i södra italien dit smittan knappt kommit ännu. I norra italien stämmer det inte alls. Man ser ytterst få människor som inte lyder reglerna

Några A-lagare i en park
Några ungdomar som träffas och hänger i ett gathörn
Ett gäng som joggar ihop

inte mer än så

kindpussar finns inte sedan en månad tillbaka

Sedan har ju norditalien naturligtvis också 'särskilt utsatta'. Där kan det nog vara sämre med respekten.

Tänk när södra Italien får samhällsspridning. Själv ska jag till Sicilien i juli. Blir nog inget med den semestern
Citera
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pazera
Tegnell gör ett stabilt jobb. Grundar det han säger på insamlad fakta.

Du har en så härligt regimtrogen attityd! Jag blir riktigt avundsjuk på din fanatiska entusiasm.

Tegnell har killgissat sig genom Corona krisen, och i princip gjort fel val, alternativ varit sent ute, varje gång han öppnat munnen.
Citera
2020-03-19, 18:39
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Vilka är det Italien testar och hur många test genomför dom dagligen? Testar dom bara svårt sjuka eller alla med symptom och hur stor andel av dom testade är positiva? Antal bekräftade fall behöver inte säga så mycket mer än att mörkertalet är stort men att det minskar med större antal test.

Vi kan ju hoppas det, men jag har inte hört att de skulle ändrat testrutinerna. Men så kan jag inte italienska så bra heller. Men hoppas, de har ju fått utrustning från Kina, så möjligen testas det mer frekvent i vissa inte så hårt drabbade regioner, så att fler milda fall finns bland de rapporterade än tidigare. Fingers crossed.
Citera
2020-03-19, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja precis som allting inom sjukvården som lutar sig på LEAN, just in - time, modeller, som gör att man inte har någon som helst framförhållning.

Allt ska vara kostnadseffektivt, slimmat och decentraliserat, så ingen har ansvar.
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:838729/FULLTEXT01.pdf

Ja samtidigt så jobbar man nu för att alla sjukhus i landet ska ha egen kapacitet att testa nu, i mitt län kommer alla att ha den inom en månad..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in